Jump to content
Annons

Lägga ut låt och bild på you tube med bra kvalite?


rockstone

Recommended Posts

Annons

Wow, dagens underdrift går till förslaget att After Effects är "helt okej". Man behöver inte lägga så många tusenlappar på att konvertera en film till YouTube.

Då rockstone nämner Movie Maker förstår jag att det är Windows som gäller.

Det som behövs är att skapa en video där bildspåret kodas i H.264. Det finns gott om gratis kodare.

Ljudspåret bör vara AAC-kodat men du kan ha en hög bitrate, 256 kbps, så låter det inte jättekomprimerat. Spelas filmen på YouTube i 1080p HD så används ditt AAC-ljudspår. YouTube konverterar automatiskt alternativa versioner med lägre bitrate (för både video och ljud).

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Vad gör Soundcraft och you tube med filen? Komprimerar förstår jag, men vad kan jag påverka? Komprimeras filen till en viss storlek (storlek/sekund) oavsett utgångsmaterialet. I Cubase kan jag göra olika val när jag gör en s.k. audio mixdown. Men vilka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad gör Soundcraft och you tube med filen? Komprimerar förstår jag, men vad kan jag påverka?
Ditt original komprimeras i flera olika bitrates, främst utifrån upplösning på videospåret på YouTube, så bitrate kan variera.

Du kan inte påverka särskilt mycket, varken för Soundcloud (vilket jag förmodar att du menar) eller YouTube, men utgångsmaterialet påverkar såklart hur bra AAC-kodningen lyckas utan allt för många artefakter.

Prova att exportera din nedmixning i flera varianter som AAC 96, 128 eller 256 kbps. Då kan du få en uppfattning om hur det låter när ditt original har kodats om.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

När jag laddar upp eller sänderdirekt till tuben så konverterar dom om det ändå och det brukar bli bra oavsett om jag kör min egen musik från soundclick direkt eller om den ligger i filen. Ibland när jag laddar upp sånt som kommer direkt från Resolve lite så gnäller dom lite men det blir bra ändå. Till Soundclick så har jag laddat upp det i Mp3 så och i och med att jag tar det direkt därifrån via deras spelare så förmodar jag att det fortfarande är Mp3.

Resolve lite är gratis och ett sju helsickes jäkla bra program först och främst för färgkorigering och grading men det finns en helt ok editeringsdel i det också som duger gott till det mesta om man inte vill göra greenscreen eller snajdiga effekter. Det vill säga en riktigt bra lösning för den som vill fixa sin musikvideo själv. Finns både till PC och Mac

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...