Jump to content
Annons

Cubase SE eller Cubase LE?


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

När man köper externt ljudkort till sin bärbara pc så får man med musikinspelningsprogram många gånger. Till något fick man med Cubase SE och till ett annat ingick Cubase LE. Vilken är skillnaden dem emellan??

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Helt fel!!!!

Cubase LE saknar en otrolig massa features. SE är en något nerskalad version av Cubase SX 1. I LE kan du tex bara köra åtta mjukvarusynthar, något som gör att den inte är direkt lämplig för att göra annat än ett väldigt grundläggande arr. Det saknas en mängd andra viktiga saker med. Tror du kan se en jämförelse på Steinbergs hemsida.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej Signert & Krumhorn (och alla andra)!

Nu blir jag verkligen förvånad! Det stämmer att Andreason är kunniga och också villiga om de saknar kunskap om något, att i så fall ta reda på det.

Men...faktum är att jag idag fått ett mail ifrån en annan butik i 4Sound-kedjan (där bl.a. Andreasson ingår), där det står att de via generalagenten (Steinberg), fått reda på att Cubase SE och Cubase LE är precis samma sak!!!

Kan generalagenten ha fel??

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som står på Steinbergs site lär nog vara närmast sanningen, eftersom det är Steinberg som gör programmen... 😛

Generalagenten är inte Steinberg, utan MI-7 - men jag har svårt att tänka mig att killarna på MI-7 inte skulle ha koll på det, så det föreligger nog något missförstånd i så fall, om en butik har lämnat felaktiga besked.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tackar tackar. Har nu läst jämförelsen. Det fanns en del saker som skiljde dem åt, några saker var lite kinesiska men mycket greppade jag. Redo/undo-funktionen var klart begränsad med både LE- och SE-varianterna (10 ggr). Då får man hålla tungan rätt i mun, och räkna... Eller spela rätt helt enkelt. 😳

Sedan klarade ju inte SE MTC recieve faktiskt, till skillnad från LE. Antalet audio- och MIDI-spår med LE-varianten räcker gott för mig.

Köper ljudkort där LE ingår. Kör på det ett tag och ser om det räcker.

Tror ni man kan uppgradera sedan till SE? Eller kanske till en fullblodsvariant?

Kan man få notutskrift i dessa program? Vilket av dem? Missade jag det i jämförelsen?? Jag har tidigare använt ett "Digital Orchestrator Plus" för mångkanalinspelning, i samma prisklass. Där fick man tjusiga notutskrifterna dessutom.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan man få notutskrift i dessa program? Vilket av dem? Missade jag det i jämförelsen??

I tabellen anges att endast SX har "Professional Score layout and printing functions". Det framgår liksom inte om de andra varianterna har någon score-funktion överhuvudtaget. Du kanske kan vända dig till MI-7 (underrättelsetjänsten 😳 ) för mer info.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
I LE kan du tex bara köra åtta mjukvarusynthar, något som gör att den inte är direkt lämplig för att göra annat än ett väldigt grundläggande arr. Det saknas en mängd andra viktiga saker med. Tror du kan se en jämförelse på Steinbergs hemsida.

Ja ser att det står "VST Instrument Slots: 8"

Men det står också "number of MIDI tracks: up to 64"

Vad betyder det?

En annan grej som verkar lite..

Drum Editor: o

Betyder det att man inte kan programmera trummor i Cubase LE eller?

De e de skillnader som verkar värst mellan LE o SE..

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

SE, funkar utmärkt i en hemstudio ( för mig i varje fall).. behöver inte mer än oändligt med midispår.. och audiospåren blir inte så oerhört många.. "Key, List, Basic score editor" finns i alla varianterna.. för min del så räcker den som finns i SE =)

/David

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

det står "VST Instrument Slots: 8" Men också "number of MIDI tracks: up to 64" Vad betyder det?

- Man kan ha samma VST-instrument på många midi-kanaler och en del VSTi är ju multitimbrala som ex Hypersonic

som kan ha 16 st olika instrument för varje öppnad uti VSTi-Instrument Slot samt ovanpå det externa synthar!

"Drum Editor: o" Betyder det att man inte kan programmera trummor i Cubase LE eller?

- Man kan alltid programera trummor i editerings fönstret som fungerar snarlikt(?)

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

det står "VST Instrument Slots: 8" Men också "number of MIDI tracks: up to 64" Vad betyder det?

- Man kan ha samma VST-instrument på många midi-kanaler och en del VSTi är ju multitimbrala som ex Hypersonic

som kan ha 16 st olika instrument för varje öppnad uti VSTi-Instrument Slot samt ovanpå det externa synthar!

Så man kan ha upp till 8 spår med samma VSTi eller använda 8 ljud från samma VSTi samtidigt eller vad?

Kan man ha upp till 64 tracks som man har gjort med olika midisyntar förutom de 48 audio tracksen...? I såna fall är inte begränsningarna särskilt påträngande...

De e LE ja prata om BTW..

Men ja har nog fattat fel.. (eller rättare sagt inte fattat alls..)

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det lär väl va så att du kan ha max 8 olika VSTi igång samtidigt.

Men det lär väl gå att bounca ner spåren till audio, och därigenom kunna köra fler om det behövs. Lite bökigt kanske, men måste man så.... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

- Man kan ha samma VST-instrument på många midi-kanaler och en del VSTi är ju multitimbrala som ex Hypersonic

som kan ha 16 st olika instrument för varje öppnad uti VSTi-Instrument Slot samt ovanpå det externa synthar!

Eller också borde man kunna styra 8 st VST-instrument och 56 stycken externa hårdvaru-midisyntar samtidigt...?

/H.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, det lär väl va så att du kan ha max 8 olika VSTi igång samtidigt.

Men det lär väl gå att bounca ner spåren till audio, och därigenom kunna köra fler om det behövs. Lite bökigt kanske, men måste man så.... 🙂

Aha, åtta olika instrument på upp till 64 tracks..

nu tror jag de trillade ner 😉

/ Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...