Jump to content
Annons

Plötsligt brummande/knastrande ljud..Får panik!


sylvestersam

Recommended Posts

Jag har kopplat in mina m-audio bx8 monitorer genom ett alesis io26 ljudkort, med firewire till min macbook pro.

Jag kan lyssna på musik och det låter jättebra, men efter ett tag så kommer ett plötsligt knastrande/brummande ljud och det låter mer eller mindre som att någon står och smattrar med en AK47 genom monitorerna. Musiken hörs inte alls när det ljudet kommer. Vad är det för fel?

Jag har allt kopplat till en och samma grendosa (dator, monitorer, skärm). Ljudkortet får ström från datorn.

Tidigare körde jag monitorerna genom ett simplare ljudkort, ett steinberg ci1, och då fungerade allt utan problem. Hade aldrig problem med detta då.

Har kollat alla kablar och de sitter som de ska, och jag vet att alla kablar är hela.. Vad kan det vara för fel? Är det någon som har erfarenhet av detta 🙁?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Jätte svårt att gissa på utan att höra ljudet. Har du bytt ljudkort så kan det vara fel drivrutiner du kör med. Det kanske drar mera ström än det tidigare ljudkortet du använde, då kan det bli en massa konstiga vikingar och jitter med. Det är ju inget problem om ljudkortet har en egen strömkabel dock.

Kolla om det är några kända fel när folk använt samma ljudkort och samma dator/firewire modell som du själv har.

Några fel som kan vara värda att kolla upp. Hoppas det löser sig fort för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har installerat och uppdaterat drivrutinerna så det är inte det som är problemet heller, är jag ganska säker på..

Kan tydligen inte ladda upp ljudfiler här i forumet men jag laddade upp det på min soundcloud istället, här är länken till det fördjävliga knastrandet : https://soundcloud.com/cloudsoundxo/brusknasterproblem

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Kan ta någon dag innan jag får svar därifrån, men någon här på forat kan nog hjälpa dig innan dess.

Testa att inte köra med grendosan om du kan. Eller byt ut den mot en annan om du måste använda den alls. Helst en som helt saknar strömbrytare då den funktionen oftast bara ställer till problem. Varje gång man trycker på strömbrytaren så sliter man på grendosan, vilket tillslut leder till glapp och problem. Vilket jag själv fick jag själv lära mig efter en brand i mitt hus pga av en billig grendosa med strömbrytare. Har du råd, tid och lust så kan du ju skaffa en som renar strömmen och inte ger strömtransienter på samma sätt som en vanlig billig.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Om det kommer efter ett tag så är det förmodligen ett värme problem. Det kan vara

datorn eller ljudkortet. Jag skulle nog börja med ljudkortet och kolla att det inte är något med strömförsörjningen som är konstigt. Ett typiskt problem med bugdetprylar är att de har kondingar som inte orkar med värme under lång tid. Man brukar se på dem att de har svält upp och det brukar kallas att de "poppar". Oftast ganska lätt att fixa för en som har lite elektronik kunskap och kan löda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har öppnat upp och kollat i ljudkortet och allt ser okej ut (tycker jag). Ingenting ser skadat ut iallafall. Kondensatorerna ser hela och fina ut.

Dock kände jag att det luktade lite lite bränt när det höll på att bråka tidigare idag men kan ju även vara så att elektronik luktar lite så när det varit igång ett tag också..

Ska testa att ändra om strömförsörjningen lite imorgon och se om det hjälper något. Tveksam dock på om det är där problemet ligger eftersom ljudkortet får ström via datorn..

Kan tillägga att jag har använt detta ljudkort förut för två år sedan och då fungerade det felfritt, kopplat på samma sätt som det är nu. Kanske är något med drivrutinerna. Dom har jag installerat om nu iallafall. Hoppas inte monitorerna tagit stryk av detta för det låter verkligen illa när problemet börjar 🙁

post-35200-0-28066900-1456087688_thumb.jpg

post-35200-0-82273600-1456087689_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att AD/DA-synkningen blir fel. Är det så att du hör normalt ljud (musik) som sedan övergår hastigt i det ljud du länkat till på Soundcloud?

