Jump to content
Annons

Bygga ljudisolerat "lock" till fönster


zeblar

Recommended Posts

Hej Bullen,

Jag har ett problem...

Har precis köpt min första lägenhet och till min stora besvikelse störs jag något fruktansvärt av bilbuller från vägen utanför :-(

Jag misstänker att bullret från däckljud främst läcker in från ett fönster som sitter en bit in i väggen. Det är 3 glas fönster men ändå dåligt isolerat tror jag. Så jag tänkte göra en desperat lösning och bygga ett kraftigt löstagbart lock som går att ta in och ut. Bygga en ram av reglar och borra fast skivor av tjockt trä ovanpå och under och sen "fodra" kanterna så att den går att trycka in tight i fönsteralkoven.

Var tror ni om det här? Skulle det funka eller är jag helt ute och snurrar... Och i sånna fall vilka trämaterial väljer jag för skivorna och vilken isoleringmaterial är bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det kan bli ganska tråkigt att stänga ute dagsljuset, men du tänker använda denna lucka endast vid inspelning? Annars hade jag funderat på att mixa i lurar. Hade ett liknande problem som jag löste hyfsat med en madrass. Spelade in ljudet före och efter "luckan" och analyserade frekvenser för att se vilken förbättring det gav kommer jag ihåg, och i vilka frekvensband probemen låg, har för mig att det var någon form av lågfrekvent buller och ett swishande ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bullen,

Jag har ett problem...

Har precis köpt min första lägenhet och till min stora besvikelse störs jag något fruktansvärt av bilbuller från vägen utanför :-(

Jag misstänker att bullret från däckljud främst läcker in från ett fönster som sitter en bit in i väggen. Det är 3 glas fönster men ändå dåligt isolerat tror jag. Så jag tänkte göra en desperat lösning och bygga ett kraftigt löstagbart lock som går att ta in och ut. Bygga en ram av reglar och borra fast skivor av tjockt trä ovanpå och under och sen "fodra" kanterna så att den går att trycka in tight i fönsteralkoven.

Var tror ni om det här? Skulle det funka eller är jag helt ute och snurrar... Och i sånna fall vilka trämaterial väljer jag för skivorna och vilken isoleringmaterial är bäst?

Däcksbuller brukar ha sin koncentration runt 1 khz. Ligger bostaden nära trafiken så brukar även de låga frekvenserna vara problematiska och ställa höga krav på husets fasad och genomföringar. Vanligaste källan till läckage är dåliga eller felaktigt monterade tätningslister - kolla det först.

Har du tilluftsdon under fönstret (ovanför elementet) är det också en vanlig bullerbov. Kolla vilken ljudklassning du har på fönstret. 3-glas fönster i sig betyder inte att de isolerar ljud speciellt bra. Specialbeställda 2-glasfönster med tjockare lamellglas isolerar ljud bättre.

Om du konstaterat att det är fönstret som är boven kan du absolut bygga en demonterbar fönsterplugg. Pluggen bör du bygga av tunga material tex. gips eller MDF. Konstruktionen behöver ha plana anläggningsytor och förses med ordentliga tätningslister som sätts under pres när fönsterpluggen sitter i.

// Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för svar!

laban1:

Pluggen (eller luckan som jag kallar den) kommer nog att få sitta i ganska mycket, inte bara för inspelning. Väldigt stressande att lyssna på dessa "swosh" ljud hela dagarna från bilar. Byter hellre dagsljus mot tysnad. Skulle det vara lönt att testa med madrassplugg som ett billigt test innan inköp av dyrare material?

wellness music

:

Väggarna är tjocka murade väggar så jag tror inte att ljud kommer in den vägen. Tätningslisterna är säkert enklast möjliga. Kanske borde kika efter tjockare mer specifika för ljudisolering? Det sitter en luftventil i fönstret som antagligen läcker in en del ljud, men annars inga synliga i rummet. Denna kommer täckas av luckan. Jag skall ta lite foton och lägga upp senare.

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Om det är en djup fönstersmy kanske du kan sätta dit ett extra innanfönster med isolerglas o behålla ljuset?

