Jump to content
Annons

EQ och mix av piano


everlastingrecords

Recommended Posts

Tar gärna emot tips på eq och mix av piano.

Pianot är skolmodell och har för mig att det är ett Almqvist. Det står i en bergsrum med tyggolv och ingen akustikdämpning att tala om, bara en massa förstärkare, trummor och annat i lokalen. Bifogar bild på lokalen. Pianot låter väl sådär från början. En hel del mekanikljud som stör och en lite klankig ton. Tycker mig fått till ett ok ljud, särskilt i låten som är rätt poprockig. Men tar gärna emot tips!

20131116_103449.jpg

Mikning

2 röde NT5 i närmikad x/y mot hamrarna med avtagen frontpanel

2 JJlabs stormembrans AB ca 40 cm isär och 40 cm från marken.

Alla mikpar är hårdpanorerade höger och vänster.

Eq

Rödemikarna är höjda med 4.7 db vid 104 hz, skurna med 4,7 db vid 350 hz och så ligger en bred höjning på 3,2 db vid 2900 hz.

JJlabs är höjda med 7.4 db vid 101 hz, skurna med 6,5 db vid 269 hz och så ligger en bred höjning på 5,1 db vid 3100 hz.

Jag har mixat så att grundljudet kommer från JJlabs då dessa fångade mer kropp och djup. NT5 adderade diskant och luft och mixades in till så att de färgar grundljudet och ger det mer klarhet.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/42517357/Pianomix.mp3

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tror jag vet vilka du menar. Vet dock inte hur mycket det beror på pianot, ackorden, min spelstil och mixen. Tänkte på det redan vid inspelningen att två toner stack ut inte bara i mixen utan även i sig. Kanske rummet påverkar också? Jag tror att den tangenten/tonen är med iaf tre av fyra av ackorden. Det stör inte i låten iaf även om det gör det när man lyssnar på pianot separat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Proximityeffekt är väl en bashöjning som man får om man går nära med en mick med riktad karaktäristik. Det verkar inte vara problemet med de 2 tangenterna, låter xy paret basigt?

"mikarna bakom eller framför" du kan väl kolla lyssningen separat för mickparen?

A/B - mickarna: Kollat möjligt fasfel? (samma fråga för båda mickparen ihop)

Förra frågan igen:

två tangenter låter mycket högre än de andra. De 2 högsta tror jag. Har du närmickat mot dessa? Att antingen X eller Y micken pekar i området mot dessa 2 tangenterna menar jag.

Kollat på videon, någon idé där (om du är plusmedlem)?

http://forum.studio....pet-flygel-r166

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ska du ha det här till en skramlig "rock låt" tror jag inte du behöver arbeta så värst. Tyckte nu när pianot låg solo att du hade en liten lådfrekvens i lågmid som kunde göra klangen renare om den dämpades.. sen någon ton i övre mid på ett ställe som slog igenom men troligtvis rätt försumbart beroende på hur de andra ljuden kommer ligga i mixen. Baskaggen har det där bonket också. Tyckte du fått till en neutral klang i inspelningen

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Jag antar att ni kör mestadels "poprockig" musik. Min spontana tanke är att det är lite för runt ljud. Du kanske kan testa att vässa ljudet lite..? Sen såg jag att det skrivits om rävtoner i inspelningen. Hur klinisk är er musik? Som Shakespeare sagt om han levt idag, Mojo eller inte, det är frågan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...