Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Ja, titeln Àr den mest korrekta beskrivningen jag kunde komma pÄ..

Det Àr sÄ hÀr nÀmligen.. att jag har tagit mig an en helt fÀrsk musikant som, utan att överdriva, inte vet ett smack om att skriva musik. Han har dock pÄ Àldre dar beslutat att ÀndÄ följa sin ungdoms dröm om att spela musik. SjÀlvklart hjÀlper jag en aspirerande musiker i nöd sÄ jag tog pÄ mig att hjÀlpa till lite.

Nobelt, kan tyckas, men jag vet inte vad jag har gett mig in i visar det sig.

Jag har gjort en hel del lĂ„tar genom Ă„ren i alla möjliga stilar och genrer men nu har jag hamnat i vistrĂ€sket och jag gillar vismusik, jag har arrat en hel del Anna-Lisa Öst, Åkerström och annat skoj för att inte tala om Bengt SĂ€ndh.. men jag har inte gjort nĂ„gra egna visor eller trubadurmusik eller vad man ska kalla det (jag vet inte ens om det klassas som visa eller pop eller "singer/songwriter" vad nu det Ă€r).

SÄ, kamrater, hjÀlp mig hÀr om ni kan.

Hur bygger man upp en visa? Vad jag har Àr fyra verser och en refrÀng men det rÀcker liksom inte, det saknas nÄgot. Ett intro kan ju vara kul att börja med (förlÄt, det var dÄligt). Men hur fyller man ut mellan verserna? Musiken ska kunna spelas av en person med sÄng och gura, lÄt sÀga pÄ en sen grillkvÀll med polarna. Killen kan nada om nÄgot (nej, jag överdriver inte) som takt eller sÄnt, han kan nÄgra ackord men det Àr allt. Jag vill inte krÄngla till det för mycket och jag kÀnner att om jag ska köra pÄ i min stil sÄ blir det snabbt ganska krÄngligt och det skulle det ju inte bli.

Det lÄter lite Uffe Lundell i hans vÀrsta bakfylle-rÀnnstens-Ängest-period blandat med Dylans sÀmsta hits.

Vad skulle ni göra? Vad skulle ni börja med? Hur skulle ni fylla ut och göra lÄten intressant?

Jag kan verkligen inte den hĂ€r musikbyggnaden, dĂ€remot ska jag göra en bluegrassversion Ă„t honom vilket Ă€r vad jag skulle ha gjort 🙂 Jag tar emot alla rĂ„d och tips och förslag mycket tacksamt. Jag mĂ„ste bara hitta rĂ€tt "tĂ€nk" sĂ„ löser det sig nog.. hoppas jag..

Annons
Postat

Kanske inte Ă€r sĂ„ mycket till hjĂ€lp dĂ„ jag inte gjort visor sjĂ€lv, men Ă€r inte sjĂ€lva berĂ€ttandet i texten det primĂ€ra i en visa? Isf skulle jag personligen ha sett till att utveckla historian sĂ„ mycket som möjligt och lagt till/dragit bort i musiken för att accentuera dĂ€r det passar och behövs. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt blir det inte sĂ„ svĂ„rt att komma ihĂ„g heller för en relativ novis, att om det Ă€r nĂ„got drastiskt som hĂ€nder i berĂ€ttelsen sĂ„ kan man köra med ett hĂ„rdare anslag eller dissonans i ett ackord osv. Om du lĂ€gger fram det för honom pĂ„ ett bra sĂ€tt sĂ„ kan han under resans gĂ„ng kanske till och med lĂ€ra sig lite nya ackord och utveckla sig sjĂ€lv pĂ„ köpet, allt handlar ju om motivation..frĂ„n alla inblandade 😉

Postat (redigerat)

I visa har vĂ€l aldrig musikaliska överraskningsmoment som sĂ„dana varit i focus? 😉

Vilar inte genren pÄ en bra text och berÀttelse, parat med en "effektiv" melodi,

samt att sÄngaren/artisten lyckas dra in en i sin vÀrld med sin röst, engagemang?

Lyckas ni inte kanske det beror pÄ att nÄgot eller flera av sakerna ovan inte hÄller,

och dÄ fÄr man lÀgga lite energi dÀr?

SÄg filmen "Cornelis" igÄr, och hans berÀttelser och röst gör att man dras in,

oavsett om man vill eller inte..Melodierna och musiken tycker jag överlag lÄter

lite samma, mer som ett alternativ att framföra en text, lite som en bard

Redigerat av laban1
Postat

Jo, berÀttelsen ska ju vara i fokus, sÄ mycket har jag förstÄtt. En bra visa kan ju ha hur mÄnga verser som helst om berÀttelsen Àr bra och musiken Àr ju oftast ganska enkel och sekundÀr. Melodin ska vÀl vara ganska enkel att komma ihÄg kanske men den fÄr ju inte vara trÄkig för den sakens skull.

BerÀttelsen i det hÀr fallet Àr ganska simpel men skriven frÄn hjÀrtat sÄ jag vill inte pilla i den för mycket. DÀremot kan jag kanske jobba lite pÄ hur den framstÀlls, jag Àr inte helt överens med hans upplÀgg nÀmligen och misstÀnker att det kan vara dÀr det brister lite. Jag har sagt att han kanske fÄr jobba lite pÄ texten om det ska bli bra för det brukar man fÄ göra oavsett hur bra det Àr frÄn början.

