Jump to content
Annons

Midireglage


michio77

Recommended Posts

Hej! Jag har problem att få min sl mkII att göra som jag vill. Till att börja med så undrar jag om man måste koppla både usb och midikablar? Jag har fått för mig att midisignaler kan färdas via usb. Problemet är att jag inte kan tillskriva knappar och reglage till det jag vill att dom ska styra. Om jag tex ctrl-klickar på ett reglage i pluggen som jag använder så kan jag välja "assign to..." och sen ska jag väl bara behöva röra på reglaget som jag vill använda. Men inget händer. Jag har tidigare försökt att byta reglage för "swell" i mina cinesamples pluggar som by default ligger på modwheel men jag lyckas bara inte. Nån som är duktig på sånna här grejor får jättegärna tända lampan åt mig i detta mörker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

du behöver bara koppla in en av sladdarna, antingen usb eller midi annars får du dubbla midisignaler in i datorn. Jag vet inte riktigt vad det är för midi-keyboard du har, men ibland måste ju klaviaturen strömförsörjas genom USB-kabeln. Både mitt CME Z Key och ett Alesis Q 25 strular för mig också, mest i Pro Tools (sustain-pedal som inte alltid funkar) och i Logic.

Kanske nån annan som vet mer?

mvh/Peter

PS: ditt keyboard (Novation?) verkar ju ha en separat strömförsörjning. Jag hade ju kört bara med midi-kabel i såna fall (Litar inte på USB;-)

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med så undrar jag om man måste koppla både usb och midikablar?

Om jag tex ctrl-klickar på ett reglage i pluggen som jag använder så kan jag välja "assign to..." och sen ska jag väl bara behöva röra på reglaget som jag vill använda.

Du behöver antagligen göra ngn form av midisetup av din kontroller, kolla även att in (och ibland ut t ex feedback lampor) är aktiverade.

Har kontrollers med ej logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag har varit och rotat i setup och preferences utan att lyckas. Med keyboarden följer också ett program som heter automap som ska mappa men det fungerar liksom inte på pluggarna. Jag blir så trött på sånt här. Jag vill ju bara göra musik. :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...