von Wolfenstein Postat 7 mars 2014 Postat 7 mars 2014 Ja, titeln Ă€r den mest korrekta beskrivningen jag kunde komma pĂ„.. Det Ă€r sĂ„ hĂ€r nĂ€mligen.. att jag har tagit mig an en helt fĂ€rsk musikant som, utan att överdriva, inte vet ett smack om att skriva musik. Han har dock pĂ„ Ă€ldre dar beslutat att Ă€ndĂ„ följa sin ungdoms dröm om att spela musik. SjĂ€lvklart hjĂ€lper jag en aspirerande musiker i nöd sĂ„ jag tog pĂ„ mig att hjĂ€lpa till lite. Nobelt, kan tyckas, men jag vet inte vad jag har gett mig in i visar det sig. Jag har gjort en hel del lĂ„tar genom Ă„ren i alla möjliga stilar och genrer men nu har jag hamnat i vistrĂ€sket och jag gillar vismusik, jag har arrat en hel del Anna-Lisa Ăst, Ă kerström och annat skoj för att inte tala om Bengt SĂ€ndh.. men jag har inte gjort nĂ„gra egna visor eller trubadurmusik eller vad man ska kalla det (jag vet inte ens om det klassas som visa eller pop eller "singer/songwriter" vad nu det Ă€r). SĂ„, kamrater, hjĂ€lp mig hĂ€r om ni kan. Hur bygger man upp en visa? Vad jag har Ă€r fyra verser och en refrĂ€ng men det rĂ€cker liksom inte, det saknas nĂ„got. Ett intro kan ju vara kul att börja med (förlĂ„t, det var dĂ„ligt). Men hur fyller man ut mellan verserna? Musiken ska kunna spelas av en person med sĂ„ng och gura, lĂ„t sĂ€ga pĂ„ en sen grillkvĂ€ll med polarna. Killen kan nada om nĂ„got (nej, jag överdriver inte) som takt eller sĂ„nt, han kan nĂ„gra ackord men det Ă€r allt. Jag vill inte krĂ„ngla till det för mycket och jag kĂ€nner att om jag ska köra pĂ„ i min stil sĂ„ blir det snabbt ganska krĂ„ngligt och det skulle det ju inte bli. Det lĂ„ter lite Uffe Lundell i hans vĂ€rsta bakfylle-rĂ€nnstens-Ă„ngest-period blandat med Dylans sĂ€msta hits. Vad skulle ni göra? Vad skulle ni börja med? Hur skulle ni fylla ut och göra lĂ„ten intressant? Jag kan verkligen inte den hĂ€r musikbyggnaden, dĂ€remot ska jag göra en bluegrassversion Ă„t honom vilket Ă€r vad jag skulle ha gjort đ Jag tar emot alla rĂ„d och tips och förslag mycket tacksamt. Jag mĂ„ste bara hitta rĂ€tt "tĂ€nk" sĂ„ löser det sig nog.. hoppas jag..
