DerbyJesper Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Hej pÄ er! Har tÀnkt uppgradera /bygga ny dator och har börjat kika pÄ HÄrdvara. Efter nÄgra veckors sökning pÄ diverse dator sajter kom jag fram till att ett Ivy-bridge moderkort, med möjlighet till att fÄ in mycket minne (64gb+), x79 och till det en lite billigare i7 4e gen processor, som man kan byta ut om nÄgra Är. NÀr jag tar upp frÄgan med en kille pÄ Webhallen avrÄder han mig helt frÄn ivy-bridge och tycker jag ska satsa pÄ en haswell lösning pÄ ett z87 kort. För att det ger den absolut bÀsta prestandan.... hmm sÀger jag. Jag kör sibelius som bara Àter minne och pÄ det skulle jag villja kunna köra Eastwest hollywood pluggar som ocksÄ krÀver mycket minne och en snabb processor. NÄgon som har nÄgon Äsikt om detta?
DerbyJesper Postat 3 februari 2014 TrÄdstartare Postat 3 februari 2014 FrÄgade inte.... skulle tro att han var en gamer men har ingen aning. Han ville veta vad jag körde för program, sÄ jag hoppas han vet vad han pratar om..... men jag vill ha ett second opinion. /J
Ekstasis Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Har du jÀmfört priset ? Att tÀnka pÄ Àr att ivy bridge kan du överklocka betydligt bÀttre... dock producerar den i sin tur mer vÀrme och krÀver en rejÀll cpu kylare... Med överklockad Ivy Bridge kommer Haswell inte ha bÀttre prestanda sÄ vitt jag vet.. Haswell Àr mer tÀnkt som en mobil processor..sÄ dess fokus var ej pÄ prestandan utan att fÄ bÀttre tdp.
D200 Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Med risk för att kapa trÄden...om man skulle bygga en pc idag, Àr det 1155 eller 2011 sockel som gÀller? Och Àr haswell det senaste?
Mojje Cruncher Andersson Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Sitter i samma sits med att bygga ny maskin. Har lite erfarenheter av detta och har lÀst pÄ en del det senaste. Fyll i ni som kan Àn mer!! Haswell - 1150 socket, 32 Gb RAM, stödjer ej fler kÀrnor Àn fyra, senaste chipsetet Z87 för generation 4 processorer, klarar Thunderbolt. IvyBridge-E - 2011 socket, 64 Gb RAM, obegrÀnsat antal kÀrnor baserat pÄ moderkort och operativ. X79 chipset framför allt till generation 3 processorer men klarar Àven i7Extreme samt Xeon. I mina tankar snurrar följande... Haswell, gjort för gamers och XBMC tillika windows 8 i Ätanke. Snabbt, flexibelt och nydanande i och med thunderboltimplementering. Lite klent pÄ RAM-sidan tillika antalet kÀrnor. Detta kompenseras av snabba bussar och hög flexibilitet i anslutningar. Ivy-bridge E kÀnns som att det Àr skapat med avsikt att generera rÄstyrka. Flera processorkÀrnor i multithreading, dubbla mÀngden RAM, samt stöd för ECC tillsammans med XEON-processorer och fyrkanalig adressering av RAMminne. Baksidan Àr begrÀnsat med anslutningsmöjligheter dÄ avseendes thunderbolt. Det vÀrsta av dessa tvÄ chipset Àr det faktum att inget av dom klarar fler Àn sex stycken anslutna 6G SATA-diskar. De flesta moderkortstillverkare slÀpper endast pÄ fyra!!!! Detta i Intels egna chipset! Man kan hooka pÄ fyra till i och med Marvellchipsetet men dÀr bildas en flaskhals i riktigt snabba system. Slutsats. Vi lever i en tid av ovisshet avseende datorer. Vi vet inte vad Intel har för avsikter med processorerna i generation 4 tillika chipsetet. Dagens maskiner krÀver allt mer hantering av data vilket i sig leder till högre throughoutput. De flesta arbetsmaskiner Àr idag beroende av RAID vilket leder oss till kraftiga begrÀnsningar om dessa mÄste köras i 3G SATA. Processorerna har sprungit ifrÄn in/ut pÄ hÄrddiskarna ganska rejÀlt sÄ dÀr kan man vÀlja vad man vill. VÀrre Àr det med interface mellan processor och rÄ data som ska processas. För min del lutar det definitivt Ät Ivy-bridge E. Mer bottendrag och rÄstyrka tillika beprövat system under minst en generation. Att ha tillgÄng till 64 Gb RAM Àr muskler pÄ riktigt. Dessutom över Ätta separata DIMMplatser vilket höjer snabbheten i accesstid med lÄga CAS vÀrden. My few for the moment... Piiiz!
