Jump to content
Annons

Studio Monitor smäller. Skadligt?


technorocker (oregistrerad)

Recommended Posts

technorocker (oregistrerad)

Tja

Min ena studio monitor har börjat smälla som fan,när man startar dom så smäller det från båda men på den ena monitorn så smäller det OFTA.

Har balanserade XLR kablar,båda monitorer kopplade till jordat eluttag osv.

Jag undrar om monitorn kan ta skada när det smäller? eller äre lugnt att ha den igång? så man inte orsakar nån explosion? 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att den smäller till lite när du startar den är väl normalt.

Vad menar du med att den smäller OFTA? Menar du att den smäller även när den är på och du inte gör något annat än lyssnar på musik, eller vad?

Det är inte normalt, och isåfall tror jag den kan vara på väg att gå sönder. Har du garanti kan det vara läge att visa upp den där du köpte den.

Link to comment
Dela på andra sajter

technorocker (oregistrerad)

Att den smäller till lite när du startar den är väl normalt.

Vad menar du med att den smäller OFTA? Menar du att den smäller även när den är på och du inte gör något annat än lyssnar på musik, eller vad?

Det är inte normalt, och isåfall tror jag den kan vara på väg att gå sönder. Har du garanti kan det vara läge att visa upp den där du köpte den.

Tack för ditt svar!

Ja den smäller när man bara lyssnar på musik,eller om den bara är igång. smäller lite då och då.

om den är påväg att gå sönder, är det direkt skadligt att ha den igång öht?

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kommer inte faktiskt att explodera, så du kan vara lugn. Däremot så kanske den går att rädda om du får den reparerad. Beroende på hur dyr den är så kan det ju vara lönt?

Att stänga av monitorerna när du inte använder dem är bra på många sätt. De håller längre på det sättet t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Slå på monitorerna sist. Jag har kontaktlister för syntar, rackskåp, mixerbord och sist monitorer. Slår på saker i den ordningen. Slår sedan av i motsatt, d.v.s. jag börjar med monitorer och mixerbord. Då går det minimalt med spikar genom utrustningen.

Vet inte om det spelar roll, eller bara jag som är petnoga. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...