Jump to content
Annons

panorera ut ljud


erison

Recommended Posts

Hej! Jag har spelat in piano i Cubase SX. Jag har spelat in det på ett stereospår. Behöver jag panorera ut ljudet för att det ska höras eller panoreras det ut automatiskt? Någon som är duktig på detta?

MVH Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag skulle dock för framtiden avråda att spela in piano som stereospår. Alltså d.v.s. om du mik'at upp ett piano och spelat in. Det är ganska troligt att du vill ha kontroll över kanalerna var för sig och kan panorera, justera nivå, EQ'a och lägga effekter som du vill. Så spela hellre in som ett monospår, om du frågar vad jag tycker alltså 😏

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror förstås på vad man är ute efter. Det kan vara snyggt att ha det inspelat i stereo, men sedan dra ihop stereobilden rätt kraftigt, så att pianot inte ligger och slaskar hela vägen från vänster till höger - utan begränsas till ett betydligt mindre stereofält...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror förstås på vad man är ute efter. Det kan vara snyggt att ha det inspelat i stereo, men sedan dra ihop stereobilden rätt kraftigt, så att pianot inte ligger och slaskar hela vägen från vänster till höger - utan begränsas till ett betydligt mindre stereofält...

Prexis Claes. Detta går ju inte att göra i Cubase SX v1 om man spelat in det på ett Stereospår. I v2 finns det ju äntligen riktig stereopanorering, dock endast i SX och inte i SL tyvärr 😏

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...