Jump to content
Annons

Ny MIDI-klaviatur, tips?


Gerterface

Recommended Posts

Tjenare,

DÄ min klaviatur nydligen har gÄtt sönder mÄste jag köpa en ny. Som tur Àr tÀcker garantin problemet med denna förra sÄ fÄr tillbaka pengarna. Budgeten ligger pÄ 3000kr, men hÄller mig gÀrna under den, sÄklart.

Det jag kÀnner Àr viktigt för klaviaturen:

-61 tangenter eller mer. Skriver filmmusik sĂ„ kommer behöva spela in en del piano-kompositioner. Är Ă€ven pianist.

-Modulation Wheel

-Pitchbend Wheel (eller liknande som man kan assigna till pitchbend)

-Breath Controller Input

-GÀrna ett par drumpads, men inget mÄste.

-GĂ€rna en hel del knappar som man kan assigna till play, pause, record osv.

Cubase 7 och EastWest PLAY Àr för övrigt de software jag för det mesta arbetar med.

Ge gĂ€rna lite tips pĂ„ klaviaturer som ni hört mycket bra om eller har egen erfarenhet utav. Tack i förhand! 🙂

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Hej Gerterface.

TrĂ„kigt att höra, att din midi keyboard Ă€r paj. 🙁 Minns sjĂ€lv hur det var nĂ€r man ska hitta en midi-klav som passar alla sina behov.

(Den ena har nÄgot som den andra inte har...och den tredje kan nÄgot, som den fjÀrde aldrig kan.)

Som hellfog skriver sÄ Àr Novation impuls 61 ganska populÀr... med en inbyggd arpegiator som kanske kan vara lite cool. Och AUTOMAP ska vÀl vara unik till just Novation keyboards. (mycket keyboard för pengarna/ 2900 :- ordermusik.se)

SjÀlv blev jag fundersam pÄ varför alla keyboards har sÄ liten display? Meningen med en display Àr vÀl att man ska kunna se vad det stÄr i den?

SÄ dÀrför köpte jag en Nektar Panorama P6. Kanner mig MER Àn nöjd med den.

http://www.nektartech.com/PRODUCTS/Panorama-P4-P6

Du skriver att du har önskemÄl om Breath Controller Input. Hade din gamla midi-keyboard det ? Antar att du vill "blÄsa liv" i alla fantastiska ljud som EWQL erbjuder.(expression/modulation) Hittar du ingen som har Breath Controller Input, sÄ finns ju alltid LEMUR,(en app till ipad) som fungerar otroligt smidigt. HÀr Àr en video dÄ Mr Ed visar hur det kan lÄta. 1:20.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack för tipsen!

Den Nektar 61 keyboard sĂ„g vĂ€ldigt frestande ut, men tyvĂ€rr lite utanför min budget just nu. Men man blir ju sugen pĂ„ att slĂ€nga in en extra tusenlapp för den faktiskt.. Vi fĂ„r se, hehe. 🙂

Just nu lutar det mot Novation Impuls 61. Det enda jag inte Àr helt nöjd med angÄende denna Àr att (vad jag kan se) verkar det inte finnas nÄgon input för en Breath Controller. För att svara pÄ din frÄga Kr-Illo, sÄ har jag ingen sÄdan men planerar att införskaffa en nÀr det passar. Har ingen iPad, men har en iPhone och LEMUR skall ju funka Àven pÄ en sÄdan, sÄ fÄr satsa pÄ det i vÀrsta fall.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

🙂 Nektar panorama Ă€r inte alls sĂ„ tokig. Nu anvĂ€nder jag bara 50% av alla finesser som den bjuder pĂ„,....men den har möjligheter att vĂ€xa i.

AngÄende breath controller sÄ finns det ju sÄdan via USB.

http://www.tecontrol.se/products/usb-midi-breath-controller

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

"Studiologic Fatar Numa Compact" har 88 jÀttesköna tangenter men inga övriga midireglage mer Àn pitch och modulation. DÀremot har den en handfull inbyggda ljud om man Àr pÄ det humöret. Finns hos tysken för ca 3800 kr inkl frakt. Jag Àr supernöjd.

Edit: Ooops, det lÄter som om jag försöker sÀlja nÄgot... Vad jag vill ha sagt Àr snarare att jag tror det blir svÄrt att hitta ett midiklaviatur med bÀttre pianokÀnsla, för mindre pengar, Àn detta. Dock krÀver den strömadaptor Àven om den har USB midi-interface.

Redigerat av freddie
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grattis... du kommer sĂ€kert att bli nöjd. MĂ„nga sĂ€ger att den hĂ„ller bra kvalitĂ© och att den Ă€r skön att spela pĂ„. Jag funderade sjĂ€lv pĂ„ att skaffa mig en sĂ„dan (innan det blev en Nektar)... men eftersom jag ser lite dĂ„ligt, sĂ„ ville jag ha en med större display. 😑

Det hade varit skoj om du kunde testa den inbyggda arpegiator tillsammans med nÄgon staccato som finns i ewql, och se vad som hÀnder ?

Lycka till med ditt nya köp. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Tack! 🙂 Japp, nöjd tror jag allt jag blir. Packade precis upp den och den passar vĂ€ldigt bra i mitt studiorum i alla fall, hehe. Lagom storlek och tangenterna kĂ€nns oerhört sköna! Eftersom jag har ett piano stĂ„endes nere i vardagsrummet som jag spelar en hel del pĂ„ Ă€r jag vĂ€ldigt krĂ€sen nĂ€r det gĂ€ller tangenter, men dessa kĂ€nns bra. En bra kompromiss mellan keyboard och riktigt piano.

Nu fÄr det bli att ta och sÀtta sig och lÀra sig vad den har att erbjuda. Arpegiatorn lÄter intressant, skall definitivt titta upp den och se hur den fungerar! Kan posta resultat med nÄgot frÄn EW om intresse finns.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...