Jump to content
Annons

Dessa 4 saker till ny studio, hiss elle diss?


MusikBamse

Recommended Posts

Annons

Allt verkar redan vara beställt så varför vill du veta om det är ett bra val eller inte? Det beror på vad du jämför med. Du kan producera bra saker med det paketet helt klart. Du behöver inte känna att du gjort ett dumt val då jag gissar att du valt dessa av en anledning.

Däremot ska du alltid väga in behandling av det rum du sitter i. Akustikbehandling. På så sätt får du ut mer kvalité från dina saker och du slipper att lära dig problem i rummet och kompensera för dessa i processen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svårt att svara på om prylarna är bra eller inte utan att veta vad du tänkt hitta på med dem. Vilken typ av musik spelar du in t ex?

Monitorerna tycker jag personligen är ett väldigt bra val, oavsett vad för musik du tänker spela in. De är ganska oförlåtande och ger dig ingen smickrande bild av vad du håller på med. De kommer bara låta bra när produktionerna låter bra. Möjligen kan ljudet bli lite bumligt om du sitter i ett mindre rum, speciellt om du inte har någon akustikbehandling.

Ljudkort och dator är ju fina grejor, men du kan säkert få samma funktioner billigare. Är det viktigt att det är en Mac? Ljudkortet är ju omtalat för sin fina ljudkvalitet, men själv tycker jag det verkar vara ganska opraktiskt. Det ser ju snyggt ut på bild, men du får en rejäl kabelpiska till som nog inte är lika kul att ta hand om 🙂

Min personliga favorit bland ljudkort är Steinberg UR28M, en väldigt komplett lösning. Lagom många ingångar (4, varav två med preamps), tre utgångar (som en enkelt switchar mellan på panelen), två hörlursutgångar (så att du och någon annan som spelar in kan få olika lyssningar), en liten monitorsektion med volymratt, mute, dime och mono samt dessutom en aux-ingång så att du kan koppla in mer saker till samma lyssning. Själv har jag kopplat en mixer dit, så jag kan koppla in diverse andra instrument, t ex piano och min gitarr via någon modelleringspryl. Dessutom har kortet en DSP-krets som gör att en kan lägga på reverb på sång, eller förstärkarsimulering på gitarr utan att det kommer med på själva inspelningen.

Finns ju andra liknande ljudkort, t ex SPL Crimson.

Micken vet jag inte så mycket om. Själv har jag nästan helt slutat använda min stormembrans Röde-mick till förmån för en Shure SM7B. Som någon här på forumet påpekade, har en inte bra akustik i rummet kan en mick som tar upp mindre av det vara bättre. Tycker att sången blir bättre genom Shure-micken. Däremot tycker jag inte alls att det funkade att spela in akustisk gitarr genom den, försvann för mycket diskant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för du tog din tid och svara, det jag ska hålla på med är framför allt RnB/Hiphop musik, ang. ljudkortet så har jag fått det rekommenderat av 2st som idag använder det.

Varför vi ska köra Mac är för att killen som ska mixa och hålla på är van med Logic vet dock att det sticker iväg pengar mässigt men tror att datorn ska klara av allt detta.

Ang. Micken så har jag noll koll på den, lyssnade på killen som jobbar på 4sound, han sa att den var bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Att välja musikprogram efter vad ens polare har brukar vara en bra idé, alltid mycket lättare att samarbeta och få hjälp 🙂 Alternativen du har när det gäller datorn är såklart att kika på begagnatmarknaden. Gissningsvis kan du hitta t ex en Mac Pro (d v s deras stationära dator) för betydligt mindre pengar. Men datorn du blivit erbjuden räcker säkert till utan problem. Tycker det känns som om datorerna kommit ikapp det de ska göra. Min dator är nog 3 år gammal nu, men har aldrig haft problem med att kapaciteten inte räckt till.

När det gäller ljudkort så hade det varit intressant att höra lite mer om varför de som rekommenderat det gjort det? Vad har de haft för krav när de valt ljudkort? Vilka andra ljudkort har de jämfört med? Alltså, det är väl ett alldeles utmärkt bra och populärt ljudkort, men som jag skrev finns det ju många andra kort som både är billigare och har en massa fler bra och användbara funktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Diss.

Datorn kommer klara av det den ska användas för.

Ljudkortet? Ja apogee gör skit bra saker och har otroligt bra ad/da MEN enligt mig som är en person som läser otroligt mycket och är jävligt intresserad + bryr mig otroligt mycket om ljudkvalite är så mitt SJÄLVKLARA val av nästa ljudkort jag köper ett UAD apollo twin duo. Det är en no brainer och du kommer tacka mig 🙂 Just för att plug insen är så sjukt bra från uad och även alla komponenter i ljudkorten.

Micken.. Enligt mig dåligt val för hiphop.. Iallafall inte det bästa. sE gör bra mickar men de har fortfarande tråkig kina diskant och passar bäst till tjej röster.... Och det vet jag då jag själv hade en sE Electronics gemini 3 för bara 1 år sedan.

Ska du köpa allt detta nytt? Isåntfall kan jag lägga ihop ett paket åt dig som enligt mig kommer passa dig perfekt. Om du även kan säga vad för slags röst / ton i rösten personen har som kommer spelas in mest så blir det ännu bättre.

Monitorerna är ett skit bra val!

Jag håller själv på med samma genre därför tror jag att jag kan hjälpa dig mycket med att lägga ihop ett bra paket.

Mvh

Redigerat av prototyp
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, vad slulle du välja för saker?

Data? Mikrofon? Monitorer? Ljudkort?

Diss.

Datorn kommer klara av det den ska användas för.

Ljudkortet? Ja apogee gör skit bra saker och har otroligt bra ad/da MEN enligt mig som är en person som läser otroligt mycket och är jävligt intresserad + bryr mig otroligt mycket om ljudkvalite är så mitt SJÄLVKLARA val av nästa ljudkort jag köper ett UAD apollo twin duo. Det är en no brainer och du kommer tacka mig 🙂 Just för att plug insen är så sjukt bra från uad och även alla komponenter i ljudkorten.

Micken.. Enligt mig dåligt val för hiphop.. Iallafall inte det bästa. sE gör bra mickar men de har fortfarande tråkig kina diskant och passar bäst till tjej röster.... Och det vet jag då jag själv hade en sE Electronics gemini 3 för bara 1 år sedan.

Ska du köpa allt detta nytt? Isåntfall kan jag lägga ihop ett paket åt dig som enligt mig kommer passa dig perfekt. Om du även kan säga vad för slags röst / ton i rösten personen har som kommer spelas in mest så blir det ännu bättre.

Monitorerna är ett skit bra val!

Jag håller själv på med samma genre därför tror jag att jag kan hjälpa dig mycket med att lägga ihop ett bra paket.

Mvh

Vad skulle du välja för saker?

Data? Mikrofon? Monitorer? Ljudkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara bra val av prylar! Ett tips när det gäller ljudkort är att överväga Focusrite Clarett-serien. De använder Thunderbolt som ger mycket låg fördröjning. En fördel när man vill ha någon extern burk i en loop från datorn, eller då man spelar in elgitarr med förstärkarsimulering i datorn.

Gissar att det är i7 quad core i den datorn? Det behövs om man kör tunga pluggar som Omnisphere 2.

Om man kan byta ut Fusion drive mot en riktig SSD, skulle jag göra det.

Hursomhelst lycka till med de nya prylarna!

Sture

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...