Jump to content
Annons

Hjälp med att koppla ihop ny mixer (Yamaha MG06X)!


DeFactoBato

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har köpt en mixer eftersom den gamla har blivit kass.

Därför bestämde jag mig för att köpa en ny och frågade i affären vilken de rekommenderade. Jag sa till de vilken jag hade innan och vilket ljudkort jag har. Jag ville först ha en samma som innan, men då sa de att denna (Yamaha) hade bättre preamp. Därför tänkte jag att jag kunde lägga ner lite extra pengar för det. Men nu när jag försöker koppla ihop allt så märker jag att de skiljer sig väldigt mycket åt och att jag inte riktigt förstår hur jag ska koppa ihop den nya. Jag brukar vara påläst på sådana saker som jag köper men känner mig lite förvirrad nu.

Jag hoppas att det finns någon snäll själ som kan hjälpa mig med detta.

Bild på den gamla och den nya: https://drive.google...iew?usp=sharing

Mitt ljudkort är intern och heter M-audio 1010 LT

Tack på förhand!

Redigerat av DeFactoBato
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Det verkar inte som du har några AUX.ar eller inserts så det enda du nog kan göra är att koppla stereo out, antingen balanserat eller obalanserat till ditt ljudkort beroende på vad ditt ljudkort har för anslutningar. Sedan får du nog ta en av stereokanalerna 3/4 eller 5/6 som retur från datorn. Ska du ha monitorer eller bara hörlurar?

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Anders,

Tack för snabbt svar!

Jag tyckte också att de var lite märkligt att det inte fanns några AUXar. Denna mixer var även dubbelt så dyr men känner som att min gamla mixer har bättre med ingångar och utgångar.

Jag ska ha monitorer och hörlurar. Som det ser ut nu så verkar det som att jag måste stänga av monitorerna vare gång jag ska spela in röst i micken och ha igång hörlurar samtidigt. Känns dumt. Sen vet jag inte om snubben som lärde mig hur man kopplar ihop en mixer för några år sedan lärde mig fel eftersom han kopplade in FX send till ljudkortets in.

Kanske lika bra att köpa en ny Behringer i stället?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Nädå, han lärde dig inte fel. FX-send fungerar som AUX send. Du har en send och en retur. Men i yamahamixern så finns det ingen fysisk utgång vad jag kan se för FX send utan det sker internt i bordet.

Jag ser ingen lösning som inte gör att du måste stänga av monitorerna när du ska spela in. Alternativt kopplar en separat volymkontroll mellan datorn och monitorerna. JAg skulle ha föredragit en mixer med iaf direct out eller AUX-send. Då hade du kunnat tappa signalen via den till datorn och skött all volym till monitorerna från mixern. Men det kanske finns en annan lösning som jag inte ser just nu.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Begär att få byta mixern. Den verkar inte vara tänkt till inspelningsbruk, utan snarare för trubadurer, karaoke o s v.

En nödlösning skulle kunna vara att, m h a diverse adapters, koppla ljudkortets utgång direkt till monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Tack för era svar!

Jag ska byta mixern idag. Jag fattar bara inte att de sålde den till mig fast jag förklarade hur min studio ser ut.

Jag ville ju så klart ha den med bättre preamp. Men jag har hört att Behringer inte har så bra preamp, har kanske Mackie mixerbord bättre? Någon som vet detta? Annars kan jag lika gärna köpa en Behringer som är billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eller så skippar du mixern helt och byt ut ditt gamla ljudkort till ett med inbyggda preamps. Till exempel Steinberg UR44.

highres_steinberg%20ur44%20emusic%201.jpg

Kostar ca 2500:- och det är vad du kommer att få betala för ett mixerbord om du ska ha något någorlunda bra bord.

Bara en tanke alltså!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...