Jump to content
Annons

Hur funkar det med USB-preamp och internt ljudkort?


jimutt

Recommended Posts

Hej!

Jag har en liten nybörjarfundering. Jag har en TubeMP project series USB preamp kopplad till datorn. Det jag undrar över är hur signalhanteringen från preampen sköts. Den är ju visserligen inkopplad via USB men jag antar att det fortfarande är ljudkortet som sköter om processeringen? Eller?

För har nämligen lite latency-problem ibland och funderar på om det skulle kunna lösa sig via att köpa ett nytt ljudkort (kör just nu på ett integrerat eftersom mitt gamla kort gått sönder) som stödjer "riktiga" asio-drivrutiner.

Redigerat av jimutt
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För har nämligen lite latency-problem ibland och funderar på om det skulle kunna lösa sig via att köpa ett nytt ljudkort (kör just nu på ett integrerat eftersom mitt gamla kort gått sönder) som stödjer "riktiga" asio-drivrutiner.

Har du testat ASIO4ALL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har testat ASIO4ALL men av någon anledning har jag väldigt svårt att få det att fungera bra med Sonar X3 som jag numer använder. Antingen hittar jag inte ljudenheterna i Sonar eller så kraschar ASIO4ALL när jag ska försöka ändra inställningarna.

Tidigare funkade ASIO4ALL-drivrutinerna rätt bra för mig när jag körde windows 8 och Cubase 5. Men nu får jag det inte att funka som jag vill. Så jag brukar vara tvungen att köra WASAPI-rutiner för att få det att funka hyfsat.

När det gäller datorn jag använder så kör jag med följande grejer:

OS: Windows 8.1 64bit

Moderkot: Asus Sabertooth P67

CPU: I5 2500k (vilket bör vara mer än tillräckligt)

RAM: 8 Gb (brukar aldrig använda mer än 50% i vanliga fall)

Grafikkort: GTX770

Men som sagt, ASIO4ALL bör ju fungera. Men har ägnat många timmar åt att jäklas med det utan att få det att fungera bra. Trots att det funkade förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du något annat på samtidigt i bakgrunden som kan spela upp ljud, t.ex vlc, spotify eller webbläsaren? När man kör Asio så kan man nämligen bara spela upp ljud från ett enda program, och har man då t.ex spotify startat sedan innan så är ljudkortet "upptaget" och då kan inte asoi starta som det ska. Men det kanske du har koll på redan?

Prova också att starta programmet som administratör och/eller i kompabilitetsläge under t.ex Windows 7 eller xp.

Edit: Om det krashar bara när du ändrar i inställningarna så prova att ändra i asoi offline innan du startar sonar. Jag tror att inställningarna är samma i offline som när man kör asio via ett program.

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

en usb-preamp fungerar som ett ljudkort. eftersom denna endast har en output så behövs det ett interface till för att att kunna lyssna också och där kommer problemet in.

om du inte har en mixer så är det bäst att köpa ett ljudkort med både ut och ingångar

men testa klart asio4all. på mac hade det varit lite enklare

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...