Jump to content
Annons

Gibson Melodymaker SG


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Nån som har nåt stalltips hur man intonerar en sån här best bäst.

Lång och vek hals som är jättekänslig för tryck och drag samt temperaturväxlingar. Tunn tonfattig kropp med ett fast metallstall utan G strängskompensation vars skruvar sitter lite lattjo minst sagt.

Den lille insex skruven för längdledes justering av stallet är tum men det finns på Biltema, den går åt för det blir lite skruva pga. skruvarnas placering. Dessutom så har jag fått kompensera med koppar brickor då passningen mellan stallet och skruvarna blev helt off så det kantrade i och med att det var tvunget att komma så långt bak på grund av skruvarnas placering. Kort sagt ett jäkla jidder bara att komma i spelbart läge med tross justering och skit dessutom.

Åkte på att köpa sadelfilar från Spanien. Där nyper det också så det har varit omöjlig att stämma överhuvudtaget till nu. Nu är det bara lite finlir kvar men intoneringen är skitkänslig i och med hur stallet är gjort och att det är ett fast stall utan möjlighet till justering av dom individuella strängarna överhuvud taget.

Det är en budget Gibson för runt 5000 spänn men ändå en Gibson och man känner att den faktiskt är värd jobbet att justera till sitt bästa. Det är dock som jag anser en rock gura så man måste kunna spela den liksom också vilket jag inte kan dessvärre. Men jag spelar så pass bra ändå att förstår vad den kan leverera rätt justerad i rätt händer, så varför inte ta den dit?

Jag har en gitarrbygge/setup/justerings bänk typ Stewmacs on steriods som jag sätter upp gurorna i och allt så där är det koll, kan sätta på mätklockor också.

Så tips mottages tacksammast hur man snabbast fixar intoneringen.

https://m.youtube.com/watch?v=fDxWSOkX-aw

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Jag tänker behålla det konceptet för stallet som är på gitarren då det är lite speciellt. Ska jag byta stall då måste skruvarna mätas om så dom kommer på rätt ställe så det blir ett annat beslut i framtiden i så fall. Sadeln är verkligen ett precisions jobb så där rekommenderar jag synhjälpmedel när man filar då brytningsvinkeln är väldigt kritisk för ton och stämning och så man ser att strängen har så pass mycket utrymme att det inte uppstår skumma resonansljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Så här är det.

Sadeln måste vara helt perfekt filad så spåren för strängarna inte är för smala och nyper fast strängen. Dom måste också vara vida nog och följa strängens vinkel mot stämskruven så det inte uppstår resonansljud om den vibrerar mot en del av materialet/ nån liten kant. Dom måste också vara filade så att bara den sista delen som då också ska vara lätt rundad har kontakt. Detta för att få klart definierad brytpunkt. Dom måste också vara precis så djupa att det känns ok på första bandet utan att det blir för mycket rassel.

Det sista man gör är att vässa spetsen på en blyertspenna på två sidor så man får en knivsegg liknande spets och kör runt lite i spåren så glider strängarna bättre också.

Detta kräver bra kikare och riktiga sadelfilar samt eventuellt en nålfil eller ett par och en liten fingradig trekantsfil. Hur man gör med ett stall i en sån är konstruktion är lättast att visa på bild eller film.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker behålla det konceptet för stallet som är på gitarren då det är lite speciellt. Ska jag byta stall då måste skruvarna mätas om så dom kommer på rätt ställe så det blir ett annat beslut i framtiden i så fall.

Det är sådana (wrap-aroundstall) jag pratar om, har själv gitarrer med detta.

"Byta stall till ett kompenserat med fasta lägen, (wrap-around)

Byta till wrap-around-stall med individuellt justerabara skruvar (per sträng) - det finns !"

Här är ett par exempel på liknande stall:

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=57_136&products_id=2105

http://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=57_136&products_id=1757

Skruvarna som håller stallet kan du pröva att behålla om gängorna inte skulle passa.

