Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har lĂ€nge tĂ€nkt bygga studio och har med Ă„ren samlat pĂ„ mig diverse saker. Mitt problem har varit att jag aldrig haft en dator som har funkat. Köpte en Pc med amd processor för ett tag sedan som jag tĂ€nkte att den mĂ„ste funka ett tag men redan efter 8-10 spĂ„r UTAN effekter sĂ„ pallar den inte lĂ€ngre. Jag blir sĂ„ trött pĂ„ sĂ„n skit! SĂ„ nu undrar jag om det bĂ€sta Ă€r att skaffa mac eller finns det pc som funkar. Jag bör vĂ€l nĂ€mna ocksĂ„ att jag under en tid körde digital performer pĂ„ en mac och tyckte det funkade skitbra medan jag nu kör Cubase och tycker att det Ă€r si sĂ„dĂ€r. FrĂ„gan Ă€r dĂ„ vad man ska skaffa för mac. Jag vill ju kunna köra Ă„tminstone 40 kanaler med lite pluggar och en del softsyntar och annat utan att det skiter sig. Är det G5:an som gĂ€ller dĂ„? Tacksam för svar!

/Erik

Annons
Postat

Mac eller PC... Pest eller Kolera? 🙁

Men hur ser din PC ut just nu? Det handlar ju var som Ă€r I maskinerna, inte just vad det Ă€r för nĂ„gon maskin. 😕

Postat

40 kanaler audiospÄr? Eller rÀknar du med ev. softsyntar ocksÄ?

iMac G5 och en snabb Firewire-disk kanske?

Postat

Hej!

Om du har rÄd sÄ kör pÄ Mac (alternativt Frost musikdator) och köp musikprogram sÄ att dessa Àr installerade i datorn nÀr du fÄr den och sÄ att sÀga

dÄ ingÄr i garantin! OvÀrderligt att det funkar! Vi andra fÄr sitta kvar med vÄra mer eller Àn mer vÀrdelösa PC-hopkok som pajar en gÄng i kvarten;)!

Postat

Pc:n jag har nu har en Amd sempron 2600+ processor och 512Mb ram. HÄrddiskarna Àr snabba sÄ dÀr kan jag inte tÀnka mig att problemet ligger. Borde det inte palla mer Àn 8-10 kanaler dÄ?

Jag ska nog kolla upp möjligheterna att köpa mig en riktig G5 sĂ„ man förhoppningsvis kan utföra vad man vill med grejerna. För den mĂ„ste vĂ€l klara 40 audiospĂ„r om man bara har tillrĂ€ckligt med ramminne ocksĂ„? Är Firewire diskarna snabba eller?

En frĂ„ga till: Är det samma ram-minne och hĂ„rddiskar pĂ„ mac och pc?

Postat

JAg tycker det borde palla med ganska mycket mer. Du kör inte nÄgra tunga pluggar, typ amplitube. Jag har en kÀnsla av att din processor inte pallar sÄ mycket. Om det Àr sÄ att du inte fÄr ut mer Àn 10 spÄr utan nÄgra effekter Àr det nÄgot som Àr galet. Kolla in http://www.musicxp.net sÄ kanske du kan fÄ ut lite mer. SjÀlv maxar jag ut antal spÄr pÄ min PC med PTLE utan nÄgra problem alls.

Postat

LÄter som om det kan vara ett problem med hastigheten pÄ hÄrddisken. En bra lösning för att maximera dataflödet frÄn hÄrdisken/arna om moderkortet stöder RAID sÄ kan man stoppa i en hÄrddisk till och konfigurera dessa diskar att köra i RAID0 (dom speglar varandra). DÄ dubblar man i princip dataflödet frÄn och till hÄrddisken och kan med andra ord köra fler audiospÄr samtidigt.

Om RAID0 kan ni lĂ€sa HÄR

Postat

Jag kör en AMD Sempron 2600 utan problem.. men jag har 1Gb RAM och ljudkortet Àr ett vanligt Audiophile 2496.. HÄrddisken Àr en 7200rpm med 8mb cashe... Har inte haft nÄgra problem sen jag byggde den vid julen -04.

Skulle sÀga att ljudkort Àr A&O, sen RAM och hastigheten pÄ HD:n (sÀrskilt om man som jag kör Gigastudio och sÄnna typer av prylar). Program jag anvÀnder i övrigt Àr Cubase SE, Black Grand frÄn Sampletekk som ljudbibliotek och Line 6 Guitarport.

Jag vill ocksÄ pÄstÄ att alla mina prylar i burken Àr mer eller mindre livsnödvÀndiga för att datorn ska prestera bra. SÀmre grejer kan jag inte tÀnka mig i en studio som ska gÄ att arbeta i.

