Guitar Nilsson Postat 25 december 2015 Postat 25 december 2015 (redigerat) Ăr det sĂ€mre med en passiv Ă€n en aktiv? Hittade en billig jĂ€kel jag funderar pĂ„ att köpa. Jag anvĂ€nder direktbox typ en gĂ„ng om Ă„ret dĂ„ jag ska koppla in tex en keyboard t PA. Sist nĂ€r mixade en jazzpianist digitalpiano körde jag utan box, o det funkade hur bra som helst. Det Ă€r vĂ€l bra att slippa batteri i en DI-Box? Kan jag köpa denna grej för drygt 200 utan att göra bort mig? http://www.ljudia.se...-pro-audio-djdi Jag ser att den utgĂ„tt ur sortimentet pĂ„ flera sajter, sĂ„ den kanske inte Ă€r nĂ„t vidare...? De har Ă€ven den hĂ€r med nĂ„n sorts skydd mot nĂ€tbrum, lite dyrare, men med bara en kanal... http://www.ljudia.se...iva/leem-fdr-60 Redigerat 25 december 2015 av Guitar Nilsson
G4Becker Postat 25 december 2015 Postat 25 december 2015 Omöjligt att veta hur den 200kr boxen lĂ„ter.... Jag röstar pĂ„ en aktiv DI box varje dag i veckan. Dom driver du med fantommatningen frĂ„n mixer bordet sĂ„ inga batterier behövs om det finns 48V. MĂ„nga anvĂ€nder passiva boxar, men fĂ„ tycks ha testat hur de faktiskt lĂ„ter. Koppla in en ljudkĂ€lla med musik och lyssna hur boxen lĂ„ter đ En bra aktiv DI-box Ă€r billigare Ă€n en bra Kondensatormic. VĂ€ldigt prisvĂ€rd: http://www.thomann.de/se/klark_teknik_dn100_aktive_dibox.htm Annars finns ju BSS och Radial.
Claes Holmerup Postat 25 december 2015 Postat 25 december 2015 Jag skulle vĂ€lja aktiv DI-box alla dagar utom helgfri söndag. Bo HansĂ©n gjorde en riktigt bra sammanstĂ€llning av olika varianter i denna gamla trĂ„den: //forum.studio.se/topic/8357-vad-ar-en-di-box/page__p__88450#entry88450 đ
Guitar Nilsson Postat 25 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 25 december 2015 Det var raka besked. đ Jag har haft en passiv box en gĂ„ng kommer jag ihĂ„g faktiskt, tror det var en DOD... O minns jag rĂ€tt surrade det en del med den inkopplad. SĂ„ jag struntar i denna passiva grej dĂ„. Det Ă€r nĂ€stan aldrig jag har anvĂ€ndning för en linebox öht, sĂ„ det kĂ€nns lite drygt att betala mer Ă€n nĂ€stan ingenting. En bra keyboard brukar lĂ„ta skitbra rĂ€tt i mixern, sĂ„ nĂ„n panik har jag inte att skaffa en. Elbasen mickar vi jĂ€mt.
Guitar Nilsson Postat 25 december 2015 TrÄdstartare Postat 25 december 2015 FöljdfrÄga: Om man kopplar in en keyboard frÄn out till en eller tvÄ lineingÄngar pÄ PA-mixern, dÄ blir det vÀl helt rÀtt Àven utan linebox? Sist jag lajnade jazzpianistens stora elpiano hade jag med multikabel o körde med en tele-XLRhane in stageboxen, sen XLR in i mixern. Det funkade bra med gain ganska lÄgt. Men jag fick vrida ner bas-eq helt innan pianisten var nöjd med ljudet. Om jag hade haft en adaptersladd, XLR-tele Àven vid mixern sÄ jag kunde ha kört pÄ line i stÀllet för mickingÄngen, hade ljudet blivit rakar/bÀttre dÄ?
G4Becker Postat 26 december 2015 Postat 26 december 2015 En stor anledning till att anvĂ€nda DI-box Ă€r ju för att omvandla keyboardens obalanserade signal till balanserad. Obalanserad signal Ă€r betydligt kĂ€nsligare för störningar. Men om mixern Ă€r vĂ€ldigt nĂ€ra keyboarden kan det fungera utmĂ€rkt. Jag skulle anvĂ€nda line in, kopplar du in dig pĂ„ en mic-ingĂ„ng Ă€r risken att keyboarden överstyr mixern. DI boxen omvandlar en obalanserad line signal till en balanserad mic signal, den "lurar" mixern att det sitter en mic i andra Ă€ndan đ
Guitar Nilsson Postat 31 december 2015 TrĂ„dstartare Postat 31 december 2015 SĂ„ till just en keyboard gĂ„r det bra med en passiv linebox man sĂ€tter pĂ„ scen före multikabeln? En sĂ„n har jag liggandes nĂ„nstans, men var? đ
G4Becker Postat 31 december 2015 Postat 31 december 2015 Nej jag menar att en passiv box oftast / alltid Ă€r sĂ€mre Ă€n en aktiv. đ Men att det gĂ„r utmĂ€rkt att köra utan DI-box om mixern stĂ„r vĂ€ldigt nĂ€ra keyboarden. AlltsĂ„ bara en tele - telekabel mellan line-out pĂ„ keyboarden till line-in i en lokal mixer. T.ex. Ă€r det ganska sĂ„ vanligt att en keyboardist har ett gĂ€ng keyboards och synthar som gĂ„r direkt till en liten mixer som han eller hon styr sjĂ€lv. Och att jag som tekniker fĂ„r en stereosignal frĂ„n den mixern. I ett sĂ„dant fall kan jag tycka att det fungerar utan DI-box mellan keyboard och keyboardistens mixer. DĂ€r Ă€r lĂ€ngden pĂ„ kablarna sĂ„ korta att risken för störningar Ă€r liten. Dock skulle jag inte chansa att köra obalanserat frĂ„n scenen till en mixer lĂ„ngt bort. Det Ă€r dĂ€r man behöver en DI-box, och dĂ„ Ă€r en aktiv att föredra đ
Guitar Nilsson Postat 31 december 2015 TrÄdstartare Postat 31 december 2015 (redigerat) Jag gjorde en liveinspelning av det hÀr jazzgÀnget, dÄ satt jag pÄ scen o bÄde mixade PA-ljudet o spelade in, dÄ körde jag telekabel o det lÀt skitbra. Senare nÀr jag enbart mixade samma gÀng i en annan lokal o satt ute i publiken o rattade via en Thomann multikabel lÀt det lika bra dÄ med. Utan lajnbox. Jag hade kanske tur dÄ. BÀgge gÄngerna hade jag faktiskt en lÄnad aktiv linebox med mig, men nÀr det lÀt bra ÀndÄ brydde jag mig aldrig i den. Jazzmusikerna som hÀlften av dem aldrig hade spelat tillsammans gjorde en kombinerad generalrepetition o soundcheck pÄ en kvart. Jag hann inte ens kolla alla gainnivÄer. Och blÄsarna knallade omkring lite hur som helst, bara ibland blÄste de i mickarna jag omstÀndigt satt upp Ät dem. Redigerat 31 december 2015 av Guitar Nilsson
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.