Jump to content
Annons

Varför studio?


Whosaidtrance

Recommended Posts

Lite konstig fråga men undrar över en grej. Är väldigt insatt i musik men har aldrig riktigt förstått exakt varför studior är så viktiga. Om vi tar Avicii som exempel, skulle han inte kunna producera en låt lika bra hemma med studiomonitorer som i en studio? Skulle mixern inte bli densamma? Får han hjälp av dem andra i studion?

Redigerat av Whosaidtrance
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

- Dels kul att komma hemifrån ibland, och många studios är just byggda för att det ska kännas lite 'party', lite 'semester-feeling' när man kommer dit/är där och jobbar.

- Man befrias från vardagens saker, typ telefonen ringer, grannar som ringer på dörren, morsan kommer förbi med nybakta bullar, vaktmästaren klipper gräsmattan utanför med bullrig maskin, eller bara att man går in i köket och påminns 'fasen, ja borde diska upp det där', eller 'borde ringa tandläkaren snart'. Man jobbar med ett helt annat 'mindset', dels eftersom man har en deadline då man inte får vara kvar i studion sen.

- När man bygger Studio är man befriad från alla praktiska detaljer som ett hem har, typ fönster, gardiner, möbler, gipsväggar, grannar, sambo/barn, oföränderliga el-tekniska omständigheter, och att rummet ska ha fler funktioner än bara 1 osv. Därför blir både ljudförhållandena och den fysiska arbetsmiljön fri från allt som påverkar både ljud och ens upplevelse av ljud. Det blir en 'studio', dvs en helt ändamålsenlig 'bunker' där inget annat förekommer.

- Studion har utrustning och enstaka tillgångar som ibland kostar sexsiffrigt (per styck), vilket skulle vara rena vansinnet att äga själv bara för enstaka inspelningar - t.ex. mängder av olika mikrofoner, extern apparatur m.m. Man hyr grejorna för dagen, man köper dom inte.

Lite så, typ ...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

- Dels kul att komma hemifrån ibland, och många studios är just byggda för att det ska kännas lite 'party', lite 'semester-feeling' när man kommer dit/är där och jobbar.

- Man befrias från vardagens saker, typ telefonen ringer, grannar som ringer på dörren, morsan kommer förbi med nybakta bullar, vaktmästaren klipper gräsmattan utanför med bullrig maskin, eller bara att man går in i köket och påminns 'fasen, ja borde diska upp det där', eller 'borde ringa tandläkaren snart'. Man jobbar med ett helt annat 'mindset', dels eftersom man har en deadline då man inte får vara kvar i studion sen.

- När man bygger Studio är man befriad från alla praktiska detaljer som ett hem har, typ fönster, gardiner, möbler, gipsväggar, grannar, sambo/barn, oföränderliga el-tekniska omständigheter, och att rummet ska ha fler funktioner än bara 1 osv. Därför blir både ljudförhållandena och den fysiska arbetsmiljön fri från allt som påverkar både ljud och ens upplevelse av ljud. Det blir en 'studio', dvs en helt ändamålsenlig 'bunker' där inget annat förekommer.

- Studion har utrustning och enstaka tillgångar som ibland kostar sexsiffrigt (per styck), vilket skulle vara rena vansinnet att äga själv bara för enstaka inspelningar - t.ex. mängder av olika mikrofoner, extern apparatur m.m. Man hyr grejorna för dagen, man köper dom inte.

Lite så, typ ...

Tack för svaret , väldigt intressanta punkter!

Sitter inte Avicii hemma mycket då?

Hörde hans nya låt nu förövrigt. Den grabben vågar inte ta några större nya svängar precis..

Haha det gör han nog med, men ser ofta på Instagram att han är i olika studior.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med Signia och kan tillägga att man i en studio oftast har mycket bra ljud. En studio är oftast uppbyggd med perfekt akustik i åtanke, där alla frekvenser hörs lika mycket och har lika lång efterklang. (Det är dock omöjligt att få helt perfekt akustik, men studios försöker komma så nära som möjligt.)

Detta gör att man i större utsträckning kan lita på det man hör, till skillnad från när man sitter hemma. (Om man inte har fixat grym akustik hemma då)

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Beror ju lite på vilken genre man sysslar med också. Blir ju svårt att spela in ett hårdrocksband hemma i vardagsrummet. Samtidigt så är det ju är onödigt att ha ett trumset, gitarrförstärkare osv med en massa mickar om man ska göra ett house projekt.

Men att jobba med andra för att få ta del deras kunskap och därmed utvecklas själv är nog den största vinsten med att gå till en studio ibland.

Att umgås med andra kreativa människor väcker ju ofta nya kreativa sidor hos en själv med. Så då kan det vara värt att hyra studiotid ibland.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Baksidan med ett studiobesök kan ju samtidigt vara att man jobbar med någon som vet hur det ska låta just nu, vilket riskerar att man får ett platt och intetsägande resultat med. Eller så hamnar man i en studio som är på tok för expremiintel för just din smak med. Så det kanske är fråga om att hitta rätt studio istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Laleh, José Gonzalez och Salem Al Fakir lirade väl in sina debutplattor hemma i sovrummet om jag inte minns fel? Allt går med lite fantasi och kreativitet.

Det kan ju bli knepigt att spela in ett Tama-kit med dubbla 26"-kaggar i en hyrestvåa dock... 🙁

Redigerat av Måsart
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Inom elektroniskt skulle jag få (nästan) lika mycket gjort i sovrummet. Precis som många andra, hade jag en hemmastudio som växte ur... hemmet. 🙂

Dels är det plats för mer saker, dels kan jag ha möbler i min bostad, och dessutom är det akustikbehandlat. Sen underlättar det enormt med sångbås/trumbås. 😄

Men det det är för min del oxå som Signia säger, att det är mycket psykologiskt. Jag tycker att det blir mer strukturerat, man liksom "går in i studion och jobbar", även om det i många fall är saker man absolut kunde gjort i bostaden. Mys-belysningen dessutom gör verkligen underverk för skapandet. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med de flesta.Men är man ett stort band så måste det till en Studio .

Skälv har jag vart i stora studios och meckat .

Så Varför inte .Penga fråga är en stor del i det hela ,innan man fått fram fötterna.

Det man kan göra i hemmet i dag är helt otroligt.Gent i mot på 80-90 talet.

Så bara Njuta av hemmets lungna vrå och plinka på ..

mvh\Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan det finnas en massa psykologiska faktorer (och en del tekniska) till att folk skaffar sig studios. Men det korta svaret är att det såklart nästan alltid går lika bra att spela in i hemmet. Även hårdrocksband. Det finns ju digitaltrumset... Och även om det kan vara kul att micka upp rörförstärkare funkar det fint med ampsims också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här ser det ut i Max Martins studio i Los Angeles: http://www.billboard.com/files/media/adam-lambert-and-max-martin-studio-lee-cherry-2015-billboard-650.jpg

Ganska likt ett vardagsrum (vilket också var hans uttryckliga syfte läste jag i någon intervju)... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

abstract-music_00355298.jpg

Ah, Peter Gabriels gamla 'Darth Vader' studio på 80-talet. Det där rummet är byggt över en å, så han kunde ta upp plattorna på golvet så är det glasgolv under, en å med rinnande vatten under golvet. Knappast hemtrevligt, men det tillhör ju lite 80-talets yuppie-glamour också. Föredrar hemtrevligt själv med.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...