Aggro69 Postat 8 mars 2014 Postat 8 mars 2014 Kanske inte Ă€r sĂ„ mycket till hjĂ€lp dĂ„ jag inte gjort visor sjĂ€lv, men Ă€r inte sjĂ€lva berĂ€ttandet i texten det primĂ€ra i en visa? Isf skulle jag personligen ha sett till att utveckla historian sĂ„ mycket som möjligt och lagt till/dragit bort i musiken för att accentuera dĂ€r det passar och behövs. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt blir det inte sĂ„ svĂ„rt att komma ihĂ„g heller för en relativ novis, att om det Ă€r nĂ„got drastiskt som hĂ€nder i berĂ€ttelsen sĂ„ kan man köra med ett hĂ„rdare anslag eller dissonans i ett ackord osv. Om du lĂ€gger fram det för honom pĂ„ ett bra sĂ€tt sĂ„ kan han under resans gĂ„ng kanske till och med lĂ€ra sig lite nya ackord och utveckla sig sjĂ€lv pĂ„ köpet, allt handlar ju om motivation..frĂ„n alla inblandade đ
laban1 Postat 8 mars 2014 Postat 8 mars 2014 (redigerat) I visa har vĂ€l aldrig musikaliska överraskningsmoment som sĂ„dana varit i focus? đ Vilar inte genren pĂ„ en bra text och berĂ€ttelse, parat med en "effektiv" melodi, samt att sĂ„ngaren/artisten lyckas dra in en i sin vĂ€rld med sin röst, engagemang? Lyckas ni inte kanske det beror pĂ„ att nĂ„got eller flera av sakerna ovan inte hĂ„ller, och dĂ„ fĂ„r man lĂ€gga lite energi dĂ€r? SĂ„g filmen "Cornelis" igĂ„r, och hans berĂ€ttelser och röst gör att man dras in, oavsett om man vill eller inte..Melodierna och musiken tycker jag överlag lĂ„ter lite samma, mer som ett alternativ att framföra en text, lite som en bard Redigerat 8 mars 2014 av laban1
von Wolfenstein Postat 8 mars 2014 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2014 Jo, berĂ€ttelsen ska ju vara i fokus, sĂ„ mycket har jag förstĂ„tt. En bra visa kan ju ha hur mĂ„nga verser som helst om berĂ€ttelsen Ă€r bra och musiken Ă€r ju oftast ganska enkel och sekundĂ€r. Melodin ska vĂ€l vara ganska enkel att komma ihĂ„g kanske men den fĂ„r ju inte vara trĂ„kig för den sakens skull. BerĂ€ttelsen i det hĂ€r fallet Ă€r ganska simpel men skriven frĂ„n hjĂ€rtat sĂ„ jag vill inte pilla i den för mycket. DĂ€remot kan jag kanske jobba lite pĂ„ hur den framstĂ€lls, jag Ă€r inte helt överens med hans upplĂ€gg nĂ€mligen och misstĂ€nker att det kan vara dĂ€r det brister lite. Jag har sagt att han kanske fĂ„r jobba lite pĂ„ texten om det ska bli bra för det brukar man fĂ„ göra oavsett hur bra det Ă€r frĂ„n början. Accentueringar kan ju vara bra.. tĂ€nkte inte pĂ„ det eftersom jag sĂ€llan jobbar med sĂ„n musik dĂ€r det behövs. Jag har bara spelat in en arbetsdemo för att rensa upp i takter och sĂ„ och för att fĂ„ en överblick över helheten. Jag vet instinktivt att jag kan fixa det hĂ€r (det Ă€r nyttigt för en musiker att göra saker man inte kan ocksĂ„) och jag tĂ€nker inte ge mig innan det Ă€r bra, han har vĂ€ldigt stort förtroende för mig som jag inte vill svika. AngĂ„ende rösten sĂ„ fĂ„r vi nog hitta nĂ„gon annan som sjunger för det kan ingen av oss đ Nu har han valt en tonart som min röst inte fixar alls (capo pĂ„ tredje vad nu det blir i bokstĂ€ver) sĂ„ jag kan inte göra den bra eftersom det svider och skĂ€r i halsen i den tonarten (jag brukar stĂ€mma ner tvĂ„-tre steg) och han mummelsjunger för att han Ă€r osĂ€ker. Men det kanske slutar med att jag lĂ€gger ut den hĂ€r för sĂ„ngpĂ„lĂ€gg.. det vet man aldrig. Kul att ni sĂ€ger ungefĂ€r samma sak, det tar jag som en signal om att det Ă€r detta jag mĂ„ste fokusera pĂ„. Kanske har jag bara svĂ„rt att se strukturen för att jag inte kan den hĂ€r genren.. Hur gör ni nĂ€r ni fastnar? Kör ni lĂ„ten pĂ„ repeat tills det lossnar eller vad har ni för tips?