Kan komma på tre tänkbara felkällor:

* Ljudkortet får inte tillräcklig bandbredd (Extern hårddisk via FireWire ligger före i prioriteringen och käkar upp bandbredden)

* Ljudkortet tappar synk med din DAW (glapp i FireWire-kablage p.g.a. att kablage ligger i spänn alternativt dåligt FireWire-kablage. Har man böjt/klämt kabel mer än 90° finns risk att kardeler inne i kabeln går av)

* Drivrutinerna är inaktuella

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter som att AD/DA-synkningen blir fel. Är det så att du hör normalt ljud (musik) som sedan övergår hastigt i det ljud du länkat till på Soundcloud?

Kan komma på tre tänkbara felkällor:

* Ljudkortet får inte tillräcklig bandbredd (Extern hårddisk via FireWire ligger före i prioriteringen och käkar upp bandbredden)

* Ljudkortet tappar synk med din DAW (glapp i FireWire-kablage p.g.a. att kablage ligger i spänn alternativt dåligt FireWire-kablage. Har man böjt/klämt kabel mer än 90° finns risk att kardeler inne i kabeln går av)

* Drivrutinerna är inaktuella

Ja precis , det är exakt som du beskriver. Hör musiken normalt som sedan övergår abrupt till det länkade ljudet.

Kanske får testa med att köpa en ny kabel då. Den jag använder nu har varit ihoplindad/trasslad med massa andra kablar och dessutom legat väldigt kallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis , det är exakt som du beskriver. Hör musiken normalt som sedan övergår abrupt till det länkade ljudet.

Kanske får testa med att köpa en ny kabel då. Den jag använder nu har varit ihoplindad/trasslad med massa andra kablar och dessutom legat väldigt kallt.

Har du något mer inkopplat till FireWire än ditt ljudkort?

Köp en kabel som är av bättre kvalité och inte en för 99 kr. Det som kan hända när man lindar ihop en kabel för hårt är att parterna (kablarna i kabeln) kan gå av eftersom man böjer kabeln för mycket. Ett annat tänkbart scenario är att kabeln ligger i spänn och med tiden dras parterna ur sin kopplingspunkt. Jämför med en bogserlina till en bil som man drar för hastigt/hårt i.

Att en kabel legat kallt spelar ingen större roll under förutsättning att kabeln är hel och inte utsatts för vattenbadning 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Drivrutiner tror jag dessvärre inte på då jag kör på äldre varianter till två av mina ljudkort ett FW och ett Pci kort. Detta för att det helt enkelt inte finns nyare drivar till dom. Jag kör på flera olika versioner av os x och det är samma på alla samt även på mina hackmacar.

Däremot så har mitt FW kort börjat att krångla lite så det blir lite oljud i vänster kanal. Vid nått tillfälle har det berott på en kass koppling till en mick men nu misstänker jag att kortet i sig kanske inte är i så bra skick längre. Om du kan testa kortet och kabeln på en annan mac först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Drivrutiner tror jag dessvärre inte på då jag kör på äldre varianter till två av mina ljudkort ett FW och ett Pci kort. Detta för att det helt enkelt inte finns nyare drivar till dom. Jag kör på flera olika versioner av os x och det är samma på alla samt även på mina hackmacar....

Visst, det KAN ju funka, kör själv med ett Presonuskort vars drivisar officiellt stöder upp till 10.7, dessa kör jag under Mavericks (10.9.4), och det funkar helt ok, glitchar nån gång ibland dock.

Men tyvärr kan man ju inte utesluta drivarna i det här läget...

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering:

Har testat att koppla in den externa strömförsörjningen till ljudkortet och nu har det fungerat mycket bättre..Testade även att köpa en ny kabel men det uppstod samma problem då, när ljudkortet endast fick ström från datorn. Så jag tippar på att det blir nåt strömfel, kanske att datorn inte orkar försörja ljudkortet med ström eller något sånt..

Tack för all hjälp med detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar som om du fått bukt med det mer eller mindre. Men det kan ju vara något strömsparläge som får det hela att börja muppa sig? Det är iaf solida kondingar på ljudkortet, så dom ska inte börja blöda/läcka.

Ja nånting med strömmen är det! Är lite less på detta ljudkort nu så funderar på att köpa nåt annat istället.. Synd med tanke på att det är sjysst att den har 8 kanaler in/ut.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...