Glasmästare kan göra såna efter exakta mått, tror ramen är aluminium plus nån sorts gummilist så det går trögt att få det på plats, men att det ändå går att både ta bort o sätta dit. Jag beställde ett sånt förra hösten till skithuset där jag bara har enkelglas i det lilla fönstret. Men glasmästaren är visst inte så snabb, så jag har inte fått det än....

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson:

Det är 2 fönster ett litet och ett stort med en 10 cm karm imellan, totalt bygger det 2 meter i bredd och 1.40 i höjd. Ja den är djup cirka 20 centimeter så ett extra fönster hade nog funkat. Frågan är bara vad föreningen tycker om att bygga in luftventilen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så jättemycket för svar!

laban1:

Pluggen (eller luckan som jag kallar den) kommer nog att få sitta i ganska mycket, inte bara för inspelning. Väldigt stressande att lyssna på dessa "swosh" ljud hela dagarna från bilar. Byter hellre dagsljus mot tysnad. Skulle det vara lönt att testa med madrassplugg som ett billigt test innan inköp av dyrare material?

Om du mixar i lurar slipper du swoch ljuden, eller hur?

Att inte få in ljus kan bli deprimerande/oinspirerande i längden och hur låter mixarna då? Ljudkvaliteten är viktig men att man trivs är mycket viktigare för bra resultat

Du kanske redan har en madrass/madrasser och kuddar så du kan pröva. Mycket viktigt att inte få någon som helst glipa, idealet är att ha en något för stor madrass så du får lite press mot alla kanterna, och så tjock du kan. 200x140 det är väl en queen-size säng?

Annars blir säkert wellness förslag med skiva bättre dämpning.

Ett extra fönster låter som ett spännande förslag som jag definitivt skulle undersöka. Frågan är hur mycket dämpning det ger? Går säkert att ta reda på.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jättemånga bra tips verkligen!

laban1:

Ett par stängda lurar kanske löser mitt problem. Har du något tips? Gärna så bra bullerreducering som möjligt även i tyst läge, dvs. hårt slutna.

Guitar Nilsson:

Jag har samma fönster i köket och det släpper in lika mycket ljud. Men det skall vara 3 glas fönster... Borde kanske höra med en glasmästare om det hade gått att fixa ett nytt som dämpar bättre?

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Jättemånga bra tips verkligen!

Ett par stängda lurar kanske löser mitt problem. Har du något tips? Gärna så bra bullerreducering som möjligt även i tyst läge, dvs. hårt slutna.

Det finns särskilda trådar kring slutna lurar, men bullrar det verkligen så mycket att du måste ha slutna lurar av den anledningen? Tror möjligen att det blir svårt att få fram info om hur mycket dämpning de slutna lurarna ger. Du känner inte ngn som har ett par lurar så du kan testa? Gärna både öppna och slutna.

Link to comment
Dela på andra sajter

I värsta fall kan du kanske göra en sorts fönsterlucka på insidan, en isolerad "dörr" på gångjärn som du enkelt svänger för fönstret när du ska pyssla med musiken. När det kommer till kritan kanske det är det enda sättet, trafikljud kan vara jobbiga, bor du långt ner blir det kanske svårt annars. Att hela tiden stänga ute dagsljuset är inte bra för själen, har du gångjärn är det enkelt att släppa in ljuset igen. Jag har en lös akustikplatta som jag ställer upp för mitt fönster, lätt att ta bort oxå. Men jag har inga störande ljud utifrån, det är för att inte få ljudreflexer i glaset, så överst, högre än jag har både sångmick o lyssning är det fri fart in för ljuset.

Lite grann vänjer man sig vid gatuljudet, men knappast när du ska mixa. O Absolut inte vid mikrofoninspelning...

Link to comment
Dela på andra sajter

laban1:

Var och testa lurar idag och kom fram till att det inte är ett alternativ. Får i sånna fall bli riktiga hörselskydd pluss inear-pluggar om det verkligen skall hjälpa.