laban1 Postat 8 mars 2014 Postat 8 mars 2014 (redigerat) Nu har han valt en tonart som min röst inte fixar alls (capo pÄ tredje vad nu det blir i bokstÀver) sÄ jag kan inte göra den bra eftersom det svider och skÀr i halsen i den tonarten (jag brukar stÀmma ner tvÄ-tre steg) Men tonarten kan vÀl inte vara huggen i sten? Om det Àr mÄnga verser kanske man kan göra en tonartshöjning eller introducera ett nytt instrument för att det "ska hÀnda nÄgot", hÀnger förstÄs ihop med hur berÀttelsen utvecklas. Nu behöver man ju inte gÄ hela vÀgen för det som pÄ denna: Redigerat 8 mars 2014 av laban1
von Wolfenstein Postat 8 mars 2014 TrĂ„dstartare Postat 8 mars 2014 Jag gjorde faktiskt en fusk-höjning, dvs. jag höjde bara en frasering och sen gick jag tillbaka. Men en höjning kĂ€nns inte helt rĂ€tt faktiskt, det blir lite desperation över det och dĂ„ behövs det nĂ„got som motsvarar i texten. Nej, hugget Ă€r det ju inte men det Ă€r inte jag som ska sjunga den sĂ„ jag tĂ€nker att det Ă€r bĂ€st att göra lĂ„ten i hans valda ton och inte Ă€ndra sĂ„ mycket. Tanken Ă€r ju att jag ska hjĂ€lpa honom göra lĂ„ten och sen ska han sjĂ€lv framföra den pĂ„ sina grillfester, dĂ„ kan jag ju inte göra den i min mörka ton för dĂ„ lĂ€r han inte fatta sĂ„ mycket. Jag spelar in och skickar till honom sĂ„ övar han och sen bollar vi fram och tillbaka. Men det Ă€r klart, jag kan ju göra en arbetsversion som passar mig bĂ€ttre och sen.. vad heter det.. transponera? Herr Eriksson Ă€r ju dock inne pĂ„ ett av mina vanligaste problem: "omöjlig att komma ur, jag vete fan inte hur".. Jag brukar fĂ„ textmaterial över till minst tvĂ„ lĂ„tar till nĂ€r allt Ă€r klart đ Det problemet har jag inte hĂ€r, snarare tvĂ€rt om.
SadamJR Postat 8 mars 2014 Postat 8 mars 2014 Snoddas hade en lÄt som hette FlottarkÀrlek. NÄn tyckte att den var lite statisk och sÄ lade man till partiet med hadderian haddera som kan ha varit det som gjorde lÄten till en hit. AlltsÄ, lÀgg till nÄt.
von Wolfenstein Postat 8 mars 2014 TrÄdstartare Postat 8 mars 2014 Jo, det Àr ju ett gammalt beprövat knep. Ska fundera pÄ den.
JJRockford Postat 9 mars 2014 Postat 9 mars 2014 Nog gĂ„r det att lĂ€gga pĂ„ ganska mycket i en lĂ„t och Ă€ndĂ„ stanna kvar i vis-vĂ€rlden. Lyssna t ex pĂ„ nĂ„gon av Stefan Anderssons tre senaste skivor "MarstrandsfĂ„nge no 90 Kleist", "SkeppsrĂ„ttan" och "Teaterkungen". NĂ„gra favoriter dĂ€r Ă€r t ex "Flykten frĂ„n Carlsten", "Repet som brast" och "GodkvĂ€ll vackra mask". Men. Oavsett det sĂ„ Ă€r lĂ„tarna otroligt starka i grunden, och lĂ„ter vĂ€ldigt bra med bara gitarr och sĂ„ng. SĂ„ lĂ€gg krutet dĂ€r. Lite kreativitetsövningar. Spela t ex in samma vers tio gĂ„nger (ellr fler) men KRĂV att han ska sjunga olika melodier varje gĂ„ng. Förmodligen kommer det förr eller senare dyka upp anvĂ„ndbara ideer. Kanske ska den övningen göras utan nĂ„got kompinstrument, sĂ„ att sĂ„ngaren inte fĂ„r nĂ„gra begrĂ€nsningar av det. Sjung versen om och om igen. VĂ€gra upprepning tills det finns bra melodier pĂ„ alla delar i versen. Sen lĂ€gger ni pĂ„ ackord till den sĂ„ngen. Förmodligen kommer ackordföljden dĂ„ ocksĂ„ bli aningen mer originell (Ă€ven om det Ă€r enkla ackord) Ă€n vad den blir om en medvetet vĂ€ljer en ackordföljd.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.