Jump to content
Annons

Det behöver inte vara så svårt


Burnin Sven (oregistrerad)

Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Tråden startades av Burnin Sven, som senare valde att radera sina inlägg.

Däremot behålls tråden för vidare diskussion.

/ moderator

Se då till att det diskuteras det den handlar om inte vad jag gör eller ej.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

"Det behöver inte vara så svårt eller så hightech". Menar du själva musiken eller filmen?

Killen verkar ju bra på det han gör tycker jag, så långt sträcker sig mina kunskaper.

Filmen håller hög klass tycker jag:

Tre kameror i övre amatörsortimentet (minst), stativmonterade och korrekt inställda.

Minst två kameraskötare som dessutom vet hur man gör.

En filmklippare som fått bra flyt i materialet.

Uppmickningen och mixningen är inte heller den slumpartad.

Riktigt bra jobb tycker jag, men inte lätt eller lowtech.

Link to comment
Dela på andra sajter

"Det behöver inte vara så svårt eller så hightech". Menar du själva musiken eller filmen?

Killen verkar ju bra på det han gör tycker jag, så långt sträcker sig mina kunskaper.

Filmen håller hög klass tycker jag:

Tre kameror i övre amatörsortimentet (minst), stativmonterade och korrekt inställda.

Minst två kameraskötare som dessutom vet hur man gör.

En filmklippare som fått bra flyt i materialet.

Uppmickningen och mixningen är inte heller den slumpartad.

Riktigt bra jobb tycker jag, men inte lätt eller lowtech.

Det är lotech för att vara tv och relativt lätt. Behöver en ljudtekniker, två plåtisar, 3 Canon 5d (eller likvärdig) med

vettiga gluggar och stabila staiv och ett par ordentliga lampor typ Diva eller liknande. Sen får bandet göra ett genrep där fotograferna testa lite bilder och sen kör man på riktigt. Kanske en tredje gång för att plocka lite extra närbilder. Det blir inte gratis men kan man köra 3-4 band på en dag så blir det rätt billigt per band iaf.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att det där är framtiden. Just enkelheten ger en närhet till artisten och skapar ett band som att man får vara med även när det är naket och inte perfekt. Som en motpol till musikvideons storhetstid på 90-talet när musikvideo hade en budget högre än en svensk Beckfilm och man upplevde artisten som ouppnåelig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Svenskar vill bli upptäckta, så är det ju. Man skriver en halvdan låt, säger självgott "det är ju en hit", skickar en demo till Warner och surar över att man inte får svar. Istället för att repa ihop sig och se till att det låter riktigt bra i replokalen så nöjer man sig med att inte ha alla bitar på plats och förlitar sig på att det löser sig med pålägg i studion. Det kanske låtet bittert men det är så jag upplever det: det låter alldeles för dåligt från alldels för många replokaler i vårt land. Det verkar som att svenskar är bra på "studiomusik" och Nashvilleianer kan det där med att lira ihop.

Gällande det här videoprojektet så tror jag det är superviktigt att verkligen se till att det är riktigt bra akter som stället upp. Bra låtar och välrepat. Tänker mig att det är lättare att göra lite mer lågmälda grejen än fullt ställ rockband med stärkarna på 10 men jag gillar verkligen när det är band. Det är så många som kör solo singer songwritergrejen och även om det kan vara bra så kräver det mer än vad många förstår för att det ska vara intressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med 100 % att det måste vara bra band och artister som har nåt att säga och gör det bra. Det behöver inte alls vara finmotorik på hög nivå men det ska vara färdigt så att säga framför allt i arret och framförandet är skitviktigt att det är seriöst. Det är det jag menar lite med titeln på tråden men vi halkade in lite på tekniken också.

Jag tror att många band mår bra av att se sitt filmade uppträdande. Det är först då man inser att man står och gömmer sig bakom stärkaren, stirrar ner i sitt instrument hela konserten eller bara står väldigt fult när man spelar. 🙂 Nu vill man ju bara knäcka nöten hur man får tittare intresserade...

En idé som kom till mig nu är ju om man skulle samarbeta med Debaser. De har ju en hemsida som folk intresserade av liveband kollar in på. Om man skulle klämma in sig med en avdelning där, som typ "up and coming", där man bara presentera bra akter som inte fått uppmärksamheten de förtjänar som får köra en låt live on cam. Som en fanservice, typ... Kan va nåt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in dom här brudarna dom kan lira och även om man inte gillar gengren så åker man nog ändå på att inse det.

Hmm ibland går det inte att bädda in filmerna här undrar varför?

Länken funkade inte för mig. Iofs bara testat på telefonen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också gått i såna här tankar. Dels för att det är ett relativt billigt sätt att göra reklam för sig själv. Men också för att jag inte är så förtjust att spela live. Om man istället kunde rigga upp en fin miljö och sen köra en konsert via streaming skulle det vara en helt annan sak. Lite som MTV-unplugged fast i mindre skala då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt för en livetagning, men känner att om man ska göra det lågbudget så blir den så mycket enklare när inte allt tekniskt måste sitta direkt. Man kan bildproducera och råmixa i efterhand. Men det är klart att livestreama är kul om man kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det var Top floor studios här som körde ett ganska ambitiöst projekt med Freak Kitchen om jag minns rätt nere i Göteborg men jag vet inte hur det gick för givetvis så blev det nåt strul så jag inte kunde kolla. Hoppas att det gick bra och att det var massor med folk som kollade men jag undrar jag.

Jo tack, det gick utmärkt, trevlig publik både på stället och på nätet. Jag satt nere i kontrollrummet i lugn och ro och mixade utljudet, men vår bildproducent (som vi snodde från tv4/SVT) jobbade hårt med sitt team på nio kameror och en kran. Web-teamet hade också fullt upp, men dom har jubstreamat allt från konståknings-vm till p3guld, så dom är vana.

Vi lär återkomma med fler konserter, men det är inget man syr ihop på en kvart.

Freak Kitchen använde lite bildmaterial från streamingen i en ny video:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte på detta häromdan när jag såg philx (gitarrsnubben på youtube) Spela skitbra med sitt band i en studio i en livetagning, wow vad jag saknar nerven av ett bra band som spelar tillsammans och är inspirerade, i dagens musik. Det är ju mest klipp o klistra pålägg annars.

Här är den videon.

10:30 in

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...