Jump to content
Annons

Var "New Romantics"-vågen misogyn?


Lemanic (oregistrerad)

Recommended Posts

Lemanic (oregistrerad)

Ja, detta vill jag ha ett svar på.

Efter att ha bevittnat #GamerGate, spelkulturens svar på DAFs "Der Mussolini", så står jag och ser att EDM-vågens ariska och manliga hegemoni har något mer att berätta. Var har allt detta sin rot i?

Precis som med friande poliser i Ferguson, så kommer musikens privilegierade att lära upp nästa generation fel utgångspunkter för sitt musicerande. Dagens manliga män sysslar med EDM för att de lärt sig från den våg av manliga män som för 30 år sedan beredde vägen för den; New Romantics.

Ja, New Romantics bestod till största delen av feminina och flashiga bögar, men samma misogyna och manliga attityd var ändå styrande. Sådana som Boy George, Adam Ant och Pete Burns framträdde på bekostnad av de kvinnor som hade kunnat ta scenen med storm. Annie Lennox var inte nog.

Dagens EDM-scen är desto mer heterosexuell, men samma femininitet och flashighet är framträdande som för 30 år sedan. Sådana som Skrillex, Savant och Deadmau5 framträder på bekostnad av de kvinnor som kunde tagit scenen med storm. Rebecca & Fiona är inte nog.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Låter som du försöker greppa efter halmsträn här - vad exakt tycker du egentligen är misogynt med ett klädmode som var feminint? Om du tycker illa om bögar så låter det inte precis som du är rätt person att klaga på någon.

Och du nämnde Annie Lennox. Eurythmics var inte precis okända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)
Vad exakt tycker du egentligen är misogynt med ett klädmode som var feminint?

Dem som klädde sig i det utnyttjade inte situationen att själva skapa debatt. Redan då behandlades yta som djup, vilket gjorde att varenda uttalande hade lika mycket att säga om som vilken skvaller-artikel på Aftonbladet Klick! som helst. Lättsamt och lättuggat för yuppies.

På vilket sätt var New Romantics-vågen missogyn menar du?

Män, män och åter män var dess beståndsdelar. Och under de sminkade ansiktena doldes en unken grabbighet som inte blev ifrågasatt. Det är bara idag som kvinnorna tar plats där, där Lady Gaga, Katy Perry och Taylor Swift visar var skåpet skall stå.

På vilket sätt är EDM det menar du?

Igen så är det män, män och åter män som är dess beståndsdelar. Läs den här artikeln, så får du mer info. http://www.metro.se/metro-debatt/daniel-andersson-nasta-vecka-blir-det-mansfritt-pa-klubben/EVHocl!cb5wYcED4iQ76/

Link to comment
Dela på andra sajter

Dem som klädde sig i det utnyttjade inte situationen att själva skapa debatt. Redan då behandlades yta som djup, vilket gjorde att varenda uttalande hade lika mycket att säga om som vilken skvaller-artikel på Aftonbladet Klick! som helst. Lättsamt och lättuggat för yuppies.

Män, män och åter män var dess beståndsdelar. Och under de sminkade ansiktena doldes en unken grabbighet som inte blev ifrågasatt. Det är bara idag som kvinnorna tar plats där, där Lady Gaga, Katy Perry och Taylor Swift visar var skåpet skall stå.

Igen så är det män, män och åter män som är dess beståndsdelar. Läs den här artikeln, så får du mer info. http://www.metro.se/...!cb5wYcED4iQ76/

Detta med att leka med vad som är yta och vad som är djup var en del av romantiken från början. Tar man sen upp den 200 år senare som namn på en musikgenre är det väl inte så märkligt om det handlar om en ytlig variant. Det stämmer att nyromantiken var väldigt mansdominerad, men jag undrar fortfarande varför denna manlighet skulle ha varit mera unken än den inom t ex hårdrocken, om det nu är det du anser.

EDM kan jag inte så mycket om, men jag skulle gärna vilja veta vad det är som är så unket med den, mer än att den domineras av män?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)
Detta med att leka med vad som är yta och vad som är djup var en del av romantiken från början. Tar man sen upp den 200 år senare som namn på en musikgenre är det väl inte så märkligt om det handlar om en ytlig variant. Det stämmer att nyromantiken var väldigt mansdominerad, men jag undrar fortfarande varför denna manlighet skulle ha varit mera unken än den inom t ex hårdrocken, om det nu är det du anser.

Hårdrocken säger det rakt ut. Pang på. "Girls Girls Girls", vettu. Man vet var man har dem. De hymlar inte med den. En ärlighet som är till fördel här.

Börjar man sminka över den, bokstavligt som metaforiskt, blir den bara värre. Det är då man börjar framträda på bekostnad av kvinnorna, då gammelmedia (patriarkatet) per automatik söker efter minsta gemensamma nämnare och då kan en feminin och flashig man bli ett perfekt popkulturellt kvinnosubstitut.

EDM kan jag inte så mycket om, men jag skulle gärna vilja veta vad det är som är så unket med den, mer än att den domineras av män?

Ironiskt nog för det här forumet är det just teknikfokuset som gör EDM så unket och grabbigt. Där kommer man med misogyna svepskäl som att "hon har inte kunskaperna om dessa synthar/trummaskiner", "En mollytisha? posör!" och andra vidrigheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar man sminka över den, bokstavligt som metaforiskt, blir den bara värre. Det är då man börjar framträda på bekostnad av kvinnorna, då gammelmedia (patriarkatet) per automatik söker efter minsta gemensamma nämnare och då kan en feminin och flashig man bli ett perfekt popkulturellt kvinnosubstitut.

Har lite svårt att få ihop det här. Är den alltså unken och grabbig för att den är homoerotisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)
Har lite svårt att få ihop det här. Är den alltså unken och grabbig för att den är homoerotisk?

Nej, den är unken och grabbig för att den är för stereotyp. Att vara kvinnlig är ok, men när det börjar gå till överdrift, då är det något som inte verkar helt pk. Utförandet har en grund i sin personliga uppfattning om vad som är kvinnligt, och om den är för stereotyp och tvådimensionell, så har man en misogyn syn på vad som är kvinnligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, den är unken och grabbig för att den är för stereotyp. Att vara kvinnlig är ok, men när det börjar gå till överdrift, då är det något som inte verkar helt pk. Utförandet har en grund i sin personliga uppfattning om vad som är kvinnligt, och om den är för stereotyp och tvådimensionell, så har man en misogyn syn på vad som är kvinnligt.

Varför skulle det vara ok att vara lagom kvinnlig, men inte överdrivet kvinnlig? Vem bestämmer vad som är en lagom dos kvinnlighet på en man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det finns så mycket annat att bekymra sig över det här en lyxfråga. Det krigas och står i vi har en förpackningshysteri tiggare som sitter på marken mitt i vintern galna politiker och så många andra frågor och problem så man kan fortsätta i det oändliga så det verkar lite fel fokus på nåt sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag att det kan va intressant med en diskussion som inte tar upp de allra viktigaste ämnena. Här förstår jag dock fortfarande inte riktigt vad Ts menar, och varför han riktar in sig på just dessa genrer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jo det är sant det är klart man ska diskutera jag vaknade på fel ida dag tror jag ber om ursäkt

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...