Lill-Gurkan Postat 19 maj 2016 Postat 19 maj 2016 Jag utvecklade i samband med fyra Ärs musikstudier en vÀldigt stark social musikidentitet. Jag har dock sedan jag avslutade mina musikstudier kommit bort frÄn musiklivet, dÄ jag inte har uthÄlligheten att aktivt marknadsföra mig och söka spelningar. För tillfÀllet musicerar jag bara hemma. Dels sÄ spelar jag in en skiva i min hemstudio och dels sÄ kommer det en basist hem till mig och repar med mig pÄ söndagar. De "riktiga" musikerna, det vill sÀga de som Àr ute och giggar Àr jag inte pÄ samma nivÄ som lÀngre, det vill sÀga de har kommit upp sig i gigghierarkin och medverkar inte lÀngre pÄ mina inspelningar i egenskap av medmusiker utan i egenskap av hyrmusiker. Jag har release för min skiva i september och funderar pÄ om det ska bli det sista jag ger ut. För kÀnslan som hela tiden infinner sig nÀr jag försöker ta tag i marknadsföringen, Àr att det Àr destruktivt. Destruktivt eftersom konkurrensen gör att bekrÀftelsen för det mesta uteblir. Vad Àr meningen i att pracka pÄ andra nÄgot som de inte behöver liksom? Jag vet ju hur trög jag sjÀlv Àr med att upptÀcka ny musik. "Du mÄste lyssna pÄ artisten X, hen Àr jÀttebra" Àr en mening som sÀllan funkar pÄ mig. Jag kan bara ta till mig ny musik nÀr jag sjÀlv Àr redo för det, och dÄ sker det oftast genom att jag rÄkar höra nÄgonting av en slump. Kreativitet föder tvÄ behov för mig: Att fÄ skapa och att fÄ vara behövd för det man skapat. Jag funderar pÄ om jag ska försöka hitta ett annat sÀtt Àn genom musiken för att fÄ utlopp för det sistnÀmnda behovet, och om jag efter min release i höst i fortsÀttningen bara ska skapa musik för min egen njutnings skull. Att fÄ följa en lÄt frÄn första idé till fÀrdigarrangerad, fÀrdiginspelad, fÀrdigmixad och fÀrdigmastrad Àr nÄgonting som fÄr mig att kÀnna mig vÀldigt levande. "SÄ du ska alltsÄ göra inspelningar dÀr du betalar för pÄlÀgg, mix och mastering av lÄtar som du ÀndÄ inte ska ge ut?" sÀger du dÄ. "Ja. UngefÀr som att vissa unnar sig en charter eller en massage", svarar jag dÄ. Men hur ska jag dÄ fÄ utlopp för det dÀr andra behovet, att fÄ vara behövd för min kreativitet? Jag har funderat pÄ tre olika vÀgar: * Bli duktig pÄ att sy. Musik Àr nÄgonting sÄ abstrakt, subjektivt och personligt. KlÀder Àr nÄgonting konkret som man kan bÀra. Jag tÀnker att detta pÄ nÄgot vis kan ge mig en ny identitet som kan fylla saknaden av den musikidentitet jag förlorat. * Satsa pÄ att bli arkitekt. DÄ fÄr jag skapa nÄgonting som andra behöver i form av hus. Problemet Àr att jag inte har sÄ mycket CSN kvar och att arkitektutbildningen Àr femÄrig. Jag har rÀknat ut ett sÀtt att klara det: Extrajobba en helg i mÄnaden. Ta ut en kandidat efter tre Är och sedan jobba tre Är pÄ arkitektkontor som assistent, 3D- visualiserade eller CAD- ritare i tre Är och spara för att sedan kunna lÀsa mastern. Det kommer alltsÄ ta mig sammantaget tio Är att bli arkitekt, och fram tills dess kommer jag att ha 8-9000 i mÄnaden att leva pÄ. =) * GÄ med i nÄgon kör. Detta för att fÄ tillbaka kÀnslan av att vara del i en musikgemenskap som fÄr komma ut och spela utan att jag sjÀlv behöver ansvara för det, och utan att riskera att bli bortvald för att jag inte lyckas fixa betalda spelningar Ät de andra gruppen. Jag vet inte vad jag ville med detta inlÀgg annat Àn att fÄ skriva av mig. =)
everlastingrecords Postat 19 maj 2016 Postat 19 maj 2016 Kan skriva mer sen men ville bara sÀga att du inte bör utgÄ frÄn dig sjÀlv nÀr du gör dig en bild av potentiella köpare av din musik. Har sjÀlv gjort det misstaget. Jag Àr en usel konsument av musik och dÀrför inte alls mÄlgruppen för min egen musik. DÀrför kan det vara vÀrt att köpa in promotion av den anledningen. De vet var din mÄlgrupp finns.
