Jump to content
Annons

Varför fler utgångar än ingångar?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jag skall ju köpa ett externt ljudkort. Varför står det i annonser och annan information att ljudkortet har si och så många ingångar och utgångar, när det inte alls är sant!?

Fråga nr. 1: T.ex. skriver många tillverkare att kortet har 10 ingångar. Vid närmare undersökning har det bara 4 ingångar. De övriga s.k. "ingångarna" avser spdif in, midi in och annat. Samma sak på utgångssidan. När jag trodde att ett ljudkort har 10 ingångar, så trodde jag man menar 10 stycken line/mik in. Men icke..

Fråga nr. 2: Varför har ljudkortet fler utgångar än ingångar? Jag behöver kanske 8 riktiga (line/mik in) ingångar egentligen, men bara 2 utgångar (stereo L/R). Vad skall man ha alla utgångar till?

:musik

Annons
Postat

Om du behöver 7.1-ljud så kanske det kan va bra med en massa utgångar? Eller om du behöver testa hur din hit låter i bastu-miljö, kan du dra en extra kabel dit?

Jag håller med. Ett annat problem är när du går upp till 192 khz. Då helt plötsligt så tappar du en massa ingångar som du hade när du körde 48 khz. Det skriver dom aldrig i säljbladet. Lite B...

/Jimmy

Postat

Håller med om att det är dumt att summera alla möjliga in- och utgångar. Istället borde antalet anges för varje typ av anslutningar, typ: 2 mickingångar, 6 linjeingånar och 8 digitala ingångar etc...

Sedan tycker jag att det är bra om ett interface har åtminstone lika många utgångar som ingångar. Det gör det möjligt att skicka ut signaler till externa effekter eller processorer. Jag använder t ex ett externt reverb när jag mixar. Tappar från aux i Cubase via analoga utgångar. Låter reverbsignalen gå in på ett par analoga ingångar och spelar sedan in reverbet på ett separat spår.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Just nu inloggade (Visa hela listan)

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.