Jump to content
Annons

Brus i monitorer


Gäst

Recommended Posts

Hej!

Har haft ett par Yamaha HS5 i snart ett år och de har sedan start brusat. Det är inte jättehögt men tillräckligt för att få ont i huvudet, det är en jätteskön känsla när man stänger av dem och det blir helt tyst. Om man lyssnar på musik på låg volym ca 1m från dem hörs ändå bruset. Min Avantone lr HiFi-stereo brusar INGET i jämförelse.

Symptom:

- Det brusar absolut mest i diskantelementen men även lite i baselementen.

- Det är lika mycket i båda monitorerna.

- Det blir ingen skillnad om man kopplar ut alla kablar (förutom strömkabeln).

- Har provat att ta med monitorn till två andra platser i stan och de brusar där också. Kan dock inte säga om det brusa lika högt överallt.

- Volymen på monitorerna har ingen betydelse förutom nära MAX, då brusar de mer.

Finns det någon vänlig själ som vill kommentera detta? Kan det vara normal brusnivå? Kan jag lösa det på nåt sätt? Skulle en Furman M-10x E hjälpa?

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet man alltid har med aktiva monitorer, är att slutsteget alltid kör på full volym och volymreglagen justerar ingångsvolymen. Man kommer därför aldrig ifrån ett visst brus från dem - och om du har ungefär samma nivå på bruset i båda monitorerna, så är det troligen helt normalt för den modellen och det är inget som något nätstörningsfilter påverkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Juste så långt är jag med! Men är det så att folk accepterar så mycket brus alltså? Som tur är har jag fler monitorer annars hade jag inte hört ifall mina inspelningar berusade. Om det finns en störning, hade det inte vart konstigare om bara ena monitorn plockat upp det då? Lr varför skulle nivån skilja? Kan man sänka slutstegen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - slutsteg reglerar man normalt inte på utgången.

Det brukar sitta klass A-slutsteg i monitorer. Nackdelen med klass A är att de drar lika mycket ström vare sig det kommer någon insignal eller inte (och därför genererar de också mer värme som måste kylas bort), men fördelen är att de har låg distorsion. Det finns olika varianter av sådana slutsteg, men i grova drag är det så.

Eftersom du får samma ljud vare sig det är inkopplat eller inte, så handlar det säkert inte om några störningar. Om det hade varit någon större skillnad mellan monitorerna, så kunde man misstänka att det var fel på den ena - men så var det ju inte.

Även i mina monitorer (som ligger på ca 20000:-/st) finns det lite brus från slutstegen, men inte så att det på något sätt stör när man spelar upp något genom dem, utan det är bara när det är helt tyst och man närmar sig något av högtalarelementen med örat, som man märker det. I billigare monitorer används förstås billigare konstruktioner - och olika tillverkare har sina egna lösningar, så det kan förekomma en hel del skillnader...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja förstår. Men är det så att om monitorerna hade varit på halva effekten så hade brusnivån också varit halverad? I så fall hade det varit bättre om de var konstruerade så för det är helt sinnessjukt hur högt det går att spela med dem. Men det kanske är bra för dynamiken lr nåt att spela väldigt lågt i förhållande till maxeffekten?

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kan hända att du har samma problem som jag har. Jag hör frekvenser som man inte ska höra. Men jag upplever dessutom vissa frekvenser som jag knappt hör som smärtsamma. Dessa frekvenser är något som de flesta inte hör alls. Min HIFI stereo låter bättre för den är lite strypt på dessa frekvenser medans mina studioprylar inte är det vilket leder till att det känns som att de låter sämre just för att jag hör dessa frekvenser så tydligt. Har svårt för många saker som andra tycker inte brusar alls. Ett lysrör eller en vanlig luftventil i hemmet kan ibland låta besvärande för mig. Särskilt om de har flera frekvenser som jag stör mig på.

Googla efter en hörseltest där du kan testa olika frekvenser för att se om du också har överkänslig hörsel.

