Jump to content
Annons

Inspelning mot NAS?


Andréas Hall

Recommended Posts

Hej

Har funderingar på att köpa en NAS för att få mer nytta av hemmanätverket, är det någon som testat att köra NAS:en som lagringsmedia vid inspelning?

Har en 27' iMac Intel i5 quad-core med 8gb RAM. Kör Logic pro x och har en extern usb 3 hd idag.

Tacksam för input

Med vänlig hälsning,

Andréas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För ren inspelning är det inga problem. Ska du däremot spela upp ett eller flera spår i synk med inspelningen får du se upp med tidsfördröjningen. Över nätverket kan den variera beroende på många faktorer. Jag spelar in och mixar mot min nas emellanåt. Klipper film också. Inga problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har både NAS och filserver, men använder inget för inspelning/uppspelning i studio, i realtid.

Däremot är NAS helt oumbärlig som backup, så för din del skulle jag fortsätta köra inspelning mot lokal USB3-hårddisk/SSD (har du Mac kan du ju även köra Thunderbolt-disk). USB3-SSD-hårddisk borde räcka extremt långt för de flesta.

Själv kör jag förvisso PC i studion, men har lokala (interna) SSD-hårddiskar i datorn som sedan synkroniseras till mitt NAS och även filserver. Filservern kör även remote-backup till en krypterad backuptjänst lite nu och då.

Det gör att datat finns att tillgå i flera steg, och jag har snabb åtkomst (lokalt) ifall det är någonting som pajjar. Men skulle huset brinna ner (hemska tanke!), finns alla inspelningar och mixningar någon annan stans.

Redigerat av Cathrine
Link to comment
Dela på andra sajter

Gjorde en diger undersökning gällande överföringshastigheter och latency. Det korta svaret om NAS är att den ej är lämplig att spela in musik på eftersom latencyn blir för hög. Rådata och siffror hittar den intresserade här: https://www.studio.se/index.php/topic/103806-oeverfoeringshastigheter-harddisk-usb-firewire-thunderbolt-naetverk/

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...