DerbyJesper Postat 3 februari 2014 TrÄdstartare Postat 3 februari 2014 Kanon, just vad jag önskade, stort tack. Har jag fattat det rÀtt kommer det Ivy-E kort med Ànnu fler minneskanaler med upp till 256gb internminne.....
Mojje Cruncher Andersson Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 Kanon, just vad jag önskade, stort tack. Har jag fattat det rÀtt kommer det Ivy-E kort med Ànnu fler minneskanaler med upp till 256gb internminne..... Fasen va frÀckt!!! Vart har du fÄtt infon ifrÄn. Nyfiken dÄ detta kan pÄverka besluttaganden ytterligare. Piiiz! /Mojje
Claes Holmerup Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 (redigerat) Om antalet SATA-portar Àr för begrÀnsat, sÄ Àr det ju bara att slÀnga in ett extra kort med hÄrdvaru-Raid möjlighet, sÄ det ser jag inte som nÄgot problem egentligen... Jag hade definitivt kört pÄ Ivy Bridge om jag skulle bygga nytt nu. Prestanda Àr prio nummer ett för riktiga spelmaskiner - och inte bara för datorspelsburkar. Mitt nÀsta bygge fÄr nog vÀnta tills under sommaren eller hösten. Behöver ingen prestandaförbÀttring för stunden, sÄ jag kan ge mig till tÄls tills nÀsta generation... Redigerat 3 februari 2014 av Claes
Mojje Cruncher Andersson Postat 3 februari 2014 Postat 3 februari 2014 InstÀmmer med ett extra kort Claes. Tycker dock att det Àr en ganska kraftig extra kostnad. I alla fall om man ska upp pÄ en 16x buss som krÀvs nÀr man ska upp i ordentliga hastigheter. I know.... Overkill för en DAW men mÄnga vill ju kunna göra mer Àn bara köra ljud pÄ maskinen. I mitt fall, okomprimerad HD-video. Du har definitivt rÀtt i att det Àr en lösning. LikasÄ Thunderbolt i externt rack. Bra att du fyllde pÄ Claes! /Mojje
DerbyJesper Postat 4 februari 2014 TrÄdstartare Postat 4 februari 2014 Har hittat MSI kort som klarar upp till 128gb....
pme (oregistrerad) Postat 4 februari 2014 Postat 4 februari 2014 I Q3 kommer Haswell-E. 2011-3 socket och DDR4. X/Z99 chipset. Det kan förhoppingsvis ge prestanda en knuff framÄt för det har stÄtt still ett bra tag nu.
Ekstasis Postat 4 februari 2014 Postat 4 februari 2014 I Q3 kommer Haswell-E. 2011-3 socket och DDR4. X/Z99 chipset. Det kan förhoppingsvis ge prestanda en knuff framÄt för det har stÄtt still ett bra tag nu. och i Q4 kommer broadwell. Det enda vettiga Àr att vÀnta pÄ Skylake some det verkar... Trist..att det hÀnt sÄ lite sedan 2009 sedan jag köpte min dator... har velat uppgradera... Men intel vÀgrar slÀppa nÄgot som ger mig anledning att uppgradera Àven om dom kunde gjort det om dom velat. Tror jag inte Àr den enda som velat uppgradera...
Mojje Cruncher Andersson Postat 6 februari 2014 Postat 6 februari 2014 Bra med info!!! Hoppas inte TS tycker att jag hijackar trĂ„den. Ăr ytterst nyfiken pĂ„ detta Ă€mne sjĂ€lv för stunden. Bra input med info om Q3 och Q4. I praktiken sĂ„ blir det att försöka hitta en vettig lösning med dagens chipset och i det hĂ„lla priset kontra prestanda pĂ„ vettig nivĂ„!! Vad gĂ€ller MSI... Skulle inte ta i det med tĂ„ng DerbyJesper!!! Detta pĂ„ rekommendation frĂ„n hĂ„rdvaruleverantör jag anlitat de senaste tio Ă„ren. Piiiz! /Mojje
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.