Jump to content
Annons

Vad är detta för ackord jag skrivit? (Bild)


Fredriiic

Recommended Posts

Jag har ingen utbildning eller ens läst nånting om musikteori och piano ackord osv så när jag skulle skriva en ackordföljd till en låt jag håller på med så bestämde jag mig för att pröva och känna mig fram tills det låter som jag vill. När jag skrivit melodin och tycker det låter ungefär som jag vill så tänkte jag plocka ut ackorden på min gitarr och var då tvungen att kolla upp ackorden ja skrivit på internet men till min förvåning så hittade jag inget om ett av ackorden jag skrivit det närmaste jag hittade låter inte alls som jag vill och passar inte in i melodin, snälla hjälp mig lösa detta!

Såhär ser ackordföljden ut och dom markerade är ackordet jag menar.

Ackordföljd

Vad är detta för ackord? (skriv gärna ut hela ackordföljden om du orkar)

Tack på förhand!

Fredriiic

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eb | Bb(ackordet du markerat) F |

Du lägger Bb med kvinten i botten. Men ackordet är ett Bb. (Såvida du inte lägger något annat i basen)

Tack så mycket för det första! Men som jag sa så kan jag inget om musikteori ännu utan är endast självlärd så jag behöver få förklarat varför när jag söker på det ackordet (Bb) så ser inget av det som kommer upp ut som det jag skrivit? Då antar jag att det har något med det du skrev om "kvinten i botten" och om att lägga något annat i basen att göra? 

Jag skulle gärna vilja få en kort (eller lång) förklaring på detta om du eller någon annan kan och orkar! Skulle vara jättesnällt för det känns som det är något vitalt jag missar i hela den här processen.

MVH

Fredriiic

Redigerat av Fredriiic
Link to comment
Dela på andra sajter

Ackordet Bb består av tonerna Bb D F. Om man lägger det i grundläge ligger kvinten (F) på toppen. I ditt exempel ligger kvinten en oktav ner under Grundtonen (Bb) och Tersen (D), ett så kallat Kvintläge. Väldigt vanligt vid arrangering att göra på detta sätt för att undvika att göra för stora hopp.

Örat uppfattar lättast den högsta och lägsta tonen (iaf mina, kan tänka mig att det är detta du upplever). I grundläge skulle Bb och F vara "starkast" klingande. I detta exemplet får tersen en lite större upplevelse.

Sen med vilken Baston du lägger kan ackordet få helt andra innebörder och klanger. Lägger du Bb blir det helt enkelt bara ett Bb-dur. Lägger du F blir det Bb/F, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ackordet Bb består av tonerna Bb D F. Om man lägger det i grundläge ligger kvinten (F) på toppen. I ditt exempel ligger kvinten en oktav ner under Grundtonen (Bb) och Tersen (D), ett så kallat Kvintläge. Väldigt vanligt vid arrangering att göra på detta sätt för att undvika att göra för stora hopp.

Örat uppfattar lättast den högsta och lägsta tonen (iaf mina, kan tänka mig att det är detta du upplever). I grundläge skulle Bb och F vara "starkast" klingande. I detta exemplet får tersen en lite större upplevelse.

Sen med vilken Baston du lägger kan ackordet få helt andra innebörder och klanger. Lägger du Bb blir det helt enkelt bara ett Bb-dur. Lägger du F blir det Bb/F, etc.

ah, nu förstår jag och du har precis lärt mig något som har stört mig i flera månader nu, TACK!!

Då är bara frågan hur spelar jag detta på gitarren ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...