Lill-Gurkan Postat 19 maj 2016 TrÄdstartare Postat 19 maj 2016 Intressant! Jag sjÀlv har fÄtt uppfattningen att man bara kan köpa promotiontjÀnster om man redan har en viss framgÄng. Annars Àr man en (potentiell) förlustaffÀr. NÀr jag har kollat runt pÄ egen hand har jag bara hittat ett bolag som jobbar med okÀnda artister. Men jag fick inte sÄ seriöst intryck av dem. De var nÀstan omöjliga att fÄ tag pÄ över telefon och mail. Sedan ursÀktade de sig, sa att det berott pÄ sjukdom och tackade mig för att jag ÀndÄ ville ge dem en chans och sa att de tyckte att min musik "lÀt jÀttebra". Sen försvann de igen. :0
AnthonyS Postat 20 maj 2016 Postat 20 maj 2016 Kreativitet uppfyller ett behov hos mig - att fÄ skapa. Jag har aldrig förknippat det med bekrÀftelse. För mig Àr det tvÄ helt skilda delar av min existens. Kan du hitta bekrÀftelsen du söker pÄ andra sÀtt, och lÄta kreativiteten vara kÀllan till ren skaparglÀdje?
Dark Of Light Postat 20 maj 2016 Postat 20 maj 2016 HÄller med ovanstÄende talare. Kreativiteten Àr viktigt för behovet av skapandet. BekrÀftelsegrejen har jag liksom vuxit ifrÄn. Visst Àr det kul om nÄgon hÀndelsevis skulle tycka om det jag gjort/gör men jag gÄr vidare i skapandet efter jag Àr klar med nÄgot och dÄ kÀnns bekrÀftelsen i efterhand för gamla grejer inte mer Àn smÄtrevlig. Har ocksÄ haft svÄrt för att göra musik eller sjunga för annat Àn för min egen skull. Det kommer med territoriet att man blir bedömd men det har aldrig varit drivkraften. Gillar man mig inte, fine. Gillar man mig, fine. Depressioner har satt stopp för skapandet och det har varit en lÄng vÀg tillbaka (och Àr Ànnu). Det har varit en udda kÀnsla att inte kÀnna sig kreativ. Man har lagt energin pÄ lagandet av sjÀlen istÀllet. Kreativiteten kan dock vara en del av det ocksÄ. Annars Àr det ju en klassiker det dÀr. Det som först Àr en kul hobby med kompisar byter skepnad till nÄgot en aning allvarligare för att sedan förvandlas till en kommersiell apparat fyllt med kontrakt och allvar. Att behÄlla den ursprungliga glÀdjen dÀr Àr inte alltid lÀtt.
Neosus Postat 20 maj 2016 Postat 20 maj 2016 Lill-Gurkan!! Har du nÄn musik man kan lyssna pÄ? Man blir ju lite nyfiken.
Lill-Gurkan Postat 20 maj 2016 TrÄdstartare Postat 20 maj 2016 (redigerat) Bandet Àr dock splittrat nu och nÀsta release kommer att ske under endast mitt soloartistnamn. AnthonyS och DarkOfLight: Jag instÀmmer med er bÄda. Redigerat 12 juli 2023 av Lill-Gurkan
Neosus Postat 20 maj 2016 Postat 20 maj 2016 JĂ€kla synd att bandet Ă€r splittrat! Det dĂ€r lĂ„ter riktigt bra! đ
Lill-Gurkan Postat 20 maj 2016 TrĂ„dstartare Postat 20 maj 2016 Basisten har jag fortsatt att spela med i alla fall. đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.