Jump to content
Annons

Delta 1010, jag har blivit lurad.


merl (oregistrerad)

Recommended Posts

merl (oregistrerad)

För en dryg vecka sedan satte jag ut en annons på vendolin.se där jag ville köpa ett delta 1010 kort. Efter nån dag svara en kille vid namn Martin att han hade ett liggandes med 5 månaders garanti kvar och orig kartonger. Han hade dock inte något postgirokonto så han kunde inte skicka med postförskott. Förslaget från hans sida var då att jag skulle sätta in halva summan nu på hans bankkonto så skulle han skicka grejerna, sen när jag fått det skulle jag sätta in resterande hälften. Sagt o gjort, jag fick hans uppgifter, och jag satte in pengarna. Jag skickade ett mail igen där jag sa att det vore bra om han kunde skicka kortet så fort som möjligt så jag kunde få det inom de närmsta dagarna. Han svarade dagen efter med att han inte hade hunnit men skulle skicka det dagen därpå (på en lördag alltså) sen dess har jag inte hört ett ord från honom. Har skickat flertalet mail utan svar, verkar som han struntar i mig och tänker inte skicka något kort. Mer än en vecka sedan jag hörde nåt från honom överhuvudtaget.

Jag har hans för och efternamn, bankkontonummer och e-mail. Men det är också det enda.

ÄR det kört för mig? kan jag känna mig blåst på mina pengar?

Kanske någon som varit med om något liknande som kan komma med något tips?

Jag vill gärna ha tag i hans telenummer eller adress så jag kan kontakta honom på något vis. Struntar i om han skickar kortet eller inte. Dock så vill jag ha tillbaka mina pengar.

Såhär i efterhand kan man ju konstatera att jag givetvis skulle tagit hans telenummer och adress osv. Men det är lätt att vara efterklok, och jag är väl alldeles för blåögd tyvärr.

Mvh Björn

Redigerat av merl
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MrMusic (oregistrerad)

Den där jävla idioten verkar härja vilt, har för mej att någon på vst-forum blivit blåst nyligen av samme "Martin". Han gjorde en polisanmälan, men vart det leder kan man ju gissa. Finns bara en sak att säga: Det skjuts för lite................. Men det kan inte sägas nog ofta att i dagens samhälle skall man inte lita på någon!

Redigerat av MrMusic
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet ej vad som kan göras åt detta. Men i framtiden kan det vara en god idé att ta personnummer av alla man köper av, så att man kan kolla upp om personen verkligen heter si eller så. Kanske går... Annars vet jag som sagt inte... Trist. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

merl (oregistrerad)

Förjäkligt om flera än jag blivit utsatta för samma lurendrejare! Jag kommer göra en polisanmälning i morgon. Får se vart det leder någonstans, förmodligen kan de väl inte göra så mycket åt saken och jag kan bara konstatera att jag aldrig får tillbaka mina pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förjäkligt om flera än jag blivit utsatta för samma lurendrejare! Jag kommer göra en polisanmälning i morgon. Får se vart det leder någonstans, förmodligen kan de väl inte göra så mycket åt saken och jag kan bara konstatera att jag aldrig får tillbaka mina pengar.

Trots att det verkar ynkligt, så är det bättre än att inte göra något alls! Kör hårt! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

OM, nu polisen anser att det är ett bedrägeri så kommer det trots allt förmodligen inte att leda någon vart pga den "låga" summan. Jmf med springnota för 800:- som var helt "ok" enl åklagare.

I annat fall blir det civilprocess i anledning av avtalsbrott. Advokat, oändliga handläggningstider m.m.

I realiteten är det inte mycket som händer mer än att du känner dig lurad.

Kolla med banken om de kanske kan hjälpa till på något sätt? Hemförsäkringen?

Hoppas det löser sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan låta konstigt, men vänd dig till vendolin och be dem kolla upp IPn och skicka den till dig sen kollar du upp vem som är den rätte ägaren av IPn o så har du adressen, funkar i teorin vet dock inte hur de går i praktiken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Polisanmäl. Kostar inget mer än litet tid. Alltid bra att ha vid senare diskussioner.

