Jump to content
Annons

Upphängning av egenbyggda absorbenter


Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Recommended Posts

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Ni som byggd absorbenter liknande adrumdrums förslag. Hur sätter ni upp dom för att få distans mot väggen?

Har byggt 7st 560x1160x95 m.m. Vill att dom ska sitta hyfsat stadigt. Skulle funkat med skuv eller tavelkrok men då får jag dom inte från väggen...

Bygget blev bättre än jag räknat med (förutom att tyget inte är lika sträckt som vid byggnation men det är ju bara en petitess 🙂.

Dessutom så blir mitt katastrofrum mycket trevligare innan dom knappt är placerade då det tog död på den jobbiga akustiken.

Kan varmt rekommendera att göra några st.

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Distanser kan man göra på en massa olika vis. Långa skruvar med en rörbit runt, exempelvis. Eller klossar (med hål i). Eller sparring-skenor. Fast då hamnar de ju inte så långt från väggen. Å andra sidan blir de lätta att plocka ner om man vill damma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Så kan man ju göra, har bara 10mm spånskiva i väggen. Är rätt för att det blir lite för mycket brytning med skruv och distans.

Funderade på att göra en träkloss med hängare på, och skruva upp själva träklossen. Borde bli lite bättre då klossen ligger diktann mot vägg...

/Jocke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, då håller det säkert. Annars kan du ta två listbita per absorbent och skriuva fast dem lodrätt på väggen (tänk sparring-skena, fast av trä liksom) och skruva i dem. Då sprids belastningen ut över väggen och du kan enkelt anpassa avståndet genom att trä rörbitar på skruvarna. Förborrar du hål i listerna och använder metallskruvar (alltså...alla skruvar är väl av metall, men jag menar sådana som fästs i muttrar) så kan du enkelt lyfta ner absorbenterna när du känner för att städa (eller om du vill snitsa till dem med ljusslingor på baksidan eller så). Gör hålen lagom tajta bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jocke Rönnqvist (oregistrerad)

Ah, smart. Nåt sådan får det bli. Kanske en lång träregel (45x45) eller nåt tunnare. Sen kaman ju sätta antingen krokar på den. Eller göra som du menar med bult. Det finns ju invändiga metallgänger som är som expandera om du förstår vad jag menar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv gjorde jag följande: Limmade fast golvlister runt hela rummet upp och ner, 1,5 meter upp på väggen så att ett "spår" bildas. Sedan köpte jag krokar med olika djup beroende på hur tjocka de olika absorbenterna var som jag skruvade på upp och ner, en på varje sida på baksidan ganska långt upp på absorbenten. Sedan limmande jag längre ner på ramen fast en bit skum som distans för att hålla hela absorbenten ut från väggen. Länk till krokar som jag använde:http://www.clasohlso...se/Krok/40-7241

Väldigt smidigt att snabbt flytta eller ta bort absorbenten för att ändra rummets karaktär

Här ser du hur det ser ut "bakom bassistens bas":

1560641_10151864662062647_1896669704_n.jpg

Redigerat av Dr Arthur Krause
Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt hårdrock också.

Haha ja det blev ju det, men det var det bästa alternativet tycker jag då jag läste på flera ställen att tjocka absorbenter som ska plocka upp basfrekvenser måste hänga en bra bit ut från väggen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...