Jump to content
Annons

Storlek på monitorer i förhållande till rum


Erikafleijongaph

Recommended Posts

Hej! 🙂

Jag har sett att detta har diskuterats tidigare, men diskussionerna har inte mynnat ut i några konkreta svar, så jag tar upp det igen: hur påverkar rummets storlek valet av monitorer? Vad jag förstår så är en grundregel att mindre monitorer fungerar bättre i ett mindre rum och större monitorer i ett större rum. Det som jag har problem med att utröna är vad som är "större" och "mindre"? Den generella frågan är således: hur parar man ihop monitorer och rum storleksmässigt, rent konkret? Hur stora bör monitorerna vara i ett rum på 6 kvadrat, 12 kvadrat eller 18 kvadrat, t.ex?

Om någon skulle kunna ge sig på en specifik rekommendation så skulle det också vara väldigt uppskattat. Jag har nu äntligen ett rum som är avvarat till inspelning. Det är ett uppskattningsvis 15 kvadratmeters, rektangulärt format rum. Takhöjden är uppskattnings- och gissningsvis 2,4 meter. Runt väggarna hänger ett tjockt tyg, och golvet är klätt med en matta för akustikens skull. I rummet står ett stort trumset, två halfstacks, ett PA-system för sång och bas, en tresits-soffa och ett skrivbord. Himmelriket. 🙂 Jag spelar Nick Drake-influerad akustisk musik och heavy metal om vartannat, och jag har inte tänkt att till en början införskaffa en sub.

Tacksam för svar. Ha en trevlig söndag! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bra fråga.

Det är flera faktorer som inverkar här. Rummets mått, rummets utformning och konstruktion (väggar, golv och tak), högtalarnas prestanda samt placering av högtalare och sweetspot.

Alla dessa parametrar samverkar med varandra och bildar ett system.

RUMMET

I teorin så sätter rummets 1:a axiella mod golvet för hur långt ned i frekvens rummet kan spela, MEN, här påverkar konstruktionen av rummets skal vad som rent praktiskt sker i low end-registret.

Jämför vi en betongbunker med ett rum vars skal är av trä (med samma dimensioner), så kommer betongbunkern att "hålla inne" de låga frekvenserna, medan rummet av trä kommer släppa igenom en del av de låga frekvenserna. Av den anledningen kan "trärummet" visa upp ett större akustiskt mått jämfört med betongrummet vid en mätning. Trots att rumsmåtten är identiska.

Små rumsmått ger även upphov till andra problem såsom placering av sweetspot på önskvärt ställe, tidiga reflexer från väggar och tak pga. av högtalarna måste placeras nära väggen osv.

HÖGTALARE

Här finns det olika åsikter vad gäller storlek i förhållande till rummet de ska användas i.

Låt oss först titta på vad som är den största skillnaden mellan olika storlekar på högtalare.

Många små högtalarelement kan faktiskt spela väldigt lågt ned i frekvens. Problemet är bara att det inte mäktar med att generera ett högt ljudtryck (SPL). Placeras sedan elementet i en låda så bildar det ett system i sig.

Det som händer när man överdimensionerar högtalare till en given rumsstorlek, är att man skapar ett så pass högt ljudtryck som orkar dra igång rummets första mod / problemfrekvenser, vilket ger ett ojämnt frekvenssvar som är svårare att mixa i pga. av maskering och ojämna nivåer tex. En annan faktor är att större högtalare "faller samman" på ett längre lyssningsavstånd jämfört med mindre dito.

Ska man då av den anledningen dimensionera högtalarna så att de inte spelar lägre ned i frekvens än rummets första axiella mod och sedan kollar low end i hörlurar? Eller, ska man dimensionera högtalarna så att de spelar ända ned till ett för musik nedre frekvensgolv, och "lära" sig den ojämna frekvensresponsen i low end?

Om man ska mixa / mastra är bägge alternativen en kompromiss tycker jag. Får jag själv välja så tar jag dock scenariot med de mindre monitorerna + hörlurar faktiskt. Eventuellt med en separat sub som kan mutas. Fördelen med separat sub är att man har större frihet vad gäller placering. Om setupen används för låtskriveri och slaskmixar spelar kanske inte detta så stor roll för användaren.

Jobbar man däremot mer professionellt med mix / mastering så är lösningen att akustikreglera rummet.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...