Jump to content
Annons

Fickflöjt?


Hemluth

Recommended Posts

Har haft lite fantasier om hur praktiskt det skulle vara att ha ett litet instrument med sig som man enkelt kunde ta upp och musicera lite smått på under dagen. Jag nöjer mig inte längre med att musicera 37h/dygn hemma, vill även kunna musicera övriga 82h/dygn då jag inte är hemma.

Så någon liten flöjt som man enkelt skulle kunna stoppa i fickan skulle ju vara perfekt. Finns det någon billig sådan (skulle inte betala många hundralappar för något jag ska gå runt med i fickan)? Gärna stämd i C eller Eb, men det är inte SÅ viktigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ett munspel är ju inte heller fel att ha. Mycket enkelt att plocka med sig, lätt att lära sig spela hyggligt på - men tar en livstid att bemästa till fullo...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)
Vad är det för sorts flöjt?

Hur många/Vilka toner kan man ta på en Tinwhistle? HAr svårt att tro att man kan ta alla 12 toner på den.

ännu bättre - den har bara en skala - dur.

Så man kan inte ens spela fel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett munspel är ju inte heller fel att ha. Mycket enkelt att plocka med sig, lätt att lära sig spela hyggligt på - men tar en livstid att bemästa till fullo...

Mitt Cm-spel ligger i väskan och var framme flera gånger bara igår 🙂

Mollspel eftersom min musik är så dyster.... eller inte - haha!

Jag har en flöjt du kan få köpa, men den behöver stämmas.

Har du ingen trumpet där en sträng gått av? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för sorts flöjt?

Hur många/Vilka toner kan man ta på en Tinwhistle? HAr svårt att tro att man kan ta alla 12 toner på den.

ännu bättre - den har bara en skala - dur.

Så man kan inte ens spela fel!

Då kan man ju inte sitta och ackompanjera precis allt man hör. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En sopranino-blockflöjt i plast tar halva storleken (delad) av en Tin Whistle och kan spelas kromatiskt i två oktaver. En sån får du för under hundralappen av bra Yamaha-kvalitet. En sopranino är stämd i F förresten.

Billiga tin whistles brukar ha väldigt ojämn kvalitet, svårt att hitta någon som har ren ton.

Redigerat av Krumhorn
Link to comment
Dela på andra sajter

En sopranino-blockflöjt i plast tar halva storleken (delad) av en Tin Whistle och kan spelas kromatiskt i två oktaver. En sån får du för under hundralappen av bra Yamaha-kvalitet. En sopranino är stämd i F förresten.

Billiga tin whistles brukar ha väldigt ojämn kvalitet, svårt att hitta någon som har ren ton.

Förresten, vad är det för storlek på en Tinwhistle?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är synnerligen robust! På hemsidan tipsar de om att man kan slå två Xaphoon's mot varandra som ett slags percussioninstrument!!! :rolleyes: Skitkul instrument att ha med på fester och spela till någon som spelar gitarr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fingergreppen är ungefär som på en sopranblockflöjt med tyska grepp. Det finns ett hål på baksidan, men det är till skillnad från en blockflöjt, inget överblåsningshål, utan bara en ton i skalan. Den låter väldigt djupt sin lilla storlek till trots, lika djupt som en tvärflöjt eller tenorblockflöjt (vilka är dubbelt så stora), så det är bra trycka i den... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...