Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

NÄgon som vet hur man stÀller in en midi fil exakt innan

man exporterar den för att fÄ instrumenten rÀtt till varje kannal??

mvh

Annons
Postat (redigerat)

Hej...

Jag antar att du har en midifil som du har importerat?

-Om den Àr av typen "standard midi file" sÄ finns det sÀkert program change inbyggt i den...om du dÄ Àr i Cubase (vilket vi fÄr anta eftersom du postar hÀr) sÄ markerar du varje kanal för sig...högerklickar...vÀljer midi: list editor...och deletar alla program change du kan hitta...

-hoppas att detta hjÀlper.

-men det beror lite pĂ„ vilket utgĂ„ngslĂ€ge du hade...😉

-har du valt VSTi-er för alla kanaler?

Redigerat av Hwagang
Postat

Hej igen!

Grejen Àr att nÀr jag vÀljer att exporetra fÄr jag ut bara "piano ljud" oavsett vilka ljud jag lÀgger i cubase-filen!! Jag kan dÀremot höra ljuden i cubase nÀr jag vÀljer att spela dÀrifrÄn.

Har du nÄgon idé om vilka instÀllningar som kan vara felaktiga??

mvh

Postat
Hej igen!

Grejen Àr att nÀr jag vÀljer att exporetra fÄr jag ut bara "piano ljud" oavsett vilka ljud jag lÀgger i cubase-filen!! Jag kan dÀremot höra ljuden i cubase nÀr jag vÀljer att spela dÀrifrÄn.

Har du nÄgon idé om vilka instÀllningar som kan vara felaktiga??

mvh

Vad menar du med "lÀgger i Cubase-filen"?

-Du mÄste styra kanalerna till VSTi-er. Annars kan man inte veta vilka ljud som spelas upp.

-Vad anger du som "midi out" pÄ dina midi spÄr?

Postat

Hej igen!

Med "LÀgger in i Cubase-filen" menar jag vÀljer i Cubase-filen, tex giutarr eller synth...

Som output vÀljer jag Microsoft GS wavetable SW synth för att kunna lyssna pÄ den, annars vÀljer jag Microsoft MIDI mapper för att exportera...

Trummorna kommer ut utan nÄgra problem, men övrigt ljud blir piano-ljud!!

Postat (redigerat)

Hej igen.

-mitt förslag Àr att du anvÀnder VST-synthar i stÀllet för GS-ljuden.

tryck pÄ F11.

-vÀlj en synth/trum-maskin för varje ljud

-vÀlj dem som out kÀlla för varje midi-spÄr.

-lÀs mer pÄ Majkens Cubase-sidor

-pÄ det hÀr sÀttet kommer du att lyckas....?

-vilken Cubase-version kör du?

Redigerat av Hwagang
Postat

hej

jag har gjort precis som du sa men det verkar inte fungera, samma problem kvarstÄr...

jag anvÀnder "2.2.0"

Har du andra funderingar?

Postat

-kom ihÄg att sÀtta markörerna till vÀnster och höger om det du skall exportera -

-vilka VSTier anvÀnder du dÄ?

Postat

Detta Àr ett problem med GS och GM.. speciellt tillsammans med Soundblaster med stort minne och Soundfonts som laddas i det kortet.. jag har suttit med en annan medlem hÀr pÄ forumet i över 8 timmar utan att ha lyckats fÄ det kortet att lÄta rÀtt trots att externa syntar med GM-standarden funkar hur bra som helst

SÄ frÄga 2: Har du ett soundblasterkort?

Postat
Detta Àr ett problem med GS och GM.. speciellt tillsammans med Soundblaster med stort minne och Soundfonts som laddas i det kortet.. jag har suttit med en annan medlem hÀr pÄ forumet i över 8 timmar utan att ha lyckats fÄ det kortet att lÄta rÀtt trots att externa syntar med GM-standarden funkar hur bra som helst

SÄ frÄga 2: Har du ett soundblasterkort?

Ja-soundfonts och liknande laddade i soundblaster kan ju vara snabb-jobbat och trevligt-vi anvÀnde sÄnt tidigare- men eftersom vi aldrig fick det att funka vid nermix la vi ner detta och började köra enbart med VST-instrument.

Postat

Hej!

Menar ni att jag ska investera i ett annat ljudkort?? Har ni i sÄdant fall nÄgra tips om vilket ljudkort man ska köpa utan att bli ruinerad??

Eller kan man komma runt problemet med att vÀlja andra VSTi-er?? MÄste man pÄbörja ett nytt projekt med dessa val för att fÄ allt att fungera för det fungerar inte ÀndÄ nu nÀr jag Àndrar VSTi:er i efterhand ...

mvh

Postat

Gissar att man kan fÄ det att funka hyfsat enkelt med sfz och en standard GM-font. Sfz Àr ett VST-instrument som Àr gratis och som spelar upp soundfonts.

Ladda hem

// David

Postat (redigerat)

tack! đŸ˜Č

Plugin:en gick att installera, men verkar vara tom pÄ soudfonts.

Vet nÄgon av er hur man kan fylla den med soudfonts?

mvh

Redigerat av zimba
Postat (redigerat)

-visst: Surfa tex till Hammersound och klicka pÄ sounds lÀngst upp till vÀnster...

-soundfonts finns lite var stans pÄ nÀtet...

mvh/Hwagang

Redigerat av Hwagang
Postat
tack! 😉

Plugin:en gick att installera, men verkar vara tom pÄ soudfonts.

Vet nÄgon av er hur man kan fylla den med soudfonts?

mvh

Om du har ett SB-kort följer det med en soundfont. Inte vÀrldens bÀsta, men det löser nog ditt problem i det hÀr lÀget. Leta efter *.sf2 pÄ din hÄrddisk sÄ hittar du nog nÄgon.

// David

Postat

För att komma till kÀrnan i problemet upprepar jag att Soundblaster tillsammans med soundfonts inte funkar sÄ bra trots att man laddar en soundfontbank i gjord efter renaste GM-standard.

Jag har inte varit sÄ taggad att ta reda pÄ var problemet ligger exakt, men kan tÀnka mig att det har med hur soundfonts ser ut rent datamÀssigt

Har du ett ljudkort med en GM-synt dÀr ljuden ligger i ett ROM borde problemet lösa sig sjÀlvt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.