Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat

LÄter kanon! Tight och bra. Kanske lite för hög volym pÄ trummorna. Det Àr givetvis en smak sak.

Hör du vart jag anvÀnder plugins och vart jag anvÀnder hÄrdvaran?
Postat

Hör du vart jag anvÀnder plugins och vart jag anvÀnder hÄrdvaran?

Ojojoj... Nu satte du mig pĂ„ pottkanten 🙂... Jag kan inte höra nĂ„gon skillnad. Har provat lyssna pĂ„ lĂ„ga toner och de högre registret. Jag hör inte nĂ„gon skillnad. Det som gör det svĂ„rare Ă€r att musiken har olika dynamist omfĂ„ng ju lĂ€ngre den spelas. Naturligt dĂ„ det Ă€r fler instrument i refrĂ€ng mm.

Slutsats: Det mĂ„ste vara bra om jag inte hör skillnad 😉 Kan du inte ta tvĂ„ prov? identiska spĂ„r och en av var?

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Kan se om jag kan lÀgga upp originalet + plugins + hÄrdvara

Och jag kan sĂ€ga att ett byte Ă€r i versen tex 🙂

Redigerat av evilrocker
Postat

Provar lyssna igen med tipset.

Postat (redigerat)

Vet i gudarna... tycker jag hör nÄgot vid 0.10 in i versen? Kan bara vara synvilla. NÄgot mer boost i lÀgre frekvens rund 100-250 Hz?

Redigerat av toniced
Postat

Vet i gudarna... tycker jag hör nÄgot vid 0.10 in i versen? Kan bara vara synvilla. NÄgot mer boost i lÀgre frekvens rund 100-250 Hz?

😄 Sorry, vid 0.10 sker ingenting
Postat

😄 Sorry, vid 0.10 sker ingenting

Jag har lyssnat pĂ„ det mĂ„nga gĂ„nger utan att höra nĂ„gon skillnad. Bra jobbat. Är det samma instĂ€llningar pĂ„ pluggen vs hĂ„rdvaran? eller har du rattat fram dig genom gehör?

Postat

Jag har lyssnat pĂ„ det mĂ„nga gĂ„nger utan att höra nĂ„gon skillnad. Bra jobbat. Är det samma instĂ€llningar pĂ„ pluggen vs hĂ„rdvaran? eller har du rattat fram dig genom gehör?

Jag mÀtte upp en ungefÀrlig 4db's kompression med en 1kzh signal och justerade sedan make up gain sÄ att det matchade

med en mÀtare. resten Àr samma instÀllningar, Attack 10ms, release auto, ratio 2:1, 2db vid 50hz (bell) och 2db vid 10k (shelf)

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Tycker mig höra skillnad efter virvelfillet. FrÀmst kommer det ju en gitarr till men kÀnns som essen pÄ sÄngen blir aningen mjukare. SÄ jag gissar pÄ plugin fram till dess. OBS iPhone lurar.

Lyssnare igen. Tycker att det sker en tydlig förÀndring nÀr sÄngaren sjunger "eyes" . NÀr han drar ut pÄ det lite.

Redigerat av XtommyX
drloop (oregistrerad)
Postat

Kul test! Ganska klurigt att höra nĂ„gon skillnad 🙂

NÄgon hÀr (tror jag, kanske var det pÄ nÄt annat forum) lade upp rvÄ ljudfiler, ett original oprocessat och en fil med SSL hÄrdvaran. Jag passade pÄ att jÀmföra med Reasons SSL kompressor, rÀtt svÄrt att avgöra dÀr ocksÄ. Jag hade inte originalinstÀllningar har jag för mig sÄ jag fick prova mig fram, sÄ det blev lite klurigt att fÄ det exakt. Men trots det sÄ var det svÄrt att höra skillnad mellan hÄrdvara och mjukvara.

Bra tÀnkt att du kalibrerade testen, applÄd för detta!

Postat

Tycker mig höra skillnad efter virvelfillet. FrÀmst kommer det ju en gitarr till men kÀnns som essen pÄ sÄngen blir aningen mjukare. SÄ jag gissar pÄ plugin fram till dess. OBS iPhone lurar.

😄 Fel ocksĂ„
  • Gilla 1
Postat

Kul test! Ganska klurigt att höra nĂ„gon skillnad 🙂

NÄgon hÀr (tror jag, kanske var det pÄ nÄt annat forum) lade upp rvÄ ljudfiler, ett original oprocessat och en fil med SSL hÄrdvaran. Jag passade pÄ att jÀmföra med Reasons SSL kompressor, rÀtt svÄrt att avgöra dÀr ocksÄ. Jag hade inte originalinstÀllningar har jag för mig sÄ jag fick prova mig fram, sÄ det blev lite klurigt att fÄ det exakt. Men trots det sÄ var det svÄrt att höra skillnad mellan hÄrdvara och mjukvara.

Bra tÀnkt att du kalibrerade testen, applÄd för detta!

Tack, jag Àr ju en noob pÄ det hÀr med att göra tester, har lagt upp nÄgon converter-test förut men Àr ju inte 100 pÄ hur man ska göra, men jag tÀnkte sÄ nogrann kalibrering jag kan bara sÄ blir det nog bra. Dock sÄ ser jag ju att kompressorerna jobbar lite olika, den ena slÀpper igenom nÄgon högre transient Àn vad den andra gör men som sagt mÄnga hör nog inte det. Och ska Àven sÀga att jag inte har nÄgon limiter eller annan ljudbehandling efter dessa, kompressor ligger först och sen eq.
Postat (redigerat)

Är det nĂ€r han sjunger eyes?

Bingo! TvĂ„ byten kvar! 😄 Och han Ă€r jag 😉

Jag kommer komma till en frÄgestÀllning nÀr vi Àr klara med det hÀr! SÄ jag hoppas sÄ mÄnga som möjligt hÀnger med i trÄden för jag vill ha mÄngas input sen!

Redigerat av evilrocker
drloop (oregistrerad)
Postat

HÄrdvaruprylar varierar ju lite hur rattarna faktiskt stÄr, sÄ det blir svÄrt att kopiera exakt, man mÄste nog mecka lite med instÀllningarna.

Postat

Hehe fett. Grym sÄng. Ang vilket som Àr plug vs hÄrdvara vet jag inte. Men upplever att det blir lite mer punsch och tydlighet dÀr efter. SÄ gissar att det Àr hÄrdvara efter.

Postat

HÄrdvaruprylar varierar ju lite hur rattarna faktiskt stÄr, sÄ det blir svÄrt att kopiera exakt, man mÄste nog mecka lite med instÀllningarna.

Jupp, fast svĂ„rt med 550 iom steppat, likadant pĂ„ smart c1, allt utom threshold och make up Ă€r steppat, dĂ€rför jag försökte fĂ„ lika mycket kompression vid 1k, dĂ„ hamnade faktist bĂ„das make up gain vĂ€ldigt lika 🙂

Hehe fett. Grym sÄng. Ang vilket som Àr plug vs hÄrdvara vet jag inte. Men upplever att det blir lite mer punsch och tydlighet dÀr efter. SÄ gissar att det Àr hÄrdvara efter.

RĂ€tt, börjar med plugin ca 6 sekunder 🙂
  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.