Lämna med numret du satte in pengar på. Tillräckligt många polisanmälningar mot samma person och det kan hjälpa.

Senare kan man ta polisanmälan och med hjälp av den söka sig framåt.

Banken vet exakt vem kontonumret tillhör, men får enligt lagen inte lämna ut det om det inte finns en domstolsorder på det. Men man kan ju alltid skicka kopior på polisanmälan till banken, inte gör det livet lättare för killen.

Har du de sex första siffrorna i kontonumret så kan jag börja gissa var någonstans i Sverige och vilket bankkontor som öppnat kontot. Killen behöver ju inte bo i samma län längre, men har man tur kanske det är en liten ort i Småland. Då kan man ju affischera på stan med polisanmälan och jävlas tillbaka. Om det är OK med dig, sätt ut hela numret här.

Men polisanmäl absolut. Jag tror man kan ringa in sin anmälan.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blev lurad på en bärbar dator för ett par månader sen på samma sätt som dig fast genom blocket...

...Payade 3000 i förskott men ingen dator kom osv.....Jag hade persnr och massa andra uppgifter om honom (som adress mm)--men han va dum nog att lura mig ändå...Jag polisanmälde det och härom dan ringde polisen och sa att det kommit in likadana anmälningar från 12 pers som blitt lurade av samma kille och att han riskerar upp till 2 års fängelse.

Om jag får tillbaks mina pengar eller inte vet jag inte men just att det var så många som hade blivit lurade av samma kille ökar nog mina chanser.

Så det är absolut värt att polisanmäla.

(Och aldrig värt att betala förskott hur mycket uppgifter man än har om personen)

..Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

testa att höra av dej till de som håller i hans email adress.

Är det tex en hotmail så har dom personuppgifter lagrade. Eftersom man själv måset fylla i uppgifter innan man kan skaffa mailen, typ adress telefonnummer, namn, Det du kan tänkas behöva..

Har han en vanlig telia mail, testa då att hör med dom. Borde inte vara några större problem, tycker man..

Men det finns väl säkert någon irriterande lag som är ivägen. Men testa går ju alltid..

lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

merl (oregistrerad)

Tack för alla tips och allehanda råd som givits.

Jag har med hjälp av mina kamrater spårat vart han skickat två stycken av sina mail ifrån. Det är ifrån stockholm och han har suttit i en biljardhall vid ett tillfälle, och vid ett internetcafe av något slag vid ett annat. Så han verkar inte vilja bli upptäckt iom att han använder offentliga datorer, samt har en webmail som är följande. "Disorder666@spray.se" den kommer han förmodligen aldrig att använda igen.

I övrigt så har jag polisanmält honom idag för bedrägeri.

Om de tager in han för förhör och han hävdar att han skickat kortet. Då står ord mot ord och jag kan känna mig blåst. Får väl hoppas att han är en liten ynkrygg och erkänner vad han gjort. Tror dock att han har gjort detta förut och är bra förberedd på eventuella konsekvenser och kanske dödar kontot och fortsätter som vanligt under ett annat "fake" namn på annonserna och lurar mer stackare.

Vore mer än lovligt kul att få hans adress och telenummer dock, fast det kanske vore farligt i sig....? sånt här gör mig så redigt förbannat så ett hembesök i stlhm's området skulle ej vara några problem bara för principens skull.

Hoppas dock att allt löser sig smärtfritt

tack

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Ledsen att gräva upp en gammal tråd, men jag vill bara tillägga att samma kille blåste mig på 1500:-, halva summan av en Mesa Quad preamp han påståd att han hade skickat. Detta på EXAKT samma sätt som du beskrev, med samma mail och samma namn; Martin Johansson.

Ledde din polisanmälan någonstans...? Jag kommer också att anmäla honom, men jag vet ju inte vad det blir av det... sedan har jag kontaktat vendolin.se där annonsen låg och bett dom om hjälp. Får se vad det blir, men det är ju korkat av honom att gå under samma namn/mail, och sedan gå tillväga på samma sätt.