Det är oftast bättre att mixa på låg volym för att få en bättre balans i mixen. Sedan så kan det vara bra att vräka på ibland för att se om ljudbilden blir skev av det. Men att jobba på lägre ljudvolym är ju bättre för öronen med. Ofta blir man dock tillfälligt "diskantdöv" om man sitter för länge. Märker man att man blir det så är det öronvila som gäller. Då kan öronen återhämta sig så att man slipper få permanenta skador av musiken man sysslar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Detta test kan kanske vara något? Själv hör jag 8- 14 på normal volym. På lite högre volym så är 14 totalt outhärdligt för mig. 15 - 16 är irriterande för mina öron på normal volym trots att jag knappt hör det och outhärdligt på högre volym. 17- 18 hör jag inte riktigt med det känns som ett lätt ökat tryck mot örat och blir besvärligt i längden, men jag måste ha ganska hög volym för att det ska bli ett problem. Högre än så hör jag inte alls idag. Kan ju tillägga att hörseln varierar en aning från dag till dag och timme till timme med.

http://www.noiseaddicts.com/2009/03/can-you-hear-this-hearing-test/

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hända att du har samma problem som jag har. Jag hör frekvenser som man inte ska höra. Men jag upplever dessutom vissa frekvenser som jag knappt hör som smärtsamma. Dessa frekvenser är något som de flesta inte hör alls. Min HIFI stereo låter bättre för den är lite strypt på dessa frekvenser medans mina studioprylar inte är det vilket leder till att det känns som att de låter sämre just för att jag hör dessa frekvenser så tydligt. Har svårt för många saker som andra tycker inte brusar alls. Ett lysrör eller en vanlig luftventil i hemmet kan ibland låta besvärande för mig. Särskilt om de har flera frekvenser som jag stör mig på.

Det låter som om du har drabbats av Hyperacusis...? 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk för att hamna OT så undrar jag nu vad Hyperacusis är?

Man brukar säga att det är överkänslighet mot vardagliga ljud. Ofta förekommer det ihop med Tinnitus, men inte nödvändigtvis. Du kan läsa lite mer här: http://www.hyperacusis.org/

Link to comment
Dela på andra sajter

De där Hyperacusis har jag säkert för jag stör mig även på ljud från ventilationen och framförallt frysen när den frostar av sig, olidligt. Nästa gång jag åker förbi en musikaffär ska jag kolla om det brusar lika mycket där och i så fall kolla om det finns någon annan modell som brusar mindre. Jag tycker mina hs5 brusar på tok för mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Problemet är ju att studioprylarna är renare och inte döljer bruset på samma sätt som HIFI prylar gör. Tyvärr så hjälper det kanske inte att byta monitorer om du är känslig för just brus. Du kommer störa dig lika mycket på bruset ändå, men samtidigt så är det bra att du kan höra såna frekvenser som bara vissa av oss hör med. Då kan du ju undvika dem även om alla inte hör dem.

Sen så kan det brusa om du inte har jordade eluttag med. Är du överkänslig för brus och högfrekvent gitter så kan du kanske behöva en renare ström med. Typ en UPS eller något som levererar en renare strömsignal och dessutom skyddar mot spikar i strömnätet.

Kolla signalkedjan med. Om du har volymen som du matar dina monitorer på fullt så kan det vara där som bruset uppstår med. Så sänk volymen från ljudkortet till högtalarna och se om du blir av med brus där innan du köper något eller byter ut något.

Vad kör du med för ljudkort? Är det brusigt i sig så blir det ju brus i monitorerna med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter typ som vitt brus. Det kan mycket väl vara så att det finns högfrekvent ljud som orsakar min huvudvärk men det brusar i hela registret. Tyvärr brusar det lika mycket även om jag kopplar ur allt (förutom strömmen såklart). volymen på monitorerna är nära min. Brusnivån förändras inte med volymkontrollen förutom nära max, då uppstår ytterligare ett brus. Jag har även provat att koppla in dem på andra platser i stan men de brusar överallt. Om det berusade olika mycket på de olika platserna kan jag inte svara på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...