Jump to content
Annons

Bästa sätt att reparera axelbandsknopp som börjat lossna på elgitarr?


suprapappa

Recommended Posts

Hallå!

Har en Epiphone Firebird där knopparna till axelbandet har börjat lossna. Jag har reparerat en gång med att fylla hållet med lite flis från tändstickor och lim men redan efter ett par gig har det lossnat igen och gjort hålet för stort. Jag använder straplocks vilket jag antar ökar belastningen på knoppen.

Vad är era tips för att reparera detta? Kan olika tillvägagångsätt vara att föredra beroende på träslag. Jag har inte lyckats hitta ngn info om gitarren så jag vet inte vad det är för träslag med det är en Korea-tillverkad "Custom Shop Limited Edition" (yeah right 😉 ).

Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå!

Har en Epiphone Firebird där knopparna till axelbandet har börjat lossna. Jag har reparerat en gång med att fylla hållet med lite flis från tändstickor och lim men redan efter ett par gig har det lossnat igen och gjort hålet för stort. Jag använder straplocks vilket jag antar ökar belastningen på knoppen.

Vad är era tips för att reparera detta? Kan olika tillvägagångsätt vara att föredra beroende på träslag. Jag har inte lyckats hitta ngn info om gitarren så jag vet inte vad det är för träslag med det är en Korea-tillverkad "Custom Shop Limited Edition" (yeah right 😉 ).

Tack!

Borra ur hålet 6-8 mm och skaffa / gör en plugg av hårt tätvuxet virke. Pluggen gör du tajt så att den får knackas in. Fyll hålet med vanligt trälim innan. Borra nytt hål för skuven med dimension motsvarande kärnan på skruven.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har haft samma elände med straplocks, har lessnat helt på dem. På telen satte jag dit långa kraftiga plåtskruv med en blank karosseribricka innanför så kan inte remmen hoppa av. Går bra att få ner gitarren med remmen påskruvad i fodralet. Oxå. På sista gitarrbygget kör jag bara med orginalknopparna. Sen har jag en rem till varje gitarr o bas (4 st) Straplocks är mer krångel än de tillför tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen!

Jag använder straplocks på fler gitarrer utan detta problem....vet inte om det blir en annan vinkel på Firebirden eller om det är träet som är mjukare.

Jag tycker det ser ut som att de skruvar som följer med straplocksen är i minsta o kortaste laget, efter några års spelande ger trät med sig. Det borde funka bättre med lika smala, men längre skruv…

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...