Jump to content
Annons

Återskapa 80s Metal - tips önskas


Arpeggios

Recommended Posts

Annons

Finns inga genvägar till det perfekta ljudet.

Du får helt enkelt lyssna och ratta tills du tycker att du har fått till det.

Sen kan de va lite tungt att komma i närheten med gurorna med Amplitube 3.

Köp en Kemper så får du till feta guror hur lätt som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jo ampsims låter så tunna. Fick quadtracka för att det skulle låta hyfsat förut och nu räcker med med vanlig dubbning. Vill man bara använda ampsims så visst, gör det men glöm de inbyggda cabsen. De låter skit. Redwirez cabimulser eller liknande bra gör ljudet bättre. Har du råd så håller jag med Pete här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Budget varianten är annars Bias till Iphone/Ipad. Man kan inte tro sina öron när man hör den appen. Den är faktiskt ruggigt bra. I blindtest är den fullt jämnförbar med både Kemper och Axe FX.

Link to comment
Dela på andra sajter

jcm 800, tube screamer, dimarzio super distorion-pickups, kramer och charvel-guror.. 🙂 var inte rädd för att använda chorus och dra upp disten. mycket treble också. för sång och trummor ska du gärna använda dig av mycket reverb, pitcha gärna ner virveln också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

jcm 800, tube screamer, dimarzio super distorion-pickups

Definierade 80-tals metal väldigt mycket. Glöm inte mycket delay på solon och på sång om du ska sjunga. Exciter på mastern var inte helt ovanligt heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det går absolut! Jag har själv gjort det med Amplitube 3. Rectifiermodellen funkar bra som utgångspunkt, även Peavey 5150. Man får försöka glömma bort vilken den modellerade stärkaren är och gå 100% på öronen istället. Se sparsam med basen, generös med treble och presence och backa midden utan att scoopa men så att du ändå får luft i ljudet, och får bort allt "honk" i mitten. Mindre gain än man kan tro är också en bra ledstjärna. Testa med en tubescreamer framför stärkaren. Delay med ganska kort tid, två till fyra repeats och ganska diskret mixat. Sen är det bara att låta fantasin och kreativiteten flöda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla =)

Lira som dem kan jag nog säga att jag kan.

Kör med en jackson gura med superdistorsion.

Har prövat Th2 men kom fram till att Ampitube fungera lite bättre.

Ska lägga upp ett klipp sen.

Kör med Reaper just nu och det är ok.

Behöver dock tips på reverb, hittar inte nått bra reverb för mitt mål.

Link to comment
Dela på andra sajter

https://dl.dropboxusercontent.com/u/1791705/Patric/Ny%20mapp/L%C3%A5t1.mp3

Väldigt grovt, nivåerna är kaos 😄

Men det är detta jag ska pilla lite på och hoppas på er hjälp

Tanken är även att jag ska försöka få fram en någorlunda "mall" för jag har tendens att bara lira in snabbt och lägga åt sidan för att komma ihåg riff etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudfilen du länkade till funkar inte!

Förresten är Skull Fists nya album så jävla konstigt producerat att jag inte finner ord 🤪

Head Of The Pack dom släppte innan är ju helt fantastisk! Och så kom den där övertriggade autotune-bomben...

Skulle nästan kunna tro att det bara är programmerade trummor...

Jag använder själv trigg på virvel och kagge men det blir aldrig såhär övertriggat...

Alltså i grund å botten har dom skitcoolt virvelljud men det är ju typ samma sample varje slag utan variation. Där ligger felet

Redigerat av tvåtakt
Link to comment
Dela på andra sajter

Filen fungerar bra härifrån, (Chrome). "https://db.tt/N167J465"

Nya skivan är riktigt bra tycker ja, lite basig tycker jag nog.

Helt klart rätt sound annars.

Virveln låter faktiskt likadant rätt igenom, haha.

Dom var grymma som as i Sthlm för ett par veckor sedan, riktigt bra ljud. As trevliga killar btw =)

Aha. Skulle nog säga att det där trumljudet passar det där klippet ganska bra, mycket Nicko McBrain grejer i fillsen och ride-leket. Lite mer dynamiskt liksom. Annars är det ju bara å puffa upp virvel å kagge som ett svin så blir det tufft. Haaha!

Men gitarrerna är lite för höga tror jag.

Det kan jag tänka mej 😉 såg dom i sthlm för två år sen istället (var det samma datum??, fast med Steelwing) så vet att dom är bra... Med eller utan bruten nacke 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...