Jump to content
Annons

Spela in ljud från 3,5mm hörselutgångar?


maxkarlstedt (oregistrerad)

Recommended Posts

maxkarlstedt (oregistrerad)

Tjena! Jag har ett digital piano Kawai ES-100 B som har 2st MIDI-utgångar och 2st 3,5mm hörselutgångar.

Tyvärr består de inbyggda högtalarna i denna enhet av 2x7W speakers, som dessutom är under själva pianot som står på ett

Kawai HML-1 B Stand, så det är inte prima precis att micka shotgun ovanför eller under pianot för att spela in ljudet.

Eftersom det inte finns någon särskild output för recording så undrar jag om det finns någon särskild utrustning som tar signalen från 3,5mm hörselutgångarna men istället för att spela upp ljudet så spelar det in det?

MIDI-utgångar skickar själva tangentnedtryckningar och inga ljud som jag förstår det?

Tack för svar på förhand! / Max.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

du kan koppla direkt från din 3,5mm utgång till linjeingång. du behöver bara en adapter eller kabel som passar beroende på vad du har för utrustning. oftast en telestereomini-2xtelekabel. eftersom det är en hörlursutgång så kan det ge lite mer brus än en riktig linjeutgång men brukar inte vara något riktigt problem.

alternativt spelar du in midi istället och använder ett samplat piano i ditt daw, vilket jag skulle rekommendera...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mkt för svaret!

Så en http://www.thomann.d...ake_ypk2030.htm kopplas stereo mini-jack (3,5mm) in i datorns Line In och de två andra kopplas in i pianots respektive utgångar? (den har 2st) Betyder rött vänster eller betyder vitt det?

nej troligtvis inte. om du ska koppla in till ett inbyggt ljudkort ska du ha en stereotelemini-steretelemini. den kabeln du länkar till är om du har 2 tele monoingångar på ditt ljudkort. du ska endast använda en av hörlursutgångarna på klaviaturet för inspelning. de är båda i stereo om det inte står något annat i manualen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...