Jump to content
Annons

Focusrite 18i20 koppla reverb i sången


DaKing

Recommended Posts

Tjena

Har letat men ej hittat något riktigt bra förklaring eller rättare sagt fattar inte kanske 🙂.

Jag har införskaffat ett focusrite 18i20 ljudkort (bra o snyggt) men nu är det så att jag skulle vilja använda typ reverb eler delay när jag spelar in.

Alltså när jag kopplar in micken säg ingång 1 då är det ju ingång 1 i mixcontrol. Samt bus 1 i cubase som jag använder. Men som jag har surfat och läst på da internätet så står det ju att man ska stänga av monitor lyssningen i te.x Cubase som jaganvänder då då för att slippa latencyn, För man kan ju styra volymen i mixcontrol Men då får jag ju INTE effekterna ut genom säg hörlursutgången på kortet eller studio monitorerna. Jag vill ju kunna sjunga med effekter "live" så att säga så jag hör dem när jag spelar in. Det blir ju annars lite torrt 🙂

Kan man koppla reverb till MIXCONTROL på något sätt. Både mjukvarumässigt eller hårdvarumässigt.

sen en annan fråga är novis inom detta ännu.

Kan man koppla ihop en ULTRAGAIN PRO-8 DIGITAL ADA8000 med mitt ljudkort ? Och om det kanske finns någon liknande produkt men med bara säg 4 ingångar.

/Keep on rocking in the free world

Redigerat av DaKing
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag har annat ljudkort och jobbar i logic

har en monitorkanal för sångspår i logic med prefader send till ett reverb

sen drar jag ner fadern så endast senden hörs

sen har jag direct monitoring via ljudkortet

jag spelar alltid in på ett annat spår(behövs egentligen inte) och för att inte få dubbel medhörning(och med latency) drar jag ner på monitorsignalen där så jag endast hör grundljudet från ljudkortet och sen reverb från logic

edit: jag spelar in på annat spår för att slippa reverbet när jag spelar upp det jag spelat in samtidigt som sångmedhörningen fortsätter ha reverb

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

jag kopplar inget speciellt utan allt ovan är ju i logic

du behöver alltså inte stänga av software monitor bara för att du kör direct monitor genom ljudkortet

men signalen i ditt daw kommer få latency

edit: någon med cubase kan säker mycket bättre berätta hur du enkelt kan göra det

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

..har en monitorkanal för sångspår i logic med prefader send till ett reverb

sen drar jag ner fadern så endast senden hörs

sen har jag direct monitoring via ljudkortet

jag spelar alltid in på ett annat spår(behövs egentligen inte)

Skulle du kunna ta monitorsignalen direkt från ett effektspår (buss) istället (utan via pre-fader)? Är nackdelen att du måste använda ett extra reverb (istället för det "gemensamma" reverbet)?

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

det finns många möjligheter. du kan lägga ett reverb direkt på spåret också men som på ett vanligt mixerbord så har jag alltid reverb/delay som sends.

du kan även lägga effekter direkt på den kanal du spelar in för de kommer inte med på själva inspelningen, men det kan vara olika för olika daws

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...