Accentueringar kan ju vara bra.. tÀnkte inte pÄ det eftersom jag sÀllan jobbar med sÄn musik dÀr det behövs. Jag har bara spelat in en arbetsdemo för att rensa upp i takter och sÄ och för att fÄ en överblick över helheten. Jag vet instinktivt att jag kan fixa det hÀr (det Àr nyttigt för en musiker att göra saker man inte kan ocksÄ) och jag tÀnker inte ge mig innan det Àr bra, han har vÀldigt stort förtroende för mig som jag inte vill svika.

AngĂ„ende rösten sĂ„ fĂ„r vi nog hitta nĂ„gon annan som sjunger för det kan ingen av oss 😄 Nu har han valt en tonart som min röst inte fixar alls (capo pĂ„ tredje vad nu det blir i bokstĂ€ver) sĂ„ jag kan inte göra den bra eftersom det svider och skĂ€r i halsen i den tonarten (jag brukar stĂ€mma ner tvĂ„-tre steg) och han mummelsjunger för att han Ă€r osĂ€ker. Men det kanske slutar med att jag lĂ€gger ut den hĂ€r för sĂ„ngpĂ„lĂ€gg.. det vet man aldrig.

Kul att ni sÀger ungefÀr samma sak, det tar jag som en signal om att det Àr detta jag mÄste fokusera pÄ. Kanske har jag bara svÄrt att se strukturen för att jag inte kan den hÀr genren.. Hur gör ni nÀr ni fastnar? Kör ni lÄten pÄ repeat tills det lossnar eller vad har ni för tips?

Postat (redigerat)

Nu har han valt en tonart som min röst inte fixar alls (capo pÄ tredje vad nu det blir i bokstÀver) sÄ jag kan inte göra den bra eftersom det svider och skÀr i halsen i den tonarten (jag brukar stÀmma ner tvÄ-tre steg)

Men tonarten kan vÀl inte vara huggen i sten?

Om det Àr mÄnga verser kanske man kan göra en tonartshöjning eller introducera ett nytt instrument för att det "ska hÀnda nÄgot", hÀnger förstÄs ihop med hur berÀttelsen utvecklas.

Nu behöver man ju inte gÄ hela vÀgen för det som pÄ denna:

Redigerat av laban1
Postat

Jag gjorde faktiskt en fusk-höjning, dvs. jag höjde bara en frasering och sen gick jag tillbaka. Men en höjning kÀnns inte helt rÀtt faktiskt, det blir lite desperation över det och dÄ behövs det nÄgot som motsvarar i texten.

Nej, hugget Àr det ju inte men det Àr inte jag som ska sjunga den sÄ jag tÀnker att det Àr bÀst att göra lÄten i hans valda ton och inte Àndra sÄ mycket. Tanken Àr ju att jag ska hjÀlpa honom göra lÄten och sen ska han sjÀlv framföra den pÄ sina grillfester, dÄ kan jag ju inte göra den i min mörka ton för dÄ lÀr han inte fatta sÄ mycket. Jag spelar in och skickar till honom sÄ övar han och sen bollar vi fram och tillbaka. Men det Àr klart, jag kan ju göra en arbetsversion som passar mig bÀttre och sen.. vad heter det.. transponera?

Herr Eriksson Ă€r ju dock inne pĂ„ ett av mina vanligaste problem: "omöjlig att komma ur, jag vete fan inte hur".. Jag brukar fĂ„ textmaterial över till minst tvĂ„ lĂ„tar till nĂ€r allt Ă€r klart 🙂 Det problemet har jag inte hĂ€r, snarare tvĂ€rt om.

Postat

Snoddas hade en lÄt som hette FlottarkÀrlek. NÄn tyckte att den var lite statisk och sÄ lade man till partiet med hadderian haddera som kan ha varit det som gjorde lÄten till en hit. AlltsÄ, lÀgg till nÄt.

Postat

Nog gÄr det att lÀgga pÄ ganska mycket i en lÄt och ÀndÄ stanna kvar i vis-vÀrlden. Lyssna t ex pÄ nÄgon av Stefan Anderssons tre senaste skivor "MarstrandsfÄnge no 90 Kleist", "SkeppsrÄttan" och "Teaterkungen".

NÄgra favoriter dÀr Àr t ex "Flykten frÄn Carlsten", "Repet som brast" och "GodkvÀll vackra mask".

Men. Oavsett det sĂ„ Ă€r lĂ„tarna otroligt starka i grunden, och lĂ„ter vĂ€ldigt bra med bara gitarr och sĂ„ng. SĂ„ lĂ€gg krutet dĂ€r. Lite kreativitetsövningar. Spela t ex in samma vers tio gĂ„nger (ellr fler) men KRÄV att han ska sjunga olika melodier varje gĂ„ng. Förmodligen kommer det förr eller senare dyka upp anvĂ„ndbara ideer.

Kanske ska den övningen göras utan nÄgot kompinstrument, sÄ att sÄngaren inte fÄr nÄgra begrÀnsningar av det. Sjung versen om och om igen. VÀgra upprepning tills det finns bra melodier pÄ alla delar i versen. Sen lÀgger ni pÄ ackord till den sÄngen. Förmodligen kommer ackordföljden dÄ ocksÄ bli aningen mer originell (Àven om det Àr enkla ackord) Àn vad den blir om en medvetet vÀljer en ackordföljd.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.