Jump to content
Annons

V-Amp2 (och POD) låter fett sedan tunt


kernel1

Recommended Posts

Hej,

det här är kanske en väldigt korkad fråga, men jag är förbryllad och någon kanske kan sprida lite ljus i mörkret i hemmastudion.

Mitt (och en kompis) problem är följande:

---

När jag spelar in gitarr genom min V-Amp2 (han har en POD) låter ljudet mycket "fetare" när man direktlyssnar i mixerbordet än när man sedan spelar upp det igen från Cubase (och lyssnar via mixerbordet). Vi ställer in signalnivåerna noggrant och ganska högt (nära det det röda i Cubase och lite drygt 0dB i mixerbordet).

Är detta normalt och självklart, eller har jag missat något i kedjan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

i det här fallet beror det nog på vad du har för ljudkort(digitalomvandlarnas kvalité) och vilken samplingsfrekvens du använder när du spelar in.

jag har aldrig gjort någon vetenskaplig undersökning, men just distade gitarrer sades vara något som lät sämre på digital media än analog. det pratades så iallafall när cd-skivorna kom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är nog något sådant. Jag har en ganska bra dator, men ett billigt ljudkort (ESI Juli@). Kompisen har lite sämre dator, men ett finare (mellanprisklass) ljudkort. Kommer inte ihåg vilket.

Jag har inte gjort några jämförande tester med olika samplingsfrekvens och bitdjup. Borde nog göra det.

Det konstiga är att jag tycker att kvalitetsförlusten inte alls är lika stor när jag spelar in akustiskt (sång, akustisk gitarr...). Om det bara var ljudkortet borde man väl ha en likartad skillnad? När jag spelar upp elgitarrljudet är det som om en massa bas och något annt försvunnit och det låter mycket tunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det konstiga är att jag tycker att kvalitetsförlusten inte alls är lika stor när jag spelar in akustiskt (sång, akustisk gitarr...). Om det bara var ljudkortet borde man väl ha en likartad skillnad?

nej. det distade ljudet är nog känsligare för sånt.

Redigerat av Itzhak
Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett korkat svar men.. Om du spelar in en stereosignal från V-amp2... Du kommer väl i håg att panorera ut dom vänter/höger sen i datorn. 🙂

Och framför allt...du spelar väl in ett stereospår? Lyssnar du i stereo och spelar in i mono så är det inte konstigt om det låter tunt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett korkat svar men.. Om du spelar in en stereosignal från V-amp2... Du kommer väl i håg att panorera ut dom vänter/höger sen i datorn.  😲

Och framför allt...du spelar väl in ett stereospår? Lyssnar du i stereo och spelar in i mono så är det inte konstigt om det låter tunt.

Och framför allt. Spela inte in en distad gitarr i stereo!

Finns väll inte rätt eller fel, men det absolut vanligaste är att spela in gitarren i mono. Sedan kan man ju om man vill bredda gitarren slänga på en stereo effekt, typ ett stereo reverb eller så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett korkat svar men.. Om du spelar in en stereosignal från V-amp2... Du kommer väl i håg att panorera ut dom vänter/höger sen i datorn.  😲

Och framför allt...du spelar väl in ett stereospår? Lyssnar du i stereo och spelar in i mono så är det inte konstigt om det låter tunt.

Och framför allt. Spela inte in en distad gitarr i stereo!

Finns väll inte rätt eller fel, men det absolut vanligaste är att spela in gitarren i mono. Sedan kan man ju om man vill bredda gitarren slänga på en stereo effekt, typ ett stereo reverb eller så.

Varför då?

Jag tycker det låter otoligt fett med stereodistar, du fattar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett korkat svar men.. Om du spelar in en stereosignal från V-amp2... Du kommer väl i håg att panorera ut dom vänter/höger sen i datorn.  😲

Och framför allt...du spelar väl in ett stereospår? Lyssnar du i stereo och spelar in i mono så är det inte konstigt om det låter tunt.

om det är det, så blir det kommendering till sibirien, för kernel1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett korkat svar men.. Om du spelar in en stereosignal från V-amp2... Du kommer väl i håg att panorera ut dom vänter/höger sen i datorn.  😲

Och framför allt...du spelar väl in ett stereospår? Lyssnar du i stereo och spelar in i mono så är det inte konstigt om det låter tunt.

Och framför allt. Spela inte in en distad gitarr i stereo!

Finns väll inte rätt eller fel, men det absolut vanligaste är att spela in gitarren i mono. Sedan kan man ju om man vill bredda gitarren slänga på en stereo effekt, typ ett stereo reverb eller så.

Varför då?

Jag tycker det låter otoligt fett med stereodistar, du fattar.

Som sagt: det finns inget rätt eller fel! Det du tycker låter bra, det är bra!

Det är örat som bestämmer, inget annat! 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här logiken stämmer ju inte. Det är klart man ska spela in V-Amp/Pod i stereo. Det är ju inte bara en gitarr (eller förstärkare) man spelar in, det är alla effekter också, inkl chorus, reverb osv. De följer ju med i utsignalen från V-Ampen, allting klart för uppspelning, optimerade för stereo.

Ska man däremot bara lajna genom V-Ampen och lägga på grejor senare i datorn är det skillnad.

Om du hör något annat ut från datorn än vad du stoppade in, har det enbart med datorn, mjukvaran och I/O att göra, inte med V-Ampen.

Så kolla pan, stereoljud in, master ut, digital inspelnings kvalitet (ju högre kvalitet in ju bättre förstås).

44KHz/16 bitar/stereo borde räcka långt. Men det är klart, högre är ännu bättre.

:] Fish

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med föregående. Att man traditionellt spelar in gitarr i mono beror ju oftast på att man bara spelar in en stärkare (eventuellt med flera micar) och lägger på eventuella effekter i efterhand.

Men pannar man gitarrerna väldigt hårt åt något håll så finns det ju ingen anledning att spela in i stereo egentligen. Mer än om man kör någon stereoeffekt som låter bra även i mono.

Men de flesta effekter är i mitt tycke bättre att lägga på vid mixen istället för vid inspelning, om man ska göra en seriösare inspelning. Bättre att ha torra ljud att leka med.

Att dubba gitarrerna och panna ut dem är ju en gammal beprövad metod för att få ett fetare ljud. Även om gitarrerna låter likadant så blir det ju tillräckligt mycket ojämnheter för att det ska låta fetare.

ESI Juli@ må vara billigt, men inte så dåligt att en annars fet gitarr låter tunn. Kolla så att du inte har dubbel medhörning (i mjukvara och hårdvara).

Sen är det ju lite psykologiskt med. Spelar man själv gitarren så upplever man ljudet på ett helt annat sätt än när man lyssnar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...