Jump to content
Annons

Bojkotten


matsumoto

Recommended Posts

Annons

Att inte köpa skivor/filmer och därmed ge dom som gjort produktionen betalt för sitt arbete är ju helt jäkla out there! Ska inte säga att jag inte laddar ner, men är det någonting jag gillar så går jag och köper det. Inte bara för att de ska ha betalt för det, vilket dom ska, utan även för att jag tycker det är kul att ha den tryckte produkten.

En sak är säker i alla fall: Dom som står bakom siter som bojkotta.com och piratbyrån är INTE musiker, eller har något som helst att tjäna inom den branschen!! Det vore som att gräva sin egen grav.

För hur musik än säljs, om det är genom skivbolag eller via internet, så ska alltid dom bakom musiken/produktionen ha betalt. Även internetsåld musik har producenter och "elaka" Bert-individer bakom sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

intressant observation angående Björn Rosenströms väg till framgång:P

Men vad gör man om man råkar vara en urpantad hårdrockare som jobbar deltid för att ha tid med musiken som man förlorar mer pengar på än man drar in?

Vad gör man när inte som Björn Rosenström kan spela in allt man behöver på en gammal pc och en kondensatormick, utan måste söka sig till en kommersiellt driven studio? (en inspelning som dessutom tar lite längre tid än 1 sång + gitarr)

Hur gör man när man är 6 pers i bandet + utrustning och spelar sådan musik att man inte kan ställa sig på en pub och spela inför fulla människor pga. att det helt enkelt inte finns plats eller intresse av kroglivet att boka bandet?

Vad gör man när Pepsi inte vill lobba in 34 miljoner i reklam/spons? (eller ens 34 kr för den delen) 😛

Jo, man signar upp för ett skivbolag, åker till en studio och spelar in för dyra pengar, och hoppas på att tillräckligt många köper skivan så man har råd att fortsätta göra skivor!

För ingen är väl så dum och tror att någon annan än metallica, britney och per gessle verkligen tjänar PENGAR på musiken?

Och ja, ämnet har tagits upp tidigare, jag hade lite tid över helt henkelt. 😱

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag är också fett emot bojkotten.

De där människorna är ingenting annat än lata och snåla, och sen att dom försöker rättfärdiga det med meningar som "fri kulturell spridning" mm är bara tragiskt.

Debatten om huruvida man ska ladda hem eller inte har ju förts på detta forum, men jag tror inte att just den aktuella bojkotten har tagits upp tidigare? eller har jag fel?

Måste bifoga ännu ett fint citat från piratbyråforumet innan jag avslutar:P *sarkasm*

"artister hittar alltid andra sätt att livnära sig på, om dom är tillräckligt ihärdiga"

Link to comment
Dela på andra sajter

"artister hittar alltid andra sätt att livnära sig på, om dom är tillräckligt ihärdiga"

:rolleyes:

Då skall jag leta upp dem som delar denna åsikt och livnära mig på att sälja deras stjärtar..... eller nåt.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

miren (oregistrerad)

Hej,

jag skulle kunna inleda med att förlöjliga alla användare på forum.studio.se med att citera en forumavändare, som matsumoto gör, och ta ett godtyckligt citat ifrån den största göken eller det mest i sammanhanget passande citatet...

Enligt mig är det ett sätt att framhäva sin åsikt som är så låg att den når botten och fortsätter. Argumentationsteknik= -5.

Det finns precis samma frågeställning på det här forumet; ungefär: hur fan ska man få till nån balans i den här smeten med upphovsrätt och piratkopiering?

Det är så otroligt lätt att kläcka ur sig sina stereotypa ståndpunkter i den här frågan så jag kan inte låta bli att bli påmind om det nästan lika tröttsamma sättet att argumentera som fanns(finns?) när det gäller t ex Linux och "fri" programvara kontra Windows.

Jag har inte läst igenom allt själv, det medges 😛

Men allvarligt talat så är det märkligt att hör att "De där människorna är ingenting annat än lata och snåla". Förstår inte vilka som berörs? Just "De där människorna" är en sån klassiker...........

Förmodligen är det alla som någonsin har hämtat någon upphovsrättsskyddad produkt ifrån nätet eller har köpt en kassett och spelat in polarens skiva. Nån annan definition kan jag inte se. I sådana fall gör matsumotos inlägg mig uppretad för det innebär att han kallar mig för lat och snål.

Skärp upp debatten kvalitetsmässigt ett snäpp, ta den på ett mer oseriöst forum eller bara lägg ner, ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Miren, jag håller med att det finns mycket av det som du kallar oseriöst, men vad f-n vore livet om man inte kunde skoja om/driva med/skratta åt alla underligheter och konstigheter i vår värld. Visst kan det väl få finnas en del "oseriösa" trådar även på ett i övrigt seriöst forum. Lite avkoppling skadar aldrig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ladda ner upphovsrätts skyddat (särskrivning?) när man kan ladda ner o-signade artisters låtar? Som oftast är mycket bättre än all kommersiell skit som finns ute i världen. Dessutom finns det nog mer inspiration att hämta från en osignad artist.

Link to comment
Dela på andra sajter

miren (oregistrerad)
Miren, jag håller med att det finns mycket av det som du kallar oseriöst, men vad f-n vore livet om man inte kunde skoja om/driva med/skratta åt alla underligheter och konstigheter i vår värld. Visst kan det väl få finnas en del "oseriösa" trådar även på ett i övrigt seriöst forum. Lite avkoppling skadar aldrig.

Aaa, äää, ok då 😆

vissa debatter verkar få mig att gå igång i full affekt, hehe...

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ladda ner upphovsrätts skyddat (särskrivning?) när man kan ladda ner o-signade artisters låtar? Som oftast är mycket bättre än all kommersiell skit som finns ute i världen. Dessutom finns det nog mer inspiration att hämta från en osignad artist.

Därför att kommersiell radiopumpad musik som alla känner till och kan sjunga med på funkar bättre på för- och efterfester. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför ladda ner upphovsrätts skyddat (särskrivning?) när man kan ladda ner o-signade artisters låtar? Som oftast är mycket bättre än all kommersiell skit som finns ute i världen. Dessutom finns det nog mer inspiration att hämta från en osignad artist.

Därför att kommersiell radiopumpad musik som alla känner till och kan sjunga med på funkar bättre på för- och efterfester. 😏

Jo jag instämmer faktiskt, Men i mina öron spelar artisten och artistens plånbok nån roll, utan det är musiken jag vill höra, så det är skitsamma, bara låten är bra så funkar det på förfest rep efterfest. På tal om förfest så måste jag göra mig i ordning och dra till en polare, ha d!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...