Redigerat av gnuckel
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni har inte funderat på att leta upp fler personer som har blivit lurade av "Martin" och göra en gemensam stämning. Det blir lite enklare om ni är flera som stämmer "Martin". Alltså en kollektiv stämning. För märker rätsväsendet att han har lurat många personer så kan dom nog känna sig mer manade att ta tag i det eftersom dom då inte kan blunda för att det är flera personer han har lurat. Kan vara en idé.

Redigerat av sambru
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips som jag alltid kör med är att alldrig betala innan man fått det. I stället erbjuder man sig att skriva ett ett kontrakt i vilket man förbinder sig att skicka pengar om man motagit varan. Man skickar också med en kopia av pass eller liknande. Man skulle i och för sig kunna fuska med detta också men då gör man sig skylldig till urkundsförfalskning och detta är ju så pass grovt att polisen häldre tar i tur med detta än om man blir lurad på små summor pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

murtlest (oregistrerad)

Funkar det? Det vore väldigt bra med ett säkert system för sånt här.

Var väldigt nära att köpa av den där Martin på vst-forumet. Han verkade väldigt serös där och man litar ju gärna på en namne. Det var hans "förtjänst" att det inte blev någon affär kanske var för jag bodde i stockholm så jag hade velat träffas personligen men tur för mig iaf.

Hoppas han åker dit ordentligt. Eller att ni iaf kan telefonterrorisera idioten.

Link to comment
Dela på andra sajter

officer martin (oregistrerad)

Surt när man heter Martin Johansson

på riktigt och ska säja något på vendolin eller likn.

Man vill ju inte fejka sitt eget namn för att få några svar

Förbannade "martin"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kollar du upp kontonumret borde du kunna spåra snubben..gå till banken och fråga om numret och säg: skulle bara kolla så att rätt person får pengarna...

..eller: Han ringde mig och bad mig kolla varför pengarna aldrig satts in på kontot...stämmer dom här siffrorna han gett mig??.bla.bla.bla... finns många sätt att fibbla till sig rätt uppgifter

När du har hans adress är det bara att gå vidare... men använd aldrig HOT!!!!! då kan du åka dit själv..försök att gå så nära gränsen som möjligt, det finns alltid en svag punkt där du kan komma åt honom...

..om han nu inte är en luttrad skojjare.. då kan det bli väldigt svårt, speciellt om han känner till alla kryphål i lagboken...

Men lycka till...såna här skithål ska inte få hålla på ostraffat

edit: staff-fel

Redigerat av demoniqus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett alternativ till blocket och liknande sidor är ju Tradera och ebay. Kanske är lite krångligare att komma igång och köpa genom auktions-siter, men det är värt det. Det är där man har störst chans att hitta seriösa säljare. Köp aldrig nåt dyrt av en person med för få omdömen bara, det är grundregeln. Sen skulle aldrig jag köpa nåt på förskottbetalning som kostar mer än 1000kr. Fråga innan auktionen går ut om han kan skicka via postförskott, eller kanske via ny "säkra" betalnings-tjänsten Payson.

Men det är förvånande vad folk litar på en egentligen. Är själv säljare på Tradera och har haft folk som satt in nära 4000kr i förskott till och från. Fast jag skulle inte rekomendera någon att göra det...

Link to comment
Dela på andra sajter

"jag hoppas att du inser vad det är du skriver till mig? Jag kommer att gå vidare med detta mail till polisen och

göra en anmälan av olaga hot. jag vill bara att du skall veta det. Se till att sätt in mina pengar och slopa

skitsnacket? Jag är helt övertygad om att du har fått grejerna eftersom det aldrig har varit några problem

tidigare när jag skickat prylar. Så om du sjunker så lågt att försöka blåsa mig på dom pengarna så får du väl ta

dom konsekvenser som kommer att bli ett resultat av att du försöker blåsa mig.

/Martin"

Detta skrev han som svar till mig efter att jag hade lagt fram mina bevis och gjort det klart för honom att om han inte fixar tillbaka mina pengar så kommer jag att vidta åtgärder.

Så jag antar att killen som kallar sig Martin med samma mail, som påstår sig inte ha något postgirokonto, som vill att man betalar in halva summan i förskott (exakt vad han har gjort med sina föregående offer), i själva verket är en ANNAN kille? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...