Guitar Nilsson:f

Jag har funderat på detta. Egentligen skulle jag lika gärna bygga luckor istället för ljusinsläppet skull. Men skulle nog isolera lite sämre. Jag bor på första våning... Ett bullerplank utanför hade nog hjälpt mycket. Finns längre bort på grannkåken men inget här :-(

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en liten skiss på hur jag tänkte mig "locket" ungefär:

Locket skall dels vila på fönsterplattan, dels hållas fast av press. Ytterskivan kommer vara lite större så att det täpper igen den sista springan genom att pressa mot väggen.

post-2167-0-54763200-1384872894_thumb.jpg

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är två förslag på bra lösningar för ditt fönster.

A/ Montera ett glasparti (lamellglas) i fönstersmygen. Ju större luftspalt desto bättre ljudreduktion får du. Om du har du möjlighet kan du även komplettera med ljudabsorberande material runt om i smygen. Förslagsvis 50 mm Dacron.

post-27276-0-38624100-1384961361_thumb.jpg

B/ En annan lösning är att göra en plugg som du är inne på. 2 x 19 mm MDF som limmas ihop. Tänk på att denna plugg blir tung. Du kanske kan sätta gångjärn i nederkant och använda den som barbord i öppet läge 🙂 .

post-27276-0-79666300-1384961948_thumb.jpg

Oavsett vilken lösning du väljer så bör du kolla så att det verkligen är fönstret som läcker. Av bilderna att döma finns det inga foder på insidan utan putsen går direkt mot karmen. Bäst är att skruva bort smygen och se till att du får helt tätt mellan karm och vägg (oftast en drevad spalt på 15 mm där). Täta mot insidan med fogmassa. Jag antar också att du har en tilluftsventil under fönstret. Om denna går rakt ut i em plåtkanal kan du ljudisolera denna. Säg till om du vill ha förslag på hur du gör detta.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

wellness music:

Tusen tack för svar! Fina ritningar och jättesmart tanke med kombinerat barbord! Jag skall skruva loss och kolla smygen imorgon när det är lite ljusare. Hur tänkte du med lamellglaset? En stängd lösning eller två glas som överlappar och går att dra isär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det sitter en spaltventil ovanför fönstret i karmen. Där har du hål rakt ut. De höga frekvenserna tar sig in där det läcker luft. De låga från lastbilarna får du ta bort med ett högpassfilter. Hittade lite info här. Du får helt enkelt bygga ett rum i rummet om du inte kan flytta ut på landet ;-) http://www.akustik.nu/index.php/studio/replokal-och-inspelningsrum

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt iakttaget Ventures! Jag missade den på bilden (trodde den satt under fönstret ovanför elementet). Den läcker ljud helt klart.

Skruva bort ventilen och fyll hålrummet med modellera eller liknande. Jämför skillnaden.

Det som är intressant här är att förbättra ljudisoleringen i glasparti + vent genomföringar så den blir likvärdig med husets fasad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo spaltventilen har jag provat täppa igen med tyg och det gjorde ingen större skillnad tyvärr :-( Kan ju ifs prova täta med bättre material, till exempel modellera.

Jag är alltså ute efter att få en behaglig innomhusmiljö och minska trafikljud från vägen utanför. Inte ljudisolera 100% för studiokvalite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo spaltventilen har jag provat täppa igen med tyg och det gjorde ingen större skillnad tyvärr :-( Kan ju ifs prova täta med bättre material, till exempel modellera.

Jag är alltså ute efter att få en behaglig innomhusmiljö och minska trafikljud från vägen utanför. Inte ljudisolera 100% för studiokvalite.

Tyg ger väldigt dålig dämpning, du måste ha material med mer densitet som t.ex. modellera 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har nu testat blockera kanalen, hjälpte som sagt inte mycket. Swosh ljudet från bilar hörs rätt genom rutorna.

Blir nog till att beställa MDF skivor och bygga pluggen. Tråkigt som sagt med ljuset och ventileringen men den skall vara löstagbar.

Vad tror ni att pluggen kommer väga om den är byggd som Björn tipsade med 2 st MDF skivor på cirka 2007x1380? Borde nog väga en 40 kg minst per skiva?

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer ha den uppe på kvällar när det ändå är mörkt ute för att slippa bli störd av bilbuller när jag gör musik.

Redigerat av zeblar
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...