Jump to content
Annons

Kan jag tvingas radera min musik från Spotify för att behålla a-kassan?


drsounds (oregistrerad)

Recommended Posts

drsounds (oregistrerad)

Slutade mitt arbete på mitt förra jobb så sent som i onsdags. Riktigt tråkigt att få sluta på grund av arbetsbrist. Desto roligare var det att Spotify valde att lägga till en av mina låtar från min yoga-skiva till deras spellista SPA Treatment!!!!! (Min låt ligger på femte plats) Nu ackumulerar jag över 1 000 spelningar per dag!

Jag har aktivitetsersättning på 50% samt bostadstillägg på ett par tusen. Jag söker a-kassa på 50%.

Men det finns en grej som oroar mig. Och det är att jag läste på A-kassans hemsida samma kväll som låten kom upp att A-kassan måste godkänna bisyssla. Jag misstänker då att mina royalties från Spotify via tjänster såsom Record Union mfl. kan påverka ersättningsrätten till min a-kassa.

Då uppstår följande dilemma. Trots framgången i onsdags (som kom med riktigt grym timing) så tjänar jag väldigt lite på musiken. Tänk om a-kassan då skulle tvinga mig att lägga ned den verksamheten helt för att få ersättningen. Eftersom jag går back på att bli av med a-kassan och fortsätta med musiken så skulle det i praktiken leda till att jag måste plocka bort alla grejer jag har från Spotify mfl. för att stoppa intäkterna och lägga ned verksamheten och dumpa mina framgångar jag nu har slitit fram i åratal bara för att jag ska kunna få a-kassa. Detta ger mig jäkligt mycket ångest nu mitt i lyckan av Spotify-framgångarna, kan knappt sova på nätterna.

Jag är livrädd för ett sådant scenario ska uppenbara sig. Jag gick in på skatteverket idag och lade till blanketten T2 för intäkterna för förra året för att det skulle klassificeras som hobbyverksamhet. Då skulle man slippa prövningen från A-kassan. Det tar fem veckor att få senaste skattebeskedet omprövat.

Försäkringskassan har godkänt att jag sysslar med musik vid sidan om mina ersättningar. Jag har vid upprepade gånger nämnt att musik är ett av mina stora intressen och att det jag lägger på fritiden trots att staten betalar mig förtidspension. Det är ju så att det är ju en stor skillnad att arbeta i musiken hemma själv än att arbeta på en arbetsplats, då det är stress och press som jag inte klarar av (har asperger) och det är det som sjukersättningen grundar sig i.

Jag tycker det vore skandal om jag skulle tvingas radera min musik från alla musikbutiker bara för att kunna få a-kassa. Det står ju att man kan lägga ned verksamheten tillfälligt, och jag tänker då att det för mig skulle vara att jag inte gör något aktivt i min musik medans jag går på ersättningen (promotar, komponerar eller producerar) och att jag helt bara söker jobb som vilken som helst och intäkterna rullar på (listan har 97 000 följare så det är en rejel boost i spelningar).

Jag skulle hellre välja att mista a-kassan och sluta äta i några veckor och låta låtarna liggar kvar än att radera alla mina framgångar på nätet för att få ut arbetslöshetsersättningen.

Dock finns det hopp. Jag pratade i torsdags förvisso med en på a-kassan och hon sa att man får se till helheten och bakgrunden när man väger in royaltyintäkterna. Hon sa att bedömningen om det påverkar rätten kan hänga på om man verksamheten som ger intäkterna skapar hinder för att ta jobb eller söka jobb (vilket jag gör, och prioriterar framför att skapa musik), och att jag fortfarande satsar på att förvärvsarbeta samt sjukersättning som leverbröd och musiken som sidoinkomst.

Känner att mitt musikskapande hamnar mellan stolarna. Det kanske ger för mycket intryck av att vara näringsverksamhet, eftersom jag lägger ned tid och energi på producera och promota, samtidigt som jag visar upp goda referenser på arbete (uppsägningen var ju på grund av arbetsbrist) och att det då skulle bli dilemmat: Antingen måste jag avvara a-kassa och leva på minimuminkomst från musiken och FK eller skrota min musikverksamhet helt och gå miste om stora framgångar och få en a-kassa. Jag har redan arbeten på gång.

Så kortfattat: För försäkringskassan är det ok. Jag informerar dem dock vid större intäkter som kan påverka inkomstrelaterade ersättningar. Men a-kassan känns lite skrämmande.

Men om jag söker jobb som vanligt och har uppvisat jobbsökande (har hjälp av SIUS, behöver inte söka alla jobb som finns), så borde väl royaltyintäkter inte kunna beröva min a-kassa? Jag kan ju i värsta fall strunta i att hålla på med musiken och söka jobb, och intäkterna ändå komma dit eftersom jag inte behöver arbeta aktivt då de ligger på spellistor som många strömmar dagligen.

Någon som vet? Jag försöker få min verksamhet klassad som antingen hobby eller inkomst av annan anställning (som Försäkringskassan godkänt vad jag förstår). Anställning är det ju egentligen inte men det är beskattningsbart det som kommer in på mitt paypal-konto.

Redigerat av drsounds
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste ha haft verksamheten minst ett år innan du blev arbetslös för att den ska godkännas som bisyssla, men du får ha en vinst upp till någonstans runt 1500:-/vecka (kommer inte ihåg den exakta summan) från sidoverksamheten utan att A-kassan påverkas. Så gällde det i alla fall för mig när jag blev arbetslös för några år sedan, men jag hade ju haft min firma i över 10 år då, så det var inga bekymmer.

Vet dock inte om hobbyverksamhet har samma regler eller om det är någon skillnad där. Bäst att du frågar din A-kassa om det, så att du garanterat får rätt info. De brukar vara hjälpsamma. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I ditt fall så är ju arbetet med att skriva och spela in låtarna redan gjort, så det enda du ska behöva göra är att övertyga A-kassan att du inte är hindrad att ta andra jobb just nu. Kan du bara få dom att förstå det så bör det inte vara några problem. Jag har ungefär samma dilemma, spelar i ett band som jag har gjort i många år och vi spelar bara på fredagar och lördagar. Dvs, inget som har stört mitt arbete förut så det förhindrar inte heller att jag tar ett jobb. Jag skrev ett brev där jag förklarade helt ärligt hur det ligger till, har ännu inte fått svar. Tycker du ska göra lika.

Link to comment
Dela på andra sajter

En hobby är något du utövar på din fritid eller något som inte är din huvudsakliga försörjning. En hobby kan till exempel vara hemslöjd, biodling, trädgårdsodling, djuruppfödning, jakt, fiske, hästsport eller kulturell verksamhet.

Oroa dig inte. Man får tjäna pengar på sin hobby.

Läs mer här: https://www.skatteve...81445/34411.pdf

Redigerat av theupgrade
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...