Jump to content
Annons

Tips på bra 2.1 ljud


Dutycalls

Recommended Posts

Hej. Jag har ett par härliga och fina monitorer som jag använde när jag skapar musik men har ett par alldeles för basrika logitech z2300 vid sidan av. Brukar referenslyssna med de och deras nolläge på basen är långt ifrån noll. Jag vill kunna pressa upp volymen och ha en bas som sitter tajt men är neutral. Vill ej lägga på ett par monitorer till och inte villig att lägga mer än 1500 på högtalare. Räcker med att basen och allt är neutralt och inte överdimebsionerad som på logitech. Någon som har tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ärligt och neutralt får man inte i den prisklassen, men mina datorhögtalare är helt ok för att vara sådana. Förmodligen finns inte samma modell längre, men ändå... Det är Altec Lansing ATP3 - och om det finns en efterföljare så borde den också låta juste, kan man hoppas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag blir så irriterad på att jag har kunskap o potential med vad jag gör men vet aldrig hur det kommer låta på klubbarna. Har ju haft lite trådar innan om akustiken i rummet som jag inte kan förbättra så mkt mer.lr snarare, orkar inte mer. Och haf ett par alldeles för basfattiga hörlurar. AKG K271. Och mina högtalare är för basrika... Vad är lösningen? Är det att köpa bättre hörlurar istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

En sub till dina nuvarande högtalare?

Men annars låter det lite som om du skulle behöva lära dig de prylar du har. Lyssna nogrannt på låtar som du tycker låter som de ska på dansgolvet. Jämför noga med dina egna låtar, frekvensområde för frekvensområde.

Använd t ex ett lågpassfilter och börja svepa uppifrån och ner, lyssna efter vad som finns kvar vid olika frekvenser. Gör likadant med ett högpassfilter (men svep då uppåt).

Du kan även prova någon frekvensspektrumanalysator. Även om det finns frekvenser som inte hörs i ditt rum kommer dom i a f gå att se.

Kan även vara värt att prova något kompensationssystem, t ex IK Multimedia ARC.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag blir så irriterad på att jag har kunskap o potential med vad jag gör men vet aldrig hur det kommer låta på klubbarna. Har ju haft lite trådar innan om akustiken i rummet som jag inte kan förbättra så mkt mer.lr snarare, orkar inte mer. Och haf ett par alldeles för basfattiga hörlurar. AKG K271. Och mina högtalare är för basrika... Vad är lösningen? Är det att köpa bättre hörlurar istället?

du får lyssna på lite hitlåtar hemma och sen gå på en klubb och se hur de låter där

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...