Jump to content
Annons

Tips på ny virvel


evilrocker

Recommended Posts

Söker en ny virvel för inspelning, har tröttnat på Black beautyn.

Tips på ny som ger ungefär liknande resultat:

Vet att Rise against ofta använt Tama bell brass och den är ju för dyr och svår att få tag i.

Gillar även Riot med paramore, dom använde väl Pearl vinnie paul. Men vill ju få tag

i en kvalitetsvirvel. Kommer dessa när i sound tro:

http://www.thomann.de/se/noblecooley_14x07_classic_snare_cherry.htm

http://www.thomann.de/se/pearl_14x08_free_floating_snare.htm

Max budget ca 7000kr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ludwig Supraphonic kanske kan va nåt? Klassiskt, karaktäristiskt, lite urtypen för metallvirvlar. Mellanregisterrik, lite "klang"-igt sound, stommen är inte så tjock. Grym respons i sejarmattan, framhäver svagaste lilla spökslag obönhörligt. Spelar man hårt o utan dämpning blir den genomträngande och trashig.

Steve Gadd har kört på den i evigheter. Här lirar han på den med såndär dämpring pålagd (hatar dom): https://www.youtube.com/watch?v=27tI15nfh8k

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Ludwig Supraphonic kanske kan va nåt? Klassiskt och karaktäristiskt ljud, lite urtypen för metallvirvlar. Öppet, mellanregisterrikt och "klaannng"-igt sound med kristallklar diskantighet, framhäver minsta lilla spökslag. Spelar man hårt på den utan dämpning blir den genomträngande och trashig. Mer fräs, diskant och 'pang', än tjock o fet mustig botten.

Steve Gadd är känd för att ha kört på den i evigheter. Har varit sponsrad av Yamaha trummor sen början av 80-talet men han vägrar släppa Ludwig-virveln. Här lirar han på den med såndär dämpring pålagd (hatar dom): https://www.youtube.com/watch?v=EhsyEgEw2Bs

Men är inte supraphonicen lik black beautyn då? Metall och väldigt mycket doooong

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det där är hans signaturvirvel från Yamaha. Däremot är det svårt att se om det är stål- björk- eller lönnvarianten (han har tre signaturvirvlar).

Jakob du har väl lite koll, har du något tips till mig? Du spelade ju in lite trummor åt Martin min polare. Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är hans signaturvirvel från Yamaha. Däremot är det svårt att se om det är stål- björk- eller lönnvarianten (han har tre signaturvirvlar).

Vafan .. är det? 😲 hm, den ser bra mörk ut för att va supraphonic, ser jag nu. Såg ut som dåligt ljus först eller nåt ...

Hmpf ..aja i vilket fall så låter den där väldigt likt Supraphonic, tycker jag. Måste ju va stålvarianten det där ..

Och jo Black Beautyn och Supraphonic är inte helt olika, men beautyn är väl lite mer klong-ig snarare än supraphonics klang-ig liksom. Beautyn tycker jag har mer lågt mellanregister, och inte lika briljant i diskanten. Men Rocker kanske var ute efter nåt helt annat? Här är ett annat klipp som kan ge lite idéer:

https://www.youtube.com/watch?v=kwV1SytyEyo

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter inte så som jag vill, denna killens virvelljud gillar jag:

Men vill helst inte ha en signatur-model, han kör vinnie paul.

Det där soundet får mig att tänka i banor om .. typ djup aluminium-virvel eller stål, kanske nån enstaka i brons, som är något högt stämd, lätt dämpad och spelas med kantslag o kraft.

Pearl freefloating, som du länkade till, har jag haft flera stycken av. Tyckte det var ballt att kunna byta stomme snabbt liksom. Dom tyckte jag var .. liksom ganska standard. Inget speciellt. Rätt ljudstarka var dom.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där soundet får mig att tänka i banor om .. typ djup aluminium-virvel eller stål, kanske nån enstaka i brons, som är något högt stämd, lätt dämpad och spelas med kantslag o kraft.

Pearl freefloating, som du länkade till, har jag haft flera stycken av. Tyckte det var ballt att kunna byta stomme snabbt liksom. Dom tyckte jag var .. liksom ganska standard. Inget speciellt. Rätt ljudstarka var dom.

Ok, testat Tamas SLP-serie något?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, testat Tamas SLP-serie något?

Tyvärr ...

Minns dock att jag inte gillade helgjutna sargar (die cast). Dom är så himla hårda, avger "knack" i ljudet och ökar ringandet något. Tri-flange sargar däremot (speciellt dom äldre tunnare) gjorde att virveln 'gav efter' lite när man drog på med hårda kantslag, och den sjöng inte fullt lika tydligt. Kändes som man fick mer ljud ur trumman, mindre knack, fick liksom ner slaget in i stommen liksom. Beror kanske lite på hur hårdslående man är överlag.

Helgjutna höll förstås stämningen längre. Men, det här är väl perifera detaljer i sammanhanget ..

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...