Jump to content
Annons

Ljudet blir dÄligt....


Boorly

Recommended Posts

Tja!

Detta blir mitt första inlÀgg hÀr pÄ forumet. Jag har arbetat i FL snart 6 mÄnader, och kÀnner att detta verkligen Àr det jag vill hÄlla pÄ med. Men för att komma vidare skulle jag behöva lite hjÀlp.

NÀr jag har mixat allt sÄ att det lÄter bra i FL sÄ sparar jag det till en mp3 eller wav. NÀr jag sedan lyssnar pÄ den sparade filen sÄ lÄter det riktigt kasst! Kicken försvinner nÀstan helt, leaden sÀnks osv.

Skulle vara oerhört tacksam om nĂ„gon skulle kunna komma med förslag pĂ„ vad som kan vara fel, samt hur man löser detta. 🙂 Har googlat runt en del, men hittade inget som kunde vara till hjĂ€lp.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
k9 (oregistrerad)

Är det Ă€ven dĂ„ligt ljud nĂ€r du lyssnar pĂ„ mp3:an i din dator? Vad har du för lyssning nĂ€r du gör musiken, kan det kanske vara nĂ„got som spökar med den?

Har du för mycket bas i högtalare/hörlurarna sÄ blir det för lite bas i mixen. Detta eftersom du luras av basen som lÄter starkare i högtalarna Àn vad basen faktiskt Àr i din mix.

Kanske sÄ har du valt att spara lÄtarna i för lÄg mp3 kvalité med.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Ja, den lÄter dÄligt bÄde med och utan hörlurar. Har Àven testat att skicka den till min telefon, men det lÄter lika dÄligt dÀr.

Som du sĂ€ger skulle det kunna vara ett problem med att jag brukar maxa basen pĂ„ högtalarna 😄 Men dĂ„ borde det vĂ€l lĂ„ta likadant nĂ€r jag spelar upp den i samma högtalare?

HÀr Àr mina instÀllningar för Mp3

post-38700-0-77348100-1419852148.png

Redigerat av Boorly
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

k9 (oregistrerad)

Jo, basen borde ju lĂ„ta likadant om du anvĂ€nder samma instĂ€llningar och samma utrustning vid mix och lyssning. Det var dĂ€rför jag undrade om det var nĂ„gon effekt eller nĂ„got annat som pĂ„verkade ljuset i din DAW. 🙂

Men ett tips Àr att du genast slutar att maxa basen i högtalarna nÀr du mixar. För det leder ju bara till att du faktiskt fÄr mindre bas pÄ sjÀlva mixen. Eftersom du luras att tro att basen ligger rÀtt i mixen nÀr den Àr pÄ tok för lÄg egentligen. Hela mixen pÄverkas ju ocksÄ av att balansen mellan bas, mellanregister och diskant blir förvriden medans du mixar. För mixandet bygger ju pÄ att man ska hitta en balans i ljuden och instrumenten men ocksÄ pÄ hur man panorerar ljuden i stereo och hur man eq:ar de olika instrumenten i mixen.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kör med 160 kbps bittrare pÄ mp3:an, blir hörbart sÀmre dÄ tycker iaf jag,

öka till 256 el 320 och se om det blir bĂ€ttre 🙂

EDIT Men nÀr du tar ut den som wav-fil borde ljudet vara ok förstÄs..., skumt !

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...