Jump to content
Annons

inspelning


vaguely

Recommended Posts

Jag undrar vad jag behöver (ljudkort kablar mm) om jag vill göra inspelningar där jag spelar in på flera kanaler på mitt mixerbord samtidigt och att de olika kanalerna hamnar på olika kanaler i mitt inspelningprogram på datorn. som det är nu så hamnar allting på samma i datorn.

det jag har nu som jag använder mig av vid inspelning är bara ett mixerbord som är kopplat till mickingången i datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du måste ha ett mixerbord med många tappningar eller att det finns Direct Out på varje ingång. Därifrån går du till ett ljudkort som har flera ingångar - exempelvis Echo Layla24 eller RME Multiface - och så är det bara att ställa in ditt sequencerprogram på att ta in de olika kanalerna på separata spår, så är det bara att tuta och köra... 😉

Förresten - har du alltså mixern kopplad till micingången som det ser ut nu? Den borde kopplas till lineingången på ljudkortet - annars blir det helt fel signalnivå...

Link to comment
Dela på andra sajter

jasså. lustigt att det är så avancerat. men jag har en kompis som kan spela in så på flera kanaler samtidigt och jag tror inte att han har en massa såna prylar. men det kanske är möjligt. han har ett Hoontech Audio DSP 24 VAlue- ljudkort. sen tror jag inte att han har många tappningar eller direct out på mixern. han har en ganska simpel mixer och har bara kopplat en kabel med två tele-pluggar på ena sidan kopplat ut ur mixern och rca på den andra änden in i datorn. ska fråga honom nästa vecka när jag träffar honom hur han gör...

japp jag har mixern kopplad till mikrofoningången. jag har inget avancerat ljudkort utan bara det jag fick till datorn när jag köpte den 98. på http://medlem.spray.se/thewarblers/namnlos.jpg har jag lite sött ritat mina ut/in-gångar jag har till datorn. jag har sladden från mixern inkopplad i den röda. är den blåa lineingången? när jag kopplar i den blåa så låter det iaf ingenting. vad betyder det att det är helt fel signalnivå då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixern ska in i linjeingång,vet ej vilken OS du kör på men man måste bocka för "line in" inne på recording controll. ->kontrollpanel->ljud och ljudenheter->avancerat på fliken volym->egenskap för mixerenhet->inspelning->recording control. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

jasså. lustigt att det är så avancerat. men jag har en kompis som kan spela in så på flera kanaler samtidigt och jag tror inte att han har en massa såna prylar. men det kanske är möjligt. han har ett Hoontech Audio DSP 24 VAlue- ljudkort. sen tror jag inte att han har många tappningar eller direct out på mixern. han har en ganska simpel mixer och har bara kopplat en kabel med två tele-pluggar på ena sidan kopplat ut ur mixern och rca på den andra änden in i datorn. ska fråga honom nästa vecka när jag träffar honom hur han gör...

japp jag har mixern kopplad till mikrofoningången. jag har inget avancerat ljudkort utan bara det jag fick till datorn när jag köpte den 98. på http://medlem.spray.se/thewarblers/namnlos.jpg har jag lite sött ritat mina ut/in-gångar jag har till datorn. jag har sladden från mixern inkopplad i den röda. är den blåa lineingången? när jag kopplar i den blåa så låter det iaf ingenting. vad betyder det att det är helt fel signalnivå då?

När du sade att du ville spela in "flera kanaler" samtidigt, så utgick jag från att det rörde sig om mer än två... 😉

Om du bara behöver spela in två kanaler separerade på olika audiospår, så är det bara att ställa in två spår för monoinspelning och välja rätt ingång i din Sequencer. I så fall kan du fortsätta med det ljudkort och den mixer du redan har.

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. jo jag tänkte väl först att det skulle va mer än två men två duger bra. eller bättre iaf. det är när jag ska spela in trummor det skulle va bra om allt skulle hamna på olika så man kan mixa lite bättre efteråt.

men vad är sequencer?

föresten. jag behöver kanske ett litet rådförslag också.

jag funderar på att skaffa lite ny utrustning. funderar på antingen en ny mick eller ett ljudkort. just nu har jag en billig dynamisk behringer-mik och ljudkortet tror jag är tbs montego eller nåt. det var iaf ljudkortet som förljde med datorn när jag köpte den.

så frågan är alltså, nytt ljudkort eller en bättre mik, nån stormembramsmik för runt tusenlappen?

Link to comment
Dela på andra sajter

ok.. jo jag tänkte väl först att det skulle va mer än två men två duger bra. eller bättre iaf. det är när jag ska spela in trummor det skulle va bra om allt skulle hamna på olika så man kan mixa lite bättre efteråt.

men vad är sequencer?

föresten. jag behöver kanske ett litet rådförslag också.

jag funderar på att skaffa lite ny utrustning. funderar på antingen en ny mick eller ett ljudkort. just nu har jag en billig dynamisk behringer-mik och ljudkortet tror jag är tbs montego eller nåt. det var iaf ljudkortet som förljde med datorn när jag köpte den.

så frågan är alltså, nytt ljudkort eller en bättre mik, nån stormembramsmik för runt tusenlappen?

Vad är sequencer? 😎 Exempelvis Cubase eller Logic... 😎

Tänk på att om du köper en kondensatormic, så måste den spänningsmatas med fantommatning från en mixer eller micpreamp - så det kommer att kosta mer än enbart själva micen om du inte redan har någon av de andra delarna.

I prisklassen runt 1000:- hade jag utan tvekan valt Studio Projects B1 - och det blir säkert en väldigt stor skillnad i ljudkvalitet jämfört med din nuvarande mic...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...