Jump to content
Annons

Synthesizer(fx oscillators etc) bok eller nät tips?


ronnyrydgren (oregistrerad)

Recommended Posts

ronnyrydgren (oregistrerad)

Hej jag vill lära mig synthesizer till dess fulla potential, att nå kunskapen

att kunna forma ljudet efter vad jag hör. Och jag vet inte hur jag ska blanda

för få vissa ljud. jag saknar kunnskap och erfarenhet och tänkte att en bok kunde hjälpa mig.

eller en sida på nätet, klipp eller någon typ av dvd. Jag är medveten om att det inte går skriva här hur man gör

kort här. Så gärna tips på källor att lära sig gärna? 😄

vill inte sitta gå igenom tusen av tusen av nybörjare som lägger upp information de knappt vet något om.

Därför frågar jag här om någon har tips 🙂

Tack på förhand! Skit shyst!

Redigerat av ronnyrydgren
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med risk för att vara tråkig, men böcker komigen ?

om du vill lära dig allt om synthes finns det oceaner av BRA guider på youtube.com

Detta är bättre än någon bok.. Att beskriva i skriftlig form om alla synthes blir bara onödigt tråkigt och "vetenskapligt" och det blir svårare än vad det är.

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Inte lika tråkigt som leta igenom miljoner av alla skit youtube klipps därute 🙁 Varför jag frågar här är pga att det är för tidskrävande att leta upp bra youtube klipp eller information. De flesta guider är att de visar hur man formar ljudet. Sedan ger de ingen förklaring. De säger 10 ms här. 20 procent här. Jag känner mig som en fåne av att kolla på såna klipp. Svårt att hitta de som förklarar vad som händer med ljudfilen, vad som orsakar.

Visst kan jag hålla med dig om att böcker gör det svårare än vad det är och man kan känna sig förvirrad. Men bra böcker är lättare att hitta än bra youtube kanaler tyvärr. Sedan vad folk tycker är bra går ju urskilja. Men jag vill ha information där jag kan ta till mig varför ljudet blir som det blir och även förståelse lite över det vanliga. Men har du ett bra klipp att rekommendera tittar jag gärna igenom 🙂 Skulle varit super tacksamt. Tycker det är så svårt att hitta det själv 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Tranback och sadamjr tack så mycket för tipsen ska kolla in 🙂

Elstasis utveckla? Vad är rättsökord t ex och hur ska youtubes filter användas som du menar är bra? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Synthesizers är ett samlingsord för ljudåterskapande utrustning ofta utrustade med ett keyboard.. Det finns många olika typer synthesizermetoder.. Den mest kända är t.ex subtraktiv syntes som t.ex används i klassiska Moog synthar... Benämns ofta som analoga synthar. Sen finns förstås auditiv syntes som till skillnad från att ta bort (subtrahera) så lägger man till övertoner, t,ex PPG (wavetable). Sen finns också FM syntes etc etc.. PCM.. Etc ..Vad är det du är ute efter egentligen? Jag jobbar med sounddesign på diverse synthar och har lärt mig mycket på att bara ratta och lyssna... Vill du ha en bra och prisvärd exprimentplattform att börja lära dig sounddesign på så kan jag tipsa om Reason 7. Där kan du labba med det mesta! 🙂 du kan ladda hem en gratis 30 dagars demo och testa på http://www.propellerheads.se och dom har bra tutorials på youtube också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Letade också mängder med material. Men som i de flesta fall så skapade man sin bild utifrån många olika källor, där varje källas styrkor täcker över varandras luckor liksom. Genvägar är ofta senvägar - tyvärr.

Böcker är bra, för dom är inte så fragmentariska. Dom tar en i hand och visar på ett tankesätt som är konstruerat för läsarens skulle, inte för författarens. Går man på youtube eller groove eller så, då får man 10 minuters fragment, av personer som inte har mycket bättre för sig på dagarna och är intresserade av att visa upp för sig själva, snarare än att tänka på hur tittaren uppfattar och lär saker.

Kan bara sammanfatta att programmera syntar är inget för nån med svagt hjärta. Det tar år att bemästra, och är en betydligt mer detaljerad och teknologisk vy på ljud är ren mixning och ljudteknik är. Man måste få in tänket. Och när man får in det, så upplever man ljud och musik på ett helt nytt sätt.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Hittade en bok som hetter dance music manual - tools toys and techniques. bara kommit lite längre än inledning. Men

den verkar sjukt lovande så kan tipsa om den till andra här 😉 Det fanns vissa

saker jag inte riktigt förstod gällande musikteori, vad harmonics var och vad timbre är. Eftersom boken

går igenom teknisk aspekt av musik på engelska så kan den kännas svår att förstå. Men jag har än så länge

youtubat saker jag inte förstår som timbre exempel. Säkert barnlek för vissa som redan vet detta och inte behöver youtube:a allt.

men kolla in den ändå. Den går igenom teori, ljuddesign, frekvenser, tekniker och genre inom elektronikmusik 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom boken

går igenom teknisk aspekt av musik på engelska så kan den kännas svår att förstå. Men jag har än så länge

youtubat saker jag inte förstår som timbre exempel.

Kul att du hittat nåt bra! Engelska är ju inte heller fel att kunna om man säger så, i manualer och på forum är det ju språket som gäller så det är lika bra att ta tag i direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

Kul att du hittat nåt bra! Engelska är ju inte heller fel att kunna om man säger så, i manualer och på forum är det ju språket som gäller så det är lika bra att ta tag i direkt.

Ja verkligen! =) Testade göra lite trance idag 🙂 laddade upp resultatet. Tänkte om du kunde föra en kretik om den? Vet att de inte är världens bästa.

Men om du hörde mina låtar för två månader sen så skulle du nog inte klaga på denna haha 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr inte min genre! Annars hade jag säkert hittat en del förtjänster. Det jag spontant tänker på är melodin: för mig är det för mycket synkoper som gör att man kan tro att du spelar fel, om du missförstår mig rätt. En ton på slutet är lite off vad gäller ton, kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker det låter falskt eller om det är spännande..

Feedback i all välmening 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

ronnyrydgren (oregistrerad)

för mig är det för mycket synkoper som gör att man kan tro att du spelar fel, om du missförstår mig rätt. En ton på slutet är lite off vad gäller ton, kan inte riktigt bestämma mig för om jag tycker det låter falskt eller om det är spännande..

Feedback i all välmening 🙂

Haha tack för kommentarerna 😄 melodin är inget jag brytt mig om i detta fallet 🙂 SKa inte ens försöka göra klart den, har mycket bättre matrial här.

Ja du har rätt synkoper i låten som förstör rythm. har två toner somliger 2/4 och 4/4 så det blir väldigt stress i lugnet. Låter helt fel. Harmoniskt så hör jag med nu att det är en två toner som ska upp. Tack så mycket för hjälpen 🙂 alltid kul få hjälp av ett mer tränat öra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...