Jump to content
Annons

Vill lära mig ljuddesign(synthar)!


Lindari (oregistrerad)

Recommended Posts

Lindari (oregistrerad)

Hej alla!

Jag har nu bestämt mig för att lära mig typ "ljud design" och konfigurera synthar och göra egna ljud med t.ex Sylenth1. Har letat runt på Youtube en del och så, men hittar inget jättebra. Länka gärna lite utav allt ni lärt er av! 🙂

Tack på förhand!

Hampus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Hampus!

Ljuddesign kan vara väldigt knepigt ibland, speciellt när man letar efter ett specifikt typ av ljud. Jag vet inte hur mycket förkunskaper men, som en början kan det vara väldigt bra att bara förstå dom olika typer av ljudvågorna. I Sylenth1 finns det en del att välja emellan.

Börja med att skapa en ny Patch och lyssna igenom dom olika ljudvågorna.

Bestäm dig sen för en som låter bra. Sedan kan du leka med det ljudet med hjälp av knobbsen i Oscillatorn. Phase/Detune/Stereo/Pan, Detune kommer vara det som påverkar ditt ljud mest.

Detune kommer dock vara helt onödigt om du inte har mer än 1 Voice (Brevid ljudvågen ''Waves'')

Sedan kan du även lägga till fler ljud igenom att lägga på Voices på dom andra Oscillators.

I mitten av dina Oscillators så kan du även leka med spakarna. A, D, S, R,

A= Attack (Hur långt tid det ska ta för dit ljud att nå max ljudnivå)

D= Decay (har faktiskt inte själv använt mig av den så vet inte riktigt vad den gör, men det märker du säkert)

S= Sustain (Kan påverka ljudet lite)

R= Release (Hur länge dit ljud ska låta efter du släppt tangenterna)

Lek dig fram det är det lättaste sättet att lära sig, det finns ingen regler i musikproduktion 🙂

P.S Här är mer utförligt hur Sylenth1 Funkar och vad saker och ting gör!

http://www.lennardigital.com/files/Sylenth1Manual.pdf

Hoppas det hjälper!

Mvh,

Jonathan

Link to comment
Dela på andra sajter

Lindari (oregistrerad)

Hej Hampus!

Ljuddesign kan vara väldigt knepigt ibland, speciellt när man letar efter ett specifikt typ av ljud. Jag vet inte hur mycket förkunskaper men, som en början kan det vara väldigt bra att bara förstå dom olika typer av ljudvågorna. I Sylenth1 finns det en del att välja emellan.

Börja med att skapa en ny Patch och lyssna igenom dom olika ljudvågorna.

Bestäm dig sen för en som låter bra. Sedan kan du leka med det ljudet med hjälp av knobbsen i Oscillatorn. Phase/Detune/Stereo/Pan, Detune kommer vara det som påverkar ditt ljud mest.

Detune kommer dock vara helt onödigt om du inte har mer än 1 Voice (Brevid ljudvågen ''Waves'')

Sedan kan du även lägga till fler ljud igenom att lägga på Voices på dom andra Oscillators.

I mitten av dina Oscillators så kan du även leka med spakarna. A, D, S, R,

A= Attack (Hur långt tid det ska ta för dit ljud att nå max ljudnivå)

D= Decay (har faktiskt inte själv använt mig av den så vet inte riktigt vad den gör, men det märker du säkert)

S= Sustain (Kan påverka ljudet lite)

R= Release (Hur länge dit ljud ska låta efter du släppt tangenterna)

Lek dig fram det är det lättaste sättet att lära sig, det finns ingen regler i musikproduktion 🙂

P.S Här är mer utförligt hur Sylenth1 Funkar och vad saker och ting gör!

http://www.lennardig...enth1Manual.pdf

Hoppas det hjälper!

Mvh,

Jonathan

Tack för ditt svar! Ska fortsätta kolla vidare! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade samma tanke en gång i tiden. Kan rapportera att det tog en jäkla tid, år, innan jag fick lite flyt på det. Jag hittade inte heller nån bra källa att lära ifrån. Däremot träffade man på väldigt mycket skit och missvisande elände. Så det blev en kombination av att läsa massa olika källor och lära av andra som kunde mer. Gradvis byggde man upp förståelsen liksom, som ett lapptäcke. Man kan även lära mycket av att studera preset-patchar i syntar som andra gjort.

Först i livet var svårigheten att lära sig tänka musik. Sen när man börja spela in och skruva ljud på allvar så vart svårigheten att kunna 'stänga av' musiktänket för att ge mental plats ut att kunna göra känslokalla ljudtekniska bedömningar. Det förändrade i alla fall mig, som person. Att lära sig tekniken i syntar var ännu ett lika stort steg i samma riktning. Det förändrade mitt sätt att tänka och uppleva ljud och musik på. Inte för man är nåt proffs eller så men .. envis och tjurskallig. 😛

I ljudteknik tänker man typ frekvenser, amplitud och fas, och man tänker i princip alltid sinusvåg. I syntprogrammering tänker man övertonserier från 1 frekvens, hur olika vågformer modulerar varandra, även beroende av amplitud, deras respektive övertonserier, vågformernas fasriktning, inklusive deras resulterande övertonserier osv osv.

Ovanpå den labyrinten tillkommer att lära sig landskapet av vad som händer till följd av digitala och analoga effekter, som resonans, bitreduction, tillförd distortion, och samt externa modulatorer typ LFO, filter och envelope (ADSR). Själva filter-delen är dock rätt lätt.

Slutligen så brukar olika resultat av såna här ljud kopplas ihop med andra ljud. T.ex. att ett elbas-ljud i en synt kan bestå av en sinuston i botten, och flera olika lager mer övertonsrika vågformer högre upp i frekvens. Alla dessa lager är ett ljud i sig, och ska ställas in till att reagera olika, beroende på anslagshårdhet, tonhöjd, tonkontroller på basen osv. Att programmera synt blir som att bygga upp ett ljud från (troligtvis) minsta användbara detaljnivå. Så det är lite av en värld i sig själv.

Börja med att skaffa en riktigt bra oscilloskop-plugin och findetaljerad spektrumanalysator, så du kan se vågformerna och exakt vad som händer. Testa sen vad resultatet blir (titta i oscilloskopet) om du korsar en sinusvåg med fyrkantsvåg av samma frekvens t.ex. Testa sen vad som händer om de korsande sinus- och fyrkantsvågen har olika frekvens, olika amplitud osv. Det här är vad som kallas additiv syntes, men testa sen FM-syntes, att istället modulera en sinusvåg med fyrkantsvåg av samma frekvens osv osv. Att lära sig kartan, vad som händer med vågformen (ljudet) till följd av vilken operation, är lika centralt och grundläggande för en syntprogrammerare som periodiska systemet är för en kemist.

Hoppas det här kan alstra lite tankegångar och idéer. Forumet på sajten KVR Audio kan vara en bra plats att börja läsa och fråga om syntprogrammering. Många där har det där tekniska tänkandet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...