Jump to content
Annons

Recommended Posts

Hej alla studiovänner.

Jag har ett problem som plötsligt dök upp igår. Jag spelar in genom en Focusrite Scarlett 8i6 in i Cubase 7.5. Plötsligt har det börjat spraka på insignalen! Spraket intensifieras ju starkare signalen in är men spraket låter digitalt. Det är ingen hörbar distortion, endast ett sprakande som förstärks och blir mer frekvent parallellt med signalen.

Detta jag har testat hittills:

  • Höja storleken på bufferten. Detta har jag experimenterat med en hel del utan resultat. Datorn har hög prestanda och detta ska inte vara ett problem.
  • Felsökt kablar, ingångar och övrig utrustning. Allt OK.
  • Avaktiverat nätverkskort, internt ljudkort, antivirus och all onödig programvara. Utan resultat.
  • Testat alla olika USB-ingångar. Utan resultat.
  • Uppdaterat alla drivrutiner och programvara.

Här har jag fastnat: Ljudkortet har en "direct monitoring"-funktion som jag kan aktivera utanför Cubase. Den signalen är helt ren! Det ser alltså ut som att problemet uppstår när Cubase kommer in i bilden. Men nu står jag utan idéer. Vad kan gå fel i kommunikationen med Cubase?

Jag är otroligt tacksam för svar. Detta gör mig galen.

TL;DR: Sprak vid inspelning i Cubase. Inte ett buffertproblem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Latency ? Hur låter det med låg insignal på ljudkort, hög volym på instrument och tvärtom ? Provat att ladda ner ASIO 4 all och testa om ljudet kvarstår ?������

Inga problem med latency. Det ger ingen som helst effekt att ändra storleken på bufferten. Det verkar som att det går att överrösta spraket en aning när jag förstärker signalen in, antingen på ljudkortet eller preampen som är kopplad line in.

Tack för att du påminde mig om ASIO4All. Det ska jag testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag byter mellan Focusrites ASIO och ASIO4All så dröjer det i alla fall en halv minut innan det börjar knastra igen.

På Focusrites supports inrådan har jag uppdaterat de flesta av datorns drivrutiner och även BIOS, utan effekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå på och kolla vilka processer som körs, vilka Av dom slår i taket eller dippar när du kör ditt program ? Tänkte o du ku de därigenom kunde "felsöka" vet felet kan ligga ☺

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...