Jump to content
Annons

Ändra tonstyrka i Cubase


kristian j

Recommended Posts

Säg att jag har ett långt accord (stråkar t.ex) och jag vill åka styrkan i mitten och sedan tone ner mot slutet.

Vad jag förstår går inte detta i Cubase. Är det riktigt? Det är ju en ganska viktig funktion.

Eller ska det göras i instrumentpluggen? Jag har Kontakt 4.

Ska frågan ställas i avdelningen "instrument pluggar"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan ju använda dig utav automation, vilket ändrar volymen. Prova det om du inte redan gjort så.

Sedan brukar det ju finnas olika instrument samplingar att använda för sådant. T.ex. få finns det en hel del cresendo stråkar i EastWest's stråkbibliotek som jag använder. Jobba med sådana samplingar och även automation så tror jag du kan få till ett rätt så bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att googla Envelope och Kontakt 4 eller söka på Envelope i PDF-manualen? (Beroende på vad du menar med långt ackord) Om det nu inte är en enstaka effekt förstås på några ställen (och inte ngt soundmässigt), då är det automation du ska ha troligen.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte använda volym, utan kör med expressionpedalen. Midi-volymen har nämligen mycket färre steg än expression, så kontinuerliga volymändringar riskerar att ge ett gäng klick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte har en expressionpedal, så kan du gå in och rita förändringarna i key-editorn. Bara att ändra från velocity till expression och gå lös och rita in de förändringar du vill göra. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några timmars idogt stirrande på skärmen fann jag där nere till vänster "velocity"!! Då hade jag gått igenom alla flikat upptill. Äntligen!

Men då jag tidigare ringde till supporten fick jag veta att denna manöver inte gick att göra i cubase!

Vilket föreföll mig konstigt eftersom det fanns i mitt gamla Logic-program!

Nå, ett problem mindre!!

Tack för det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter några timmars idogt stirrande på skärmen fann jag där nere till vänster "velocity"!! Då hade jag gått igenom alla flikat upptill. Äntligen!

Men då jag tidigare ringde till supporten fick jag veta att denna manöver inte gick att göra i cubase!

Vilket föreföll mig konstigt eftersom det fanns i mitt gamla Logic-program!

Nå, ett problem mindre!!

Tack för det!

Velocity och volym är inte samma sak. Velocity är hur hårt man slår, triggar olika samplingar, medans volym är volym.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...