Jump to content
Annons

(LÖST) Focusrite Saffire 6i6 mk2 SPDIF problem


Hellpig

Recommended Posts

Hej! 

Nån här som har ett Focusrite Saffire 6i6 mk2? Jag vete f.. vad som hänt. I fredags spelade jag in:

Kemper->SPDIF->Saffire 6i6->Datorn->Cubase

Satte mig för ett par timmar sedan och skulle spela in lite till. Nada signal via SPDIF:en. Inga ändring gjorda, inte i Focusrite Control eller i Cubase eller i Kempern. Helt enkelt ingen signal. Startat om allt (dator, ljudkort och Kemper) två gånger - ingen skillnad. Testat varenda preset i Focusrite Control - ingen skillnad. Testat med både internal och SPDIF som source - ingen skillnad.

Jag vet inte vad som händer om ljudkortet är paj (det spelar upp musik utan problem). Ska skapa ett ärende hos Focusrite så klart men tänkte att nån här kanske har ett uppslag..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får du ut något från SPDIF-utgången på Kemper? Du kan höra om det väsnas när du kopplar in den till en audioingång på ljudkortet istället för på SPDIF-ingången (skruva ner volymen rejält - för det låter inte alls kul... 😉 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har bara SPDIF a'la RCA in och ut på ljudkortet och samma på Kempern så det sitter redan där... det kan ju tilläggas, att jag tycker deras Focusrite Control-mjukvara är något av det minst intuitiva kontrolinterface jag sett för ett ljudkort. Så fick jag det sagt åxå... 😛 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - men koppla alltså SPDIF ut från Kempern till en vanlig audioingång på ljudkortet, så hör du om det kommer ut något från Kempern och kan konstatera om det är i Kempern eller ljudkortet som du har problem. Som sagt: Skruva ner ljudet rejält - för en SPDIF-signal låter inget vidare... 😉 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade felet: på något sätt hade 44.1 blivit 48 kHz o så fort jag ändrade tillbaks det så funkade. Auto-update föreslog en bekant å så är det kanske, jag hade inte ändrat det i alla fall. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...