Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

hallÄ för afn!

jo grejen Àr ju den att jag har fÄtt nog av det dÀr jÀvla klickandet i "key editor" i cubase, funderar pÄ att införskaffa en trummaskin..men vad behöver jag dÄ? ex mixerbord och en trumaskin...nÄgon som har ett förslag pÄ bra trumaskin?

hatar verkligen att sitta och dotta in i cubase..det blir bara sÄ fel hela tiden..sÄ om nÄgon kan komma med nÄn konkret svar som jag kan ha nytta av hade det varit sÄ jÀvla bra.

haoj!

Annons
Postat

Det finns ju en massa olika mjukvaru-varianter att tillgÄ, som troligen Àr trevligare Àn det sÀtt du gör nu...

Kolla in t.ex. FL studio....

Eller Àr du ute efter fÀrdiga trumkomp? DÄ kan du ju köra med trumloopar frÄn samplingsskivor...

Jaaa, eller ocksĂ„, som sagt, skaffa en trummaskin... 😄

Postat
hallÄ för afn!

jo grejen Àr ju den att jag har fÄtt nog av det dÀr jÀvla klickandet i "key editor" i cubase, funderar pÄ att införskaffa en trummaskin..men vad behöver jag dÄ? ex mixerbord och en trumaskin...nÄgon som har ett förslag pÄ bra trumaskin?

hatar verkligen att sitta och dotta in i cubase..det blir bara sÄ fel hela tiden..sÄ om nÄgon kan komma med nÄn konkret svar som jag kan ha nytta av hade det varit sÄ jÀvla bra.

haoj!

Vilken/vilka genre kör du?

Postat

Ok...

DÄ finns det ju olika mjukvaru-trummisar som man kan köra.

Tex, BFD eller Groove Agent.

Dock tycker jag inte att Groove Agent lÄter sÀrskilt bra, men smaken Àr ju som röven...

BFD Àger fett ljudmÀssigt, men krÀver vÀldigt mycket PCU-kraft, och dessutom hÄrddiskutrymme pÄ 12 gig, om du köper orginalet.

Om du har en bra trumplugg sen tidigare med bra ljud, men inte orkar sitta o skriva noter sĂ„ kan du ju alltid leta reda pĂ„ MIDI-filer med snygga grooves och sen lĂ€gga in dem i Cubase, pĂ„ trumspĂ„ret. 😛

Postat

Nu har jag visserligen aldrig programmerat en trummaskin, eftersom jag kom ingÄng med det pÄ datorn ganska tidigt i min "karriÀr". Men jag har sett nÀr min kollega gör det, verkar ju minst lika omstÀndigt! Sitta och försöka slÄ rÀtt pÄ dom dÀr knapp. För att inte tala om hur oflexibelt det verkar! :rolleyes:

Du kanske skulle skaffa en midi-klaviatur? MÄnga som tycker att det Àr mycket lÀttare att skapa trum-spÄr med ett sÄdant. PÄminner ju om att sitta och knappa pÄ en trummasking (man behöver inte vara skolad pianist för att fÄ till det). Finns vÀl frÄn nÄgon dryg tusenlapp och uppÄt, och du begrÀnsar dig ÀndÄ inte till en viss trummaskins ljud, utan kan plocka in vilka ljud till vill.

Postat
Nu har jag visserligen aldrig programmerat en trummaskin, eftersom jag kom ingĂ„ng med det pĂ„ datorn ganska tidigt i min "karriĂ€r". Men jag har sett nĂ€r min kollega gör det, verkar ju minst lika omstĂ€ndigt! Sitta och försöka slĂ„ rĂ€tt pĂ„ dom dĂ€r knapp. För att inte tala om hur oflexibelt det verkar! 😆

Du kanske skulle skaffa en midi-klaviatur? MÄnga som tycker att det Àr mycket lÀttare att skapa trum-spÄr med ett sÄdant. PÄminner ju om att sitta och knappa pÄ en trummasking (man behöver inte vara skolad pianist för att fÄ till det). Finns vÀl frÄn nÄgon dryg tusenlapp och uppÄt, och du begrÀnsar dig ÀndÄ inte till en viss trummaskins ljud, utan kan plocka in vilka ljud till vill.

En del trum-maskiner kan för övrigt byta ljud, och kan man spela pÄ ett keyboard, sÄ kan man nog det pÄ en trum-maskin ocksÄ :rolleyes: Hehe...

Men ett keyboard kan du ju anvÀnda till mkt annat ocksÄ.

Men lĂ€ttast Ă€r att anvĂ€nda fĂ€rdiga komp o fills. 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.