Jump to content
Annons

MIDI-problem


zimba

Recommended Posts

Annons

Hej...

Jag antar att du har en midifil som du har importerat?

-Om den är av typen "standard midi file" så finns det säkert program change inbyggt i den...om du då är i Cubase (vilket vi får anta eftersom du postar här) så markerar du varje kanal för sig...högerklickar...väljer midi: list editor...och deletar alla program change du kan hitta...

-hoppas att detta hjälper.

-men det beror lite på vilket utgångsläge du hade...😉

-har du valt VSTi-er för alla kanaler?

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Grejen är att när jag väljer att exporetra får jag ut bara "piano ljud" oavsett vilka ljud jag lägger i cubase-filen!! Jag kan däremot höra ljuden i cubase när jag väljer att spela därifrån.

Har du någon idé om vilka inställningar som kan vara felaktiga??

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Grejen är att när jag väljer att exporetra får jag ut bara "piano ljud" oavsett vilka ljud jag lägger i cubase-filen!! Jag kan däremot höra ljuden i cubase när jag väljer att spela därifrån.

Har du någon idé om vilka inställningar som kan vara felaktiga??

mvh

Vad menar du med "lägger i Cubase-filen"?

-Du måste styra kanalerna till VSTi-er. Annars kan man inte veta vilka ljud som spelas upp.

-Vad anger du som "midi out" på dina midi spår?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Med "Lägger in i Cubase-filen" menar jag väljer i Cubase-filen, tex giutarr eller synth...

Som output väljer jag Microsoft GS wavetable SW synth för att kunna lyssna på den, annars väljer jag Microsoft MIDI mapper för att exportera...

Trummorna kommer ut utan några problem, men övrigt ljud blir piano-ljud!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen.

-mitt förslag är att du använder VST-synthar i stället för GS-ljuden.

tryck på F11.

-välj en synth/trum-maskin för varje ljud

-välj dem som out källa för varje midi-spår.

-läs mer på Majkens Cubase-sidor

-på det här sättet kommer du att lyckas....?

-vilken Cubase-version kör du?

Redigerat av Hwagang
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett problem med GS och GM.. speciellt tillsammans med Soundblaster med stort minne och Soundfonts som laddas i det kortet.. jag har suttit med en annan medlem här på forumet i över 8 timmar utan att ha lyckats få det kortet att låta rätt trots att externa syntar med GM-standarden funkar hur bra som helst

Så fråga 2: Har du ett soundblasterkort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta är ett problem med GS och GM.. speciellt tillsammans med Soundblaster med stort minne och Soundfonts som laddas i det kortet.. jag har suttit med en annan medlem här på forumet i över 8 timmar utan att ha lyckats få det kortet att låta rätt trots att externa syntar med GM-standarden funkar hur bra som helst

Så fråga 2: Har du ett soundblasterkort?

Ja-soundfonts och liknande laddade i soundblaster kan ju vara snabb-jobbat och trevligt-vi använde sånt tidigare- men eftersom vi aldrig fick det att funka vid nermix la vi ner detta och började köra enbart med VST-instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Menar ni att jag ska investera i ett annat ljudkort?? Har ni i sådant fall några tips om vilket ljudkort man ska köpa utan att bli ruinerad??

Eller kan man komma runt problemet med att välja andra VSTi-er?? Måste man påbörja ett nytt projekt med dessa val för att få allt att fungera för det fungerar inte ändå nu när jag ändrar VSTi:er i efterhand ...

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

tack! 😉

Plugin:en gick att installera, men verkar vara tom på soudfonts.

Vet någon av er hur man kan fylla den med soudfonts?

mvh

Om du har ett SB-kort följer det med en soundfont. Inte världens bästa, men det löser nog ditt problem i det här läget. Leta efter *.sf2 på din hårddisk så hittar du nog någon.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

För att komma till kärnan i problemet upprepar jag att Soundblaster tillsammans med soundfonts inte funkar så bra trots att man laddar en soundfontbank i gjord efter renaste GM-standard.

Jag har inte varit så taggad att ta reda på var problemet ligger exakt, men kan tänka mig att det har med hur soundfonts ser ut rent datamässigt

Har du ett ljudkort med en GM-synt där ljuden ligger i ett ROM borde problemet lösa sig självt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...