/David

Postat (redigerat)
riktig G5 sĂ„ man förhoppningsvis kan utföra vad man vill med grejerna. För den mĂ„ste vĂ€l klara 40 audiospĂ„r om man bara har tillrĂ€ckligt med ramminne ocksĂ„? Är Firewire diskarna snabba eller? Är det samma ram-minne och hĂ„rddiskar pĂ„ mac och pc?

Hej!

- I studios #3Žs musikdator-test klarade en Mac G5 (2 x 2GHz, 1GB DDR) av 223 st kanaler i Logic och 60 st i Cubase! MÀtt pÄ ett annat sÀtt klarade G 5:an

176 st kanaler i Cubase samt 75 st i Logic!

Vet bara att det finns ram-minne man kan köpa som funkar till bÄde Mac/PC och att hÄrdiskarna som Mac kör antagligen Àr samma, dock formatterade spec

för Mac sÄ man kan inte ta ut en Mac HD o stoppa in i en PC och köra.

Externa Firewire-diskarna Àr ju aldrig(?) snabbare Àn motsvarande sina (billigare) interna motsvarigheter, möjligtvis stabilare - vet dock egentligen för lite

för att svara pÄ detta!

(... eller nĂ„t annat med, för den delen 😉!)

Mvh Peder

Redigerat av Peder
Postat

Jag har ju i princip samma grejer som illvaesen varför funkar det inte dÄ? Mina hÄrddiskar Àr hitachi 7200rpm med 8MB cashe och en acesstid pÄ 8ms sÄ det kan vÀl ÀndÄ inte vara ett problem? Jag har iofs bara 512MB ram Àr det det som Àr problemet dÄ tro? Ljudkortet Àr ett Terratec med 8in/8ut som jag har fÄtt lÄna av en polare. Ska man köpa ett M-audio kort istÀllet kanske?

Jag kom pÄ en konstig grej som kanske har med saken att göra. NÀr man trycker ctrl, alt, delete sÄ fÄr man ju fram aktivitetshanteraren. Om man klickar pÄ fliken processer sÄ ser man ju vad processorns kraft gÄr till. DÄ tar cubase ca 30% eller nÄtt sÄnt och resten finns pÄ "systemets vÀntetid" eller nÄtt sÄnt. Ska det va sÄ?

Postat

Nej och Ja, det Àr inte samma ram-minnen. Men diskarna Àr samma (ide i alla fall).

Postat

Nej och Ja, det Àr inte samma ram-minnen. Men diskarna Àr samma (ide i alla fall).

Klart det Àr samma RAM-minnen, OSX Àr bara lite kinkig med kvalitén pÄ minnena.

Postat
Pc:n jag har nu har en Amd sempron 2600+ processor och 512Mb ram. HÄrddiskarna Àr snabba sÄ dÀr kan jag inte tÀnka mig att problemet ligger. Borde det inte palla mer Àn 8-10 kanaler dÄ?

Jag ska nog kolla upp möjligheterna att köpa mig en riktig G5 sĂ„ man förhoppningsvis kan utföra vad man vill med grejerna. För den mĂ„ste vĂ€l klara 40 audiospĂ„r om man bara har tillrĂ€ckligt med ramminne ocksĂ„? Är Firewire diskarna snabba eller?

Man kan inte jÀmföra en AMD Sempro2600+ med en G5 Appel, Sempro Àr en billighets variant av AMD Athlon 64 och har fÀrre instruktioner i processorn, den först nÀmda har 256kb Cacheminne och den andra har 512kb Cacheminne.

Jag tror det blir billigare för dig att byta till en AMD Athlon 64 processor och mera internminne Àn att köpa en G5 dator,dÄ kommer du ochsÄ klara av med flera audiospÄr.

Postat
LÄter som om det kan vara ett problem med hastigheten pÄ hÄrddisken. En bra lösning för att maximera dataflödet frÄn hÄrdisken/arna om moderkortet stöder RAID sÄ kan man stoppa i en hÄrddisk till och konfigurera dessa diskar att köra i RAID0 (dom speglar varandra). DÄ dubblar man i princip dataflödet frÄn och till hÄrddisken och kan med andra ord köra fler audiospÄr samtidigt.

Om RAID0 kan ni lĂ€sa HÄR

Problemet Àr bara om man vill byta moderkort+CPU

dÄ förlorar man allt pÄ hÄrdiskarna om man kör Raid.

Postat
Men borde det inte funka bÀttre Àn vad det gör?

Jo det bör det,jag Àr inte sÄ insatt i AMD men kan rekomendera mera minne

det borde hjÀlpa pÄ det.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Senaste foruminlĂ€ggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.