Diametrarna är ofta samma eller lika (kolla upp före köp)

Du löser troligen inte ditt problem med intoneringen genom att fila sadlarna.. inte med tanke på hur orginalstallet är konstruerat på din SG. Och du måste kontinuerligt justera din "halsböj" efter årstider (fuktighet) särskilt om du upplever att halsen är vek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Skulle aldrig slänga ut 5000:- bara för att det står Gibson på den och få en sån skitgura. Ett stall som du inte ens kan intonera individuella strängar? Glöm att du någonsin kommer att få en perfekt eller ens hyfsat bra intonering med det stallet. Bassträngarna är lätta att fila utan en fil för den som inte vet. Bara att dra dem som fil i skårorna tills man fått önskat resultat. Har gjort det själv några gånger. Byt sadel till graph tech så kommer strängarna att glida som de ska göra utan någon blyerts. Har graph tech i alla guror förutom en som har ben men när den ska bytas så...

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo då det funkar visst. Det är helt enkelt en bra gitarr oavsett vad som står på huvvet på den och stallkonstruktionen funkar bra allt annat är struntprat.

Jag har som jag trodde framgick redan fixat det och man gör precis som jag säger när man ska fixa en sadel. Frågan var alltså hur fixar man det snabbt men det trodde jagockså framgick att det helt enkelt tar den tid det tar. Har hållit på med guror några år så jag vet en del. Kan varmt rekommendera en bygg bänk som den jag har det är oerhört smidigt att kunna spänna fast guran och komma åt att jobba fån två håll.. Jag har ett litet avlastningsbord på den också vilket är praktiskt.

Edit: läste lite mera noga vad laban skriver och inser att det verkligen är noga att slå fast att sadeln är det första man tittar på när det är intoneringsproblem på en el gura..

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag hade skrivit en längre recension om den är guran och vad man kanke ska tänka på innan köp om man ens ska köpa den. MEN DÅ NÄR JAG TRYKTE PÅ SKICKA SÅ BLEV DET NÅT MYSIGT LITET SERVERSTRUL SÅ DET FÖRSVANN. Heja Studio najs 20 minuters skrivande åt skogen.

Oavsett det så jo den både går att stämma samt håller stämningen. Den klarade till och med av ett abrupt miljöombyte på ca 5 grader kallare utan nåt större bråk. Blev lite impad av det faktiskt. Men banden borde nog slipas ner dom är lite för höga enligt mig för ett 09 set så det blir lite som att spela på en scalloperad hals.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit: läste lite mera noga vad laban skriver och inser att det verkligen är noga att slå fast att sadeln är det första man tittar på när det är intoneringsproblem på en el gura..

Varför frågar du om du inte är intresserad av några svar ?

Så här började du din tråd:

"Nån som har nåt stalltips hur man intonerar en sån här best bäst.

Lång och vek hals som är jättekänslig för tryck och drag samt temperaturväxlingar. Tunn tonfattig kropp med ett fast metallstall utan G strängskompensation vars skruvar sitter lite lattjo minst sagt."

Sedan kommer du med ett påstående utan någon som helst motivering i nägon tråk-stil "verkligen är noga att slå fast att sadeln är det första man tittar på"

Sicken energi-tjuv! - Ja, man förstår på riktigt varför forumet är på väg att tyna bort..

Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som har nåt stalltips hur man intonerar en sån här best bäst.

Lång och vek hals som är jättekänslig för tryck och drag samt temperaturväxlingar. Tunn tonfattig kropp med ett fast metallstall utan G strängskompensation vars skruvar sitter lite lattjo minst sagt.

Edit: läste lite mera noga vad laban skriver och inser att det verkligen är noga att slå fast att sadeln är det första man tittar på när det är intoneringsproblem på en el gura..

Eehh,,?

Så tips mottages tacksammast hur man snabbast fixar intoneringen.

Hmm..

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Va snackar du om. Jag frågar efter tips på ett snabbt sätt att jobba med intoneringen på den här typen av gitarr. Det är som jag säger utan ett sadell i ordning är det ingen ide att ens börja.

Energitjyv kan du vara själv som ger råd utan att tiktigt veta.

Jo du jag tycker också att det suger här, men det har det fan gjort länge långt innan droppet.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Efter att jag fixat det så funkar det, bara så att du vet du som dömde ut den totalt. Tack för hjälpen föresten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Energitjyv kan du vara själv som ger råd utan att tiktigt veta.

