Jump to content
Annons

Lyssna gärna och kom med tips och tankar.


Mallve

Recommended Posts

Hej!

Jag ville bara lägga upp min senaste låt här och höra vad ni tycker om den? Vad kan jag tänka på till nästa gång? Några uppenbara "misstag" som ni hör osv? Jag är mest intresserad av era tankar kring den tekniska biten, dvs eq, compressor och sådana bitar.

Låten är inspelad i logic 9 och alla instrument utom basen är "organiska", dvs att de är inspelade på ett akustiskt vis genom mikrofon (det bästa sättet jag kan förklara det på). Basen är gjord med ett midi-keyboard.

Tacksam för tips och tankar!

Låten:

Mvh

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Musiken låter väldigt tydligt och framträdande. Men sången försvinner och är väldigt svår att höra vad som sjungs. Vet inte om det bara är ett resultat av att sången behöver höjas men det känns som att sången och instrumenten krockar frekvensmässigt.

Jäkligt skön låt annars by the way!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Klasho!

Ok, tack för svar. Jag tycker att jag dragit upp sången till en lämplig nivå men den skär kanske inte igenom ändå. Något att tänka på är att min dialekt är skånska vilket kanske kan bidra till att det blir lite svårt att uppfatta vad som sjungs om man själv har en annan dialekt.

Tack för svar!

Mvh

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Sången försvinner och jag tycker att det beror på att gitarren är för stark . Ner med gitarren ett par db och lyxa till det med en mild kompressor så att den limmar in i mixen lite bättre. Det blir lite grötigt i lägre mellanregistret med alla blåsinstrument så där tycker jag du ska ta fram eqn och rensa upp lite. Tror också att introdelen skulle må bra av att placeras in i ett rum, så om du har ett välljudande reverb med bra roompreset så skulle jag smyga in det. Alltså ingen gigantisk hall utan bara känslan av lite rum så det inte är så knastertorrt. 🙂

Och så en grej om det mer artistiska. Det instrumentala mellanpartiet (i mitten av låten alltså), hur skönt det än låter, tycker jag borde halverad. Det blir lite långt och händer inget nytt. Bättre om lyssnaren sätter på låten en gång till istället. 🙂

That said: jäkligt skön låt! Oväntad och bra. Som om

Kasabian hade börjat göra vikingamusik, typ. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitbra låt, o suverän feeling. Kanonfin sång o melodi.

I introt är det lite för mkt låg mid o för lite av highmid. Testa att skär 2 db vid ca 500 hz, o boosta 2 db vid 3 eller 4 khz.

Master eq låter mkt bättre när introt är slut, men där skulle jag dragit ner ak gitarren, o även komprimerat den lite till. Sen det viktigaste som alla säger; crank up the vocal!

I mellanspelet blir det lite dovt igen. Och som Axeman skrev så blir det lite långt, där tappar man intresset. Flöjten som spelar lite annorlunda borde höras mer. Samma med flöjten på slutet, höj den o minska reverbet så den kommer närmare.

Härlig musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tack för alla svar hittills!

Jag hör vad ni säger och jag är beredd att hålla med. Mellanparitet hade mått bra av en halvering.

Sången är en sån där grej för mig som alltid är svår eftersom jag oftast tycker det är den som ska skära igenom. Vid något tillfälle är jag helt säker på att den varit för stark, så rattar man, och rattar, och rattar, och.... Ni förstår. Till sist vet jag inte var den egentligen ska ligga. Så jag ska inte vara rädd för att dra upp den!

Blåset försökte jag få mer liv i hela tiden och tyckte att det blev mer liv till sist. Men kanske lite mer rum hade gjort på sig. Jag vill att det ska upplevas stort!

Men överlag var det "bättre" feedback än vad jag trodde det skulle bli vilket känns väldigt skönt! Är ny på det här men jag lär mig. Evigt tacksam för era svar!

Mvh

Mattias

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar inte vara många som påpekat att allt låter mono och placerat "dead center", så då gör jag det.. jag tror att du ska panorera ut instrumenten så kommer sången bli tydligare. Fotfarande ligger instrumenten för högt och du har en låg-bas "thump" på kicken som ligger lite konstigt mot mixen i sin helhet. vilket du kan råda bot på genom att addera mer av kickens "kropp", eller höja andra instrument i närliggande frekvensområde.. Jag är inte säker att det hjälper att sänka den då det snabbt kommer saknas något som håller grepp om det frekvensområdet.

Tycker låten har en skön karaktär så kör hårt.. du kanske är något på spåret.

Flyttar låten till rätt avdelning.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...