Eehh.. vad pratar du om? DU kan ju börja med att läsa din egen tråd och dina egna frågor ordentligt, och sedan kan du försöka motivera dina lösa påståenden, tvivelaktiga slutsatser och påhopp..

Så tips mottages tacksammast hur man snabbast fixar intoneringen.

..och för övrig hålla en anständig ton, det är trots allt du som frågar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo jag har både läst och svarat i min tråd på ett anständigt sätt. Faktum kvarstår dock och om jag trampat dig på tårna så är det oavsiktligt och jag tror du överreagerar.

Det jag är och var ute efter är hur gör man det snabbast på en gitarr av den här typen. Alltså tips från nån som har gjort det ett gäng gånger inte bara fixat lite med sina egna guror nån gång då och då dvs gitarrbyggare reparatör tips som inte finns på youtube etc.

Varför man börjar med sadeln är för att om inte brytpunkten är precis nog samt att strängen nyps fast eller nåt av dessa två fenomen gör att det blir omöjligt att stämma gitarren.

Det är viktigt att veta så man inte krånglar iväg och det tar tid och det blir fel. Om du sen väljer att bli arg på det så är det nog ditt problem.

Sen hur man justerar ett fast stall av den här typen snabbast får man fråga nån annan om för nu skiter jag i det här stället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför man börjar med sadeln är för att om inte brytpunkten är precis nog samt att strängen nyps fast eller nåt av dessa två fenomen gör att det blir omöjligt att stämma gitarren.

Vad man börjar med är något du gjort till en fråga senare i tråden av någon anledning. Börja gärna med att kolla över sadeln, du slår in öppna dörrar där, jag är helt med - självklarheter. Ofta räcker det inte med det särskilt wrap-around-stall och du bad om råd och uppslag vilket du fick.

Jag kan varmt rekommendera (ett måste egentligen) att se över halsböjen och skruvarna för stallets höjd och lutning innan du börjar. Och har du problem med att strängarna nyper i sadeln ska du förstås göra det också. Helst också filat rätt höjd för strängarna i sadeln (egentligen lite finlir, stallets höjd har mycket större betydelse i sammanhanget )

Det är självklart att strängarna måste löpa så friktionsfritt som möjligt i sadeln, särskilt när man har svaj (utan floyd-rose då förstås). Du har förstås grifit i skårorna. Jag justerar och filar alla mina gitarrer när det behövs, ofta behövs det för att få en lite lägre stränghöjd. Tele och Strator har ibland "stränghållare" med skarpa hörn, särskilt på gitarrer i det lägre prissegmentet. Byt dessa mot hållare med rundad yta, kan göra väldigt mycket.

Men.. om det hade räckt med detta för alla gitarrer så hade t ex aldrig stallet för Telen uppgraderats i Stratan till individuella justeringar per sträng. Det hade inte funnits rickenbacker med 12 individuella justeringar för en del av deras 12-strängsmodeller etc etc.

Om du t ex byter strängar så att en enda sträng har en annan tjocklek eller styvhet så ändrar du intonationen, så om du har en typ av stall utan individuell justering av strängar så bör du hålla dig till ett och samma set (tjocklek främst) för att vara på den säkra sidan. Bl a rekommenderar Rickenbacker för sina 12 strängsmodeller med 6 skruvar, ett särskilt set så att intonationen blir så bra den kan bli. Större tjocklek på sträng innebär ökad styvhet i infästningspunkterna vilket i sin tur minskar strängens aktiva vibrerande längd, vilket i sin tur gör att tonen blir lite för hög och man måste justera stallet så att strängen "blir längre". Olika strängmaterial kan vara lite olika styva också.

Strängar blir med tiden lite styvare och smutsigare, vilket också påverkar intonationen, främst är det de tunna strängarna som påverkas mest av smuts. Har du inte individuella skruvar får du vara extra noga med halsböj, höjd på stall, rätt typ av strängar, rena strängar etc, med individuella har du lite mer slack..

Jag hade ett wrap-aroundstall, med stall med fasta lägen (zick-zack mönster) som funkade bra för alla strängar utan ett par, Kanske skulle jag experimenterat med annan strängtjocklek, men jag valde att skaffa ett wrap-aroundstall med individuell justering